Dziedzictwo i krajobraz kulturowy Krakowa i Małopolski TH-SL>dzikra
T_1. Kraków i jego fenomen kulturowy - geneza znaczenia kulturowego i historycznego, rozwój przestrzenny i zabytki
T_2. Kraków drugim Rzymem i polskim Piemontem
T_3. Uniwersytet Krakowski i jego rola kulturowa w Polsce i na świecie
T_4. Wybrane przykłady krajobrazu kulturowego Małopolski - Kalwaria Zebrzydowska i okolice
T_5. Wybrane przykłady krajobrazu kulturowego Małopolski - Wadowice i okolice, Kęty, Zator, Oświęcim
T_6. Wybrane przykłady krajobrazu kulturowego Małopolski - Wieliczka, Nowy Sącz, Tarnów, Zakopane i region Podhala
T_7. Wybitne postaci Krakowa i Małopolski: Karol Wojtyła
T_8. Wybitne postaci Krakowa i Małopolski - święci i ich życie po życiu
T_9. Wybitne postaci Krakowa i Małopolski - ludzie kultury, sztuki i nauki
T_10. Żydzi w kulturze Krakowa i Małopolski
T_11. Utracone miejsca i budowle Krakowa - zapomniane dziedzictwo
T_12. Legendy Krakowa i Małopolski
T_13. Straty dziedzictwa materialnego wskutek wojen i działalności okupantów w Krakowie i Małopolsce (od średniowiecza do XX w.) - wybrane przyklady
W cyklu 2022/2023-Z:
T_1. Kraków i jego fenomen kulturowy - geneza znaczenia kulturowego i historycznego, rozwój przestrzenny i zabytki |
W cyklu 2023/2024-Z:
T_1. Kraków i jego fenomen kulturowy - geneza znaczenia kulturowego i historycznego, rozwój przestrzenny i zabytki |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
Efekty kształcenia
Student:
E_1. jest wprowadzony w problematykę regionalnego dziedzictwa kulturowego;
E_2. angażuje się w program jego ochrony;
E_3. ma pogłębioną wiedzę na temat samego dziedzictwa, jego rodzajów, oraz towarzyszących mu przepisów prawnych;
E_4. potrafi skutecznie stosować zdobytą wiedzę do promocji miasta i regionu;
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1. Wykład problemowy;
M_2. Prezentacja multimedialna;
M_3. Uczestnictwo w imprezach kulturalnych;
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1. uczestnictwo w wykładzie;
W_2. Egzamin;
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Lektury podstawowe:
Dzieje Krakowa, t.1-6, Kraków (różne daty wyd.)
Fabiański M., Złoty Kraków, Kraków 2010.
Torowska J., Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2008.
Dziedzictwo kulturowe w regionie. Małopolska ścieżka edukacyjna, red. J. Mazur, Kraków 2000.
Krajobraz kulturowy Polski. Województwo Małopolskie, red. J. Bogdanowski, Kraków-Warszawa 2001.
Kraków przestrzenie kulturowe, red. J. Bujak, A. Zambrzycka-Steczkowska, R. Godula, Kraków1993.
Heyduk B., Legendy i opowieści o Krakowie, Kraków 1967.
Kultura i turystyka - razem czy oddzielnie?, red. A. Stasiak, Łódź 2007
Kultura i turystyka - razem, ale jak?, red. A. Stasiak, Łódź 2009
Kultura i turystyka - wspólnie zyskać!, red. A. Stasiak, Łódź 2009
Lektury uzupełniające:
Torowska J., Planty Krakowskie i ich przestrzeń kulturowa, Kraków 2012.
Adamczewski J., Tajemnice starego Krakowa, Kraków 1965.
Adamczewski J., W starym Krakowie, Kraków 1968.
Kracik J., Rożek M., Hultaje, złoczyńcy, wszetecznice w dawnym Krakowie, Kraków 1986.
Poza w/w pozycjami, literatura podawana na bieżąco
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
- |
W cyklu 2023/2024-Z:
Zaliczenie na podstawie eseju lub prezentacji |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: