Seminarium naukowe 22/23 - semestr letni T-SJ>sem-22/23-L
W szczegółach mogą to być:
Różnorodne metody i formy nauczania i katechizowania.
Główne zasady nauczania oraz ich znaczenie dla skuteczności procesu katechizacji.
Badania nad podręcznikami do nauki religii
Modele nauczania religii w krajach Europy
Dialog i interreligijność w edukacji religijnej
Podstawy pedagogiki Marii Montessori. Wychowanie religijne w systemie Montessori - Katecheza Dobrego Pasterza
Katecheza osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
i wiele innych tematów...
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TnMaK_W06
ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wycho-wawczych i katechetycznych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących P7S_WG
TnMaK_W07
ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, tera-peutycznych, kulturalnych i pomocowych, a także pastoralno-charytatywnych P7S_WG; P7S_WG/K
TnMaK_W08
posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kultu-ralnej, pomocowej, a także katechetycznej oraz o specyfice funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych P7S_WG; P7S_WK
TnMaK_W09
posiada pogłębioną wiedzę na temat specyfiki zaburzeń funk-cjonowania u dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych P7S_WG; P7S_WK
TnMaK_W10
posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych
w różnych obszarach działalności pedagogiczno-katechetycznej (przedszkola, szkoły ogólnodostępne, szkoły specjalne, oddziały integracyjne) P7S_WG; P7S_WG/K; P7S_WK
TnMaK_W11
ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy
w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych P7S_WG; P7S_WG/K; P7S_WK
TnMaK_W12
ma podstawową wiedzę na temat projektowania ścieżki wła-snego rozwoju i awansu zawodowego oraz etyki zawodu nau-czyciela P7S_WK
TnMaK_U01
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej i katechetycznej P7S_UK
TnMaK_U02
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, katechetycznych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań P7S_UK; P7S_UO; P7S_UW
TnMaK_U03
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi
w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogiczno-katechetycznej P7S_UK; P7S_UO; P7S_UW
TnMaK_U04
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii P7S_UO; P7S_UU; P7S_UW
TnMaK_U05
posiada elementarne umiejętności badawcze, pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków oraz podejmowania odpowiednich działań P7S_UO; P7S_UU
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia, należy wykazać się następującymi umiejętnościami:
- logiczne myślenie
- zdolność przelewania myśli na "papier" poprawną polszczyzną lub angielszczyzną
- kreatywność w podejściu do wybranych zagadnień
- przekonanie o wartości tworzonych przez siebie prac
- przełamywanie obaw w podejmowaniu wyzwań
- mile widziana wiara w Boski Ruah
Literatura
Dyrektorium o katechizacji, 2020
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, 2018
M. Buchanan, A-M. Gellel, Global Perspectives on Catholic Religious Education in Schools, 2019
M. Rothgangel, M. Jaeggle, T. Schlag, Religious Education at Schools in Europe, 2016
S. Cavaletti, Potencjał duchowy dziecka, 2019
N. Walkowiak, Wychowanie religijne w systemie pedagogicznym Marii Montessori w Polsce i we Włoszech, 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: