Katechetyka T-SY>katech-7
Zajęcia będą złożone z modułów, które kolejno zaprezentują następujące zagadnienia:
1. Katechetyka jako dyscyplina teologiczna.
2. Wyzwania kultury cyfrowej względem przekazu wiary
3. Dialog, ewangelizacja i katecheza w świetle XVI Synodu Powszechnego.
4. Cyfrowe otoczenie i potrzeba bliskości - wspólnota jako podstawa w transmisji wiary
5. Jaka jest przyszłość nauczania religii w szkole w Polsce?
6. Nauczanie religii w Polsce na tle Europy
7. Katecheza Dobrego Pasterza jako alternatywa w edukacji religijnej dzieci
8. Młodzież i religia - czy czeka nas Kościół mniejszości w otoczeniu wielokulturowym?
9. Nowa ewangelizacja - jaki m mieć kształt w kontekście kultury cyfrowej?
10. Modele Kościoła a katecheza.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych
zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej
i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego
potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej i
kierować pracą zespołu
ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności
rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces
kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać
wielokierunkowe skutki swojej działalności
Kryteria oceniania
prezentacja podczas zajęć w grupach 2-3 osobowych wokół głównych idei:
1. Jak Kościół w Polsce przekazuje wiarę młodemu pokoleniu i co należy koniecznie poprawić?
2. Wskazówki dla nowej ewangelizacji w Polsce - jak jest teraz, jak mogłoby być?
3. Najczęstsze błędy w wychowaniu religijnym i jak ich unikać.
4. Papież Franciszek - w jaki sposób inspiruje młodych?
5. W jakim stopniu rodzice wpływają na wiarę swoich dzieci?
6. Przyczyny kryzysu Kościoła i sposoby wyjścia z niego według Benedykta XVI
7. Jaki będzie Kościół XXI wieku (na podstawie wybranej literatury)?
8. Idee II Soboru Watykańskiego na temat katechezy w kontekście drogi synodalnej.
Prezentacja ma być przygotowana w formie pisemnej - pliku word
objętość minimum 5 stron maszynopisu, maksimum 15 stron - w zależności od liczebności grupy (2 bądź 3 osoby)
Prezentacja ma być najpierw zatwierdzona przez prowadzącego.
Następnie jest przedstawiana uczestnikom podczas zajęć - w formie ustnej lub wraz ze slajdami - po niej następuje dyskusja nad
zagadnieniem.
Ocena prezentacji dotyczy:
- jasnego określenia problemu i celu
- podania adekwatnych argumentów pro i contra
- wyciągnięcia wniosków
- sformułowana własnych opinii popartych badaniami naukowymi i doktryną Kościoła
- obrony lub modyfikacji prezentowanego stanowiska podczas dyskusji
Praktyki zawodowe
brak praktyk
Literatura
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.
Jan Paweł II, adhortacja apostolska Catechesi tradendae, 16 października 1979 r., numery: 5-9; 18-34; 52-61
Franciszek, adhortacja apostolska Evangelii gaudium, 24 listopada 2013 r.
Franciszek, encyklika Fratelli tutti, 27 marca 2020 r.
Benedykt XVI, List o przyczynach kryzysu Kościoła, Kraków 2019
J. Ratzinger, Przyszłość wiary. Refleksje teologiczne, Kraków 2019
4% młodzieży aktywnej w sieci interesuje się religią – ogólnoświatowe badanie młodych przed Synodem, https://nowaewangelizacja.org/4-mlodziezy-aktywnej-sieci-interesuje-sie-religia-ogolnoswiatowe-badanie-mlodych-synodem/
XVI ZGROMADZENIE OGÓLNE ZWYCZAJNE SYNODU BISKUPÓW, INSTRUMENTUM LABORIS na pierwszą sesję (październik 2023)
Irish Synodal Pathway Issues Resources for the Continental Stage of the Synod, https://synod.ie/irish-synodal-pathway-issues-resources-for-the-continental-stage-of-the-synod/
Synod 2021-2024 - Polska: https://synod.org.pl/synteza-krajowa/
Brezinka, W., Wychowywać dzisiaj. Zarys problematyki, Kraków 2007
Carr, N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Gliwice 2013
Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Młodzież 2018, red. M. Grabowska, M. Gwiazda, Warszawa 2019
Czego młodzi szukają w internecie? Aleteia przeprowadziła światowe badania i dzieli się wnioskami, https://pl.aleteia.org/2018/09/18/czego-mlodzi-szukaja-w-internecie-aleteia-przeprowadzila-swiatowe-badania-i-dzieli-sie-wnioskami/
Religious Education at Schools in Europe. Part 2: Western Europe, red. M. Rothgangel, R. Jackson, M. Jaeggle, Vienna 2014
Kielian, A., Kowalczyk, J., Duch przyszłości Kościoła. Nowa ewangelizacja w ujęciu Jana Pawła II i Synodu Biskupów (2012), „Studia katechetyczne” 10/2014, s. 175-206
Kochel, J., Lekcja religii szansą dla ewangelizacji, „Polonia Sacra” 2/2018, s. 19-39
B. Surma., Jak rozmawiać z dzieckiem o Bogu? Kilka słów o programie i metodzie Katechezy Dobrego Pasterza, „Rocznik Wydziału
Pedagogicznego WSFP Ignatianum w Krakowie”, Kraków 2010, s. 13-35
P. Mąkosa, Rola katechezy w kształtowaniu obrazu Boga u dzieci w młodszym wieku szkolnym, [w:] Katecheza dzieci, red. M. Zając, Lublin 2009, s. 167-186.
J. Kalisty, Nowe wyzwania na polu ewangelizacyjnym i katechetycznym, „Katecheta” 6/2015, s. 5-13.
K. Kaźmierska, Młodzież archidiecezji łódzkiej. Szkic do portretu, Łódź 2018
Offmański, A., Znaczenie Soboru Watykańskiego II dla katechezy. Retrospekcja po pięćdziesięciu latach (1962-2013), „Studia katechetyczne”, 10/2014, s. 71-87.
A. Szubartowska, Kulturowy wymiar katechezy, Lublin 1997
P. Tomasik, Wpływ modelu Kościoła na koncepcję katechezy, [w:] Katecheza w Kościele i dla Kościoła, red. R. Czekalski, Płock 2006, s. 305-321
Drozdowicz, J., Popreligia w dobie popkultury, [w:] Ratio, religio, humanitas. Miscelanea dedykowane profesorowi Zbigniewowi Drozdowiczowi, red. E. Jeliński, Z. Stachowski, S. Szajer, Poznań 2015, s. 229–236.
Hadjadj F., Antypodręcznik ewangelizacji. Jak dzisiaj mówić o Bogu?, Kraków 2016
Hadjadj F., Apostolat czasów apokalipsy, Warszawa 2018
Cielecki M., Dziedziniec pogan, Warszawa 2023
Delsol Ch., Koniec chrześcijańskiego świata, Kraków 2023
Jurišic J., Razum R., Methodical Approaches to Intercultural Education in Confessional Religious Education in the Republic of Croatia, Religions, 13: 1112. https://doi.org/10.3390/rel13111112
Kielian A., Miejsce religii w szkole w świetle "Zasad przewodnich z Toledo" [w:] Współczesna katecheza: kryzysy i nadzieja, red. R. Chałupniak, Opole 2010, s. 157-169.
Kielian A., Katecheza w «epoce Hermesa», „Katecheta” 7-8:2015, s. 5-13
Kielian A., Reguły ewangelizacji w świecie nowych mediów, [w:] Homo viator. Człowiek-duszpasterstwo-Kościół. Od pielgrzymki do ekologii, red. J. Brusiło, Kraków 2022, s. 255-282.
Kielian A., Przyszłość nauczania religii. Kontekst kultury cyfrowej, nowa dydaktyka i wskazania dla tworzenia podręczników, Kraków 2021, s. 106-141
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: