Bioetyka T-SY>bioety-10
Bioetyka jest najszybciej rozwijającą się dziedziną wiedzy. To refleksja filozoficzna nad zagadnieniami współczesnej biomedycyny, a jej głównym zadaniem jest ocena etyczno-prawna podejmowanych decyzji i działań w kwestiach dotyczących życia i zdrowia człowieka. Ze względu na swoją interdyscyplinarność podejmuje ona dialog z wieloma innymi dziedzinami, do których należą m.in. medycyna, biologia, prawo, socjologia czy psychologia.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza: student definiuje podstawowe pojęcia bioetyki, zna jej genezę oraz główne kierunki oraz poszczególne metody. Posiada wiedzę dotyczącą głównych współczesnych zagadnień bioetycznych.
2. Umiejętności i kompetencje: Student potrafi uzasadnić konieczność odwoływania się do bioetyki i jej zastosowania w naukach biologicznych. Zgodnie z posiadaną wiedzą umie przewidywać konsekwencje podejmowania decyzji w obszarze biomedycyny. Ugruntowuje racjonalne podejście do zagadnień bioetycznych i pogłębia wrażliwość moralną dot. zagadnień kontrowersyjnych, a także samodzielnie potrafi ocenić różne zagadnienia bioetyczne.
Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne oraz posiada narzędzia, którymi posługuje się we współczesnym dyskursie bioetycznym. Jest przygotowany merytoryczne do etycznej oceny działań w obszarze biomedycyny.
Kryteria oceniania
Ocena eseju 50%, zaliczenie ustne 40%, aktywność 10%.
Literatura
E. Kowalski, Człowiek i bioetyka, Kraków 2015.
E. Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009.
M. Nowacka, Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.
R. Otowicz, Etyka życia, Kraków 1998.
S. Warzeszak, Bioetyka, Kraków 2011
S. Szpoton, Naprotechnologia – cicha rewolucja, Kraków 2021.
T. Kraj, Granice genetycznego ulepszania człowieka, Kraków 2010.
W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: