Dziedzictwo archeologiczne TH-SL>dziarcEu
Wykład zapoznaje studenta z różnymi aspektami dziedzictwa archeologicznego na terenie Starego Świata, z uwzględnieniem zarysu pradziejów ziem polskich na tle podstawowych etapów rozwoju.
Pełny opis: Zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami:
• materialne, duchowe i społeczne dziedzictwo archeologiczne – lokalny i globalny wymiar archeologii;
• rozwój człowieka w czasach pra- i wczesnohistorycznych – omówienie głównych etapów rozwoju na ziemiach polskich w kontekście archeologii Starego Świata;
• najważniejsze odkrycia światowej archeologii;
• ochrona światowego dziedzictwa archeologicznego i jego popularyzacja.
Główne zagadnienia:
• wprowadzenie do zagadnienia – podstawowe pojęcia i terminy, periodyzacja, metody badań archeologicznych;
• ciągłość kultury ludzkiej od czasów prahistorycznych do dziś – materialny, społeczny i duchowy wymiar kultury;
• zarys prahistorii ziem polskich na tle rozwoju społeczeństw Starego Świata – najważniejsze etapy;
• omówienie sztandarowych odkryć światowej archeologii, w tym aspektów konserwatorskich;
• prawne aspekty ochrony zabytków archeologicznych;
• Zabytki archeologiczne jako „produkt turystyczny” – przykłady działalności skansenów archeologicznych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Student posiada podstawową wiedzę o relacji archeologii do innych nauk społecznych oraz jest świadomy odrębności przedmiotowej i metodologicznej specyfiki dyscypliny i związków z naukami pomocniczymi (H1A_W03).
- Student ma wiedzę o zasadniczych wątkach procesu pradziejowego i kluczowych zmian zachodzących w populacjach prahistorycznych na obszarze Polski w kontekście rozwoju społeczeństw Starego Świata (H1A_W05).
- Student ma podstawową wiedzę o prawnych i konserwatorskich aspektach ochrony dziedzictwa archeologicznego i potrafi zacytować przykłady światowych działań z tych dziedzin (H1A_W06).
Umiejętność
- Student zna metody samodzielnego wyszukiwania, oceniania, analizowania i selekcjonowania informacji w odniesieniu do źródeł materialnych – dziedzictwa archeologicznego (H1A_U01)
- Student radzi sobie z krytycznym podejściem do źródeł archeologicznych i literatury na ich temat. Potrafi omówić zasadnicze wątki procesów dziejowych posługując się przykładami ruchomych i nieruchomych zabytków archeologicznych oraz podać ich znaczenie w całokształcie kultury ludzkiej (H1A_U02; H1A_U05)
Kompetencje społeczne
- Absolwent jest świadom konieczności podnoszenia swoich kwalifikacji, doskonalenia poziomu swojej wiedzy (H1A_K01).
- Absolwent zdaje sobie sprawę, że jest odpowiedzialny za trwałość zachowanego dziedzictwa archeologicznego i ma świadomość jego roli w kształtowanie się wspólnych korzeni ludzkości (H1A_K05).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i pozytywna ocena uzyskana z odpowiedzi zaliczeniowej w formie ustnej.
Terminy zaliczeń dopasowane są do życzeń grupy (w tym zakresie jestem dyspozycyjny). Istnieje możliwość zaliczenia i zdawania egzaminu w terminie „zerowym”.
Literatura
Podstawowa:
Kaczanowski P., Kozłowski J. K., Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Wielka Historia Polski, tom I, Kraków 1998.
Kobyliński Z. (red.), Ochrona dziedzictwa archeologicznego w Europie, Warszawa 1998.
Uzupełniająca:
Gąssowski J., Prahistoria sztuki, Warszawa 1994.
Gierowski J. A., Grodziski S., Wyrozumski J. [red.] Wielka Historia Świata t. 1 (Świat przed „rewolucją” neolityczną), Kraków-Warszwa 2004.
Gierowski J. A., Grodziski S., Wyrozumski J. [red.] Wielka Historia Świata t. 2 (Stary i Nowy Świat. Od „rewolucji” neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego), Kraków-Warszwa 2005.
Godłowski K., Z badań nad zagadnieniem rozprzestrzenienia się Słowian w V-VII w. n.e., Kraków 1979.
Kadrow S., U progu nowej epoki. Gospodarka i społeczeństwo wczesnego okresu epoki brązu w Europie Środkowej, Kraków 2001.
Krzak Z., Megality Europy, Warszawa 1994.
Prinke R. A., Aktualne zagrożenia dziedzictwa archeologicznego, Poznań 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: