Teologia dogmatyczna VI - teologia prawosławna i protestancka T-SY>teodog-8
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1) Ogólne informacje o prawosławiu (definicja, dzieje, struktura organizacyjna).
2) Główne treści wiary prawosławnej - Katechizm Kościoła prawosławnego.
3) Elementy wyróżniające teologię prawosławną (w stosunku do katolickiej).
4) Stanowisko Kościoła w niektórych kwestiach będących przedmiotem sporów (szacunek do życia, kapłaństwo i inne).
5) Współczesne problemy prawosławia.
6) Ogólne informacje o Reformacji i protestantyzmie (definicje, dzieje, różnorodność wspólnot).
7) Główne treści wiary - "Confessio Augustana" (Wyznanie Augsburskie).
8) Elementy charakterystyczne dla teologii protestanckiej.
9) Stanowisko Kościoła w niektórych kwestiach dyskutowanych w świecie współczesnym (szacunek do życia, płciowość, kapłaństwo...).
10) Podejście do ekumenizmu i inne kwestie wspóczesne.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1: Student zna istotne różnice doktrynalne między prawosławiem, protestantyzmem i katolicyzmem
2: Student zna cechy charakterystyczne teologii prawosławnej i protestanckiej.
3: Student zna stanowisko Kościoła prawosławnego i wspólnot protestanckich w wybranych kwestiach spornych.
Umiejętności:
1: Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i przeprowadzenia własnych badań służących rozwojowi dialogu ekumenicznego.
2: Student potrafi przygotować prezentację naukową dotyczącą wybranej kwestii spornej.
3: Student jest w stanie bronić stanowiska Kościoła katolickiego w kwestiach istotnych dla współczesnej teologii w ogóle, np. w kwestii poszanowania życia ludzkiego.
Kompetencje:
1: Student angażuje się w dyskusję na tematy ekumeniczne.
2: Student jest przekonany o słuszności stanowiska katolickiego w ocenie principiów teologii prawosławnej i protestanckiej.
3: Student jest w stanie w razie zaangażować się w dialog ekumeniczny w jakiejś konkretnej kwestii.
Kryteria oceniania
1. Na egzaminie odpowiedź powinna wykazać znajomość podstaw biblijnych dla zagadnień doktrynalnych będących przedmiotem rozbieżności między poszczególnymi wyznaniami.
2. Odpowiedź powinna także określić znaczenie praktyczne przyjętych interpretacji biblijnych w obrębie danego wyznania.
Pytania przykładowe:
1) Nowotestamentalne źródła odrębności prawosławia i protestantyzmu.
2) Zarys rozwoju prawosławia albo protestantyzmu.
3) Nauka o sakramencie święceń w prawosławiu albo w protestantyzmie.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
A. Literatura podstawowa (prawosławie):
- Sergiusz Bułgakow, Prawosławie. Zarys nauki Kościoła prawosławnego, tłum. Henryk Paprocki, Białystok: Orthdruk; Warszawa: Formica 1992, ss. 211.
- Paul Evdokimov, Prawosławie, tłum. Jerzy Klinger, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 2003, wyd. 3, ss. 406.
- Elżbieta Przybył, Prawosławie, Kraków: Wydawnictwo «Znak» 2006, wyd. 2 poszerz., ss. 251.
B. Literatura podstawowa (protestantyzm):
- Mark A. Noll, Protestantyzm, tłum. Maciej Potz, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2017 (Krótkie Wprowadzenie, 2), ss. 176.
- Karol Karski, Teologia protestancka XX wieku, Warszawa: Wiedza Powszechna, 1971, ss. 175.
- Reformacja protestancka 1517 roku. Spory o dziedzictwo, red. Cezary Lipiński i Wolfgang Brylla, Wrocław: Quaestio 2018, ss. 341.
W cyklu 2023/2024-L:
Literatura uzupełniająca (prawosławie): Literatura uzupełniająca (protestantyzm): |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
1) Nakład pracy studenta (w godz. lekcyjnych): udział w wykładzie 30, przygotowanie do zajęć (lektura literatury podstawowej i uzupełniającej) 15, konsultacje 3, przygotowanie do egzaminu 12 - razem 60 godz. ECTS: 2. 2) Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności należy ją zgłosić prowadzącemu (jako usprawiedliwienie po fakcie) - wystarczy ustnie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: