Katechetyka T-SY>katech-8
Zajęcia będą złożone z modułów, które kolejno zaprezentują następujące zagadnienia:
1. Wyzwania kultury cyfrowej względem przekazu wiary
2. Stanowisko Watykanu wobec wykorzystania internetu dla przekazu wiary
3. Cyfrowe otoczenie i potrzeba bliskości - wspólnota jako podstawa w transmisji wiary
4. Jaka jest przyszłość nauczania religii w szkole w Polsce?
5. Nauczanie religii w Polsce na tle Europy
6. Katecheza Dobrego Pasterza jako alternatywa w edukacji religijnej dzieci
7. Młodzież i religia - czy czeka nas Kościół mniejszości w otoczeniu wielokulturowym?
8. Nowa ewangelizacja - jakie są szanse powodzenia?
W cyklu 2023/2024-L:
Nauczanie religii w szkole – kontekst historyczny. Znaczenie nauczania religii w szkole, dla Kościoła i kultury |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych
zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej
i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego
potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej i kierować pracą zespołu
ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności
rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności
Kryteria oceniania
prezentacja podczas zajęć w grupach 2-3 osobowych wokół głównych idei:
1. Jak Kościół w Polsce przekazuje wiarę młodemu pokoleniu i co należy koniecznie poprawić?
2. Wskazówki dla nowej ewangelizacji w Polsce - jak jest teraz, jak mogłoby być?
3. Najczęstsze błędy w wychowaniu religijnym i jak ich unikać.
4. Papież Franciszek - w jaki sposób inspiruje młodych?
5. W jakim stopniu rodzice wpływają na wiarę swoich dzieci?
6. Przyczyny kryzysu Kościoła i sposoby wyjścia z niego według Benedykta XVI
7. Jaki będzie Kościół XXI wieku (na podstawie wybranych tekstów Benedykta XVI)?
8. Idee II Soboru Watykańskiego na temat katechezy, do których wciąż należy wracać.
Prezentacja ma być przygotowana w formie pisemnej - pliku word
objętość minimum 5 stron maszynopisu, maksimum 15 stron - w zależności od liczebności grupy (2 bądź 3 osoby)
Prezentacja ma być najpierw zatwierdzona przez prowadzącego.
Następnie jest przedstawiana uczestnikom podczas zajęć - w formie ustnej lub wraz ze slajdami - po niej następuje dyskusja nad zagadnieniem.
Ocena prezentacji dotyczy:
- jasnego określenia problemu i celu
- podania adekwatnych argumentów pro i contra
- wyciągnięcia wniosków
- sformułowana własnych opinii popartych badaniami naukowymi i doktryną Kościoła
- obrony lub modyfikacji prezentowanego stanowiska podczas dyskusji
Literatura
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.
Franciszek, adhortacja apostolska Evangelii gaudium, 24 listopada 2013 r.
Franciszek, encyklika Fratelli tutti, 27 marca 2020 r.
Benedykt XVI, List o przyczynach kryzysu Kościoła, Kraków 2019
J. Ratzinger, Przyszłość wiary. Refleksje teologiczne, Kraków 2019
4% młodzieży aktywnej w sieci interesuje się religią – ogólnoświatowe badanie młodych przed Synodem, https://nowaewangelizacja.org/4-mlodziezy-aktywnej-sieci-interesuje-sie-religia-ogolnoswiatowe-badanie-mlodych-synodem/
Brezinka, W., Wychowywać dzisiaj. Zarys problematyki, Kraków 2007
Carr, N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Gliwice 2013
Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Młodzież 2018, red. M. Grabowska, M. Gwiazda, Warszawa 2019
Czego młodzi szukają w internecie? Aleteia przeprowadziła światowe badania i dzieli się wnioskami, https://pl.aleteia.org/2018/09/18/czego-mlodzi-szukaja-w-internecie-aleteia-przeprowadzila-swiatowe-badania-i-dzieli-sie-wnioskami/
Religious Education at Schools in Europe. Part 2: Western Europe, red. M. Rothgangel, R. Jackson, M. Jaeggle, Vienna 2014
Kielian, A., Kowalczyk, J., Duch przyszłości Kościoła. Nowa ewangelizacja w ujęciu Jana Pawła II i Synodu Biskupów (2012), „Studia katechetyczne” 10/2014, s. 175-206
Kochel, J., Lekcja religii szansą dla ewangelizacji, „Polonia Sacra” 2/2018, s. 19-39
B. Surma., Jak rozmawiać z dzieckiem o Bogu? Kilka słów o programie i metodzie Katechezy Dobrego Pasterza, „Rocznik Wydziału Pedagogicznego WSFP Ignatianum w Krakowie”, Kraków 2010, s. 13-35
P. Mąkosa, Rola katechezy w kształtowaniu obrazu Boga u dzieci w młodszym wieku szkolnym, [w:] Katecheza dzieci, red. M. Zając, Lublin 2009, s. 167-186.
J. Kalisty, Nowe wyzwania na polu ewangelizacyjnym i katechetycznym, „Katecheta” 6/2015, s. 5-13.
K. Kaźmierska, Młodzież archidiecezji łódzkiej. Szkic do portretu, Łódź 2018
Offmański, A., Znaczenie Soboru Watykańskiego II dla katechezy. Retrospekcja po pięćdziesięciu latach (1962-2013), „Studia katechetyczne”, 10/2014, s. 71-87.
A. Szubartowska, Kulturowy wymiar katechezy, Lublin 1997
W cyklu 2023/2024-L:
Bagrowicz J., Katechizm Kościoła Katolickiego w posłudze katechetycznej Kościoła w Polsce – bogactwo ciągle nie odkryte, red. T. Panuś, Kraków 2004 s. 77-99; |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
- zna definicje katechezy, jej główne idee i koncepcje, odnosi katechetykę do nauk pokrewnych; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: