Prawo kanoniczne T-SY>prakan-6
Celem wykładów jest zapoznanie studentów z historią rozwoju prawa kanonicznego, źródłami (istnienia i poznania) prawa kanonicznego,
historią nauki prawa kanonicznego, rozwojem tej nauki w Polsce oraz relacji zachodzącymi między Kościołem katolickim a Państwem i
innymi wyznaniami.
Treści kształcenia:
1.Wprowadzenie do prawa kanonicznego
2.Pojęcie i podział źródeł prawa kanonicznego
3.Źródła istnienia prawa kanonicznego
4.Źródła poznania prawa kanonicznego – przed Dekretem Gracjana
5.Źródła poznania prawa kanonicznego – zbiory tworzące Corpus Iuris Canonici
6.Źródła poznania prawa kanonicznego – Codex Iuris Canonici z 1917 r.
7.Źródła poznania prawa kanonicznego – Kodeks prawa kanonicznego z 1983 r.
8.Historia nauki prawa kanonicznego
9.Rozwój nauki prawa kanonicznego w Polsce
10.Kościół katolicki a inne społeczności.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- zna w rozszerzonym zakresie terminologię prawa kanonicznego oraz jej zastosowanie w innych pokrewnych dyscyplinach;
- ma rozszerzoną wiedzę o charakterze prawa kanonicznego, jego teologicznej naturze, historycznych uwarunkowaniach, obecnym
rozwoju, znaczeniu społecznym, miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk;
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie dokumentów Magisterium Kościoła;
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat celu, organizacji i funkcjonowania instytucji Kościoła;
- ma wiedzę na temat relacji Kościoła do państwa;
- zna w zakresie pogłębionym prawo publiczne Kościoła, zasady wolności religijnej w wymiarze wspólnotowym, działalność Stolicy
Apostolskiej w stosunkach międzynarodowych.
W zakresie umiejętności:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- potrafi wskazać i w pogłębiony sposób wyjaśnić źródła prawa kanonicznego oraz ich wzajemne relacje;
- potrafi właściwie analizować rozwój prawa kanonicznego i ukazywać jego związek z procesami zachodzącymi w społeczności Kościoła.
W zakresie kompetencji społecznych:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- docenia znaczenie prawa kanonicznego w funkcjonowaniu społeczności Kościoła, jego rolę w zachowaniu porządku tej społeczności w
wymiarze doczesnym, a szczególnie, jego ukierunkowanie na zbawienie człowieka.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
M_1. Wykład w formie dyskusji i wzajemnych pytań
M_2. Lektury obowiązkowe dotyczące problematyki wykładu
M_3. Lektury uzupełniające dotyczące problematyki wykładu
Kryteria oceniania:
Ocena pracy studentów zostanie dokonana na podstawie egzaminu pisemnego polegającego na przygotowaniu krótkiego opracowania na temat wybranego Ojca Kościoła lub papieża polegająca na przedstawieniu scharakteryzowaniu wybranej przez siebie osoby oraz ukazaniu w jaki sposób przyczyniła się do rozwoju prawa kanonicznego. Temat pracy powinien zostać skonsultowany z prowadzącym wykład. Praca powinna składać się ze wstępu, wyodrębnionych w punktach poszczególnych wątków tematycznych oraz zakończenia. Na końcu pracy należy umieścić bibliografię w układzie alfabetycznym z podziałem na źródła prawa i literaturę. Przygotowanie pracy nastąpi po zakończeniu cyklu wykładów. Prace zostaną przedstawione w formie elektronicznej na adres e-mail: karolina.mazur@upjp2.edu.pl w terminie ustalonym ze studentami.
Literatura
1.P. Hemperek, W. Góralski, Komentarz do kodeksu prawa kanonicznego. T. 1. Cz. 1. Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego,
Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1995;
2.T. Pawluk, Prawo kanoniczne według kodeksu Jana Pawła II, Tom I. Zagadnienia wstępne normy ogólne, Warmińskie Wydawnictwo
Diecezjalne, Olsztyn 1985;
3.I. Subera, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1977
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: