Historia powszechna XX w. (do 1945) TH-SL>hipowszXX
Na zajęciach będą omawiane następujące zagadnienia:
T_1. O wojnie po wojnie. Wojna instytucją bez przyszłości.
T_2. Zmiany rewolucyjne w Europie.
T_3. Nowy ład w Europie. Konferencja pokojowa w Paryżu.
T_4. Polityka kolonialna mocarstw. Sprawy Dalekiego Wschodu.
T_5. Faszyzm włoski. Stabilizacja sytuacji politycznej, społecznej i gospodarczej we Włoszech.
T_6. Niemcy. Od Republiki Weimarskiej do III Rzeszy.
T_7. Republiki Nadbałtyckie. Próba budowy niezależności i trwałej niepodległości.
T_8. Wielki kryzys ekonomiczny i jego następstwa.
T_9. Nowe społeczeństwo (kultura wysoka i kultura niska, obyczaje, sprawa kobieca).
T_10. Gospodarka (myśl naukowa, technologie i wynalazki, pieniądz, przemiany gospodarcze, łączność i transport).
T_11. Konflikty wojenne ostatnich lat pokoju.
T_12. W obliczu nowej wojny światowej.
T_13. Niemieckie marzenia o dominacji w Europie.
T_14. Bloki wojenne i kształtowanie się nowego układu sił w świecie.
T_15. Japońska ekspansja na Dalekim Wschodzie.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
E_1. zna najważniejszą faktografię historii powszechnej z lat 1918-1945 (K_W05);
E_2. posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z tych lat oraz tekstów kultury pochodzących z tej epoki, rozumiejąc mechanizmy polityczne i społeczne związane z podłożem narodowym, religijnym i kulturowym, które doprowadziły do powstania dwóch państw totalitarnych i wybuchu II wojny światowej (K_W06);
E_3. posiada wiedzę o możliwościach pogłębionego opisu i analizy omawianych wydarzeń historycznych korzystając z dorobku innych nauk humanistycznych, szczególnie historii sztuki, analizy literackiej i socjologii (K_W07);
E_4. ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju Polski i świata w okresie 1918-1945 (K_W09);
E_5. w oparciu o wielość źródeł dokumentujących życie polityczne i społeczne okresu międzywojennego potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje tam zawarte (K_U01).
E_6. Efektem prowadzonych zajęć ma być również przekonanie o przydatności posiadanej wiedzy o mechanizmach dziejowych oraz umiejętności oceny rzeczywistości i nieschematycznego rozwiązywania problemów. Ma to studenta przygotować do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (K_K03).
E_7. Ma także świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Ma świadomość roli Kościoła w procesie historycznym (K_K05).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Aby osiągnąć zamierzony efekt kształcenia planowane jest użycie następujących metod dydaktycznych:
M_1. podająca (wykład informacyjny, pogadanka);
M_2. problemowa (wykład problemowy);
M_3. aktywizująca (dyskusja dydaktyczna);
M_4. eksponująca (film oraz pokaz fotografii i dokumentów).
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia (zaplanowane).
W_1. Student zobowiązany jest do zaznajomienia się z treściami podawanymi na wykładzie i ćwiczeniach (jeśli takowe są) oraz znajdującymi się w podręczniku.
W_2. Student zobowiązany jest do lektury tekstów podawanych w trakcie zajęć i do przedłożenia w terminie 4 prac pisemnych, napisanych na ich podstawie (od 6,5 tys. do 8 tys. znaków wraz z spacjami).
W_3. Warunkiem zaliczenia z przedmiotu będzie przesłanie 4 pisemnych prac oraz pisemny sprawdzian (on-line).
Tezy do sprawdzianu pisemnego:
1. Konferencja paryska i traktat wersalski. Liga Narodów.
2. Rewolucja bolszewicka i wojna domowa w Rosji.
3. Ekspansja komunizmu (Węgry, Niemcy).
4. Nowe państwa w Europie.
5. Konflikty, zamachy stanu, wojny domowe i konflikty zbrojne w Europie .
6. Republika Weimarska.
7. Faszyzm włoski (przyczyny, podstawy teoretyczne).
8. Sylwetki przywódców (Hitler, Stalin, Mussolini).
9. Włochy B. Mussoliniego.
10. Turcja M. Kemala.
11. Kwestia irlandzka.
12. Dzieje małych narodów. Sąsiedzi Polski.
13. Destabilizacja Chin (Republika Chińska i wojna domowa).
14. Ekspansja Japonii.
15. Wielki kryzys.
16. Budowa państwa komunistycznego w Związku Sowieckim (polityka wewnętrzna Stalina).
17. Wojna domowa w Hiszpanii.
18. Współpraca niemiecko-sowiecka.
19. III Rzesza (polityka wewnętrzna do 1939 r.).
20. III Rzesza (polityka zagraniczna).
21. Przyczyny wybuchu II wojny światowej.
22. Przebieg II wojny światowej (front zachodni).
23. Przebieg II wojny światowej (front wschodni)
24. Przebieg II wojny światowej (wojna na Dalekim Wschodzie).
25. Polityka okupacyjna Niemiec.
26. Ruch oporu w Europie.
27. Kolaboracja z Niemcami i Sowietami.
28. Holokaust.
29. Sprawa kobieca.
30. Kultura wysoka – kultura niska.
Literatura
Podręczniki:
Czubiński A., Historia powszechna XX wieku, Poznań 2006.
Historia Europy, pod red. A. Mączaki, Warszawa - Wrocław 2000.
Historia polityczna świata XX wieku 1901-1945, red. M. Bankowicz, Kraków 2004.
Historia polityczna świata XX wieku, t. 1, 1901-1945, red. M. Bankowicz, Kraków 2004.
Jonhson P., Historia świata (od roku 1917), Londyn 1989.
Jonhson P., Historia świata XX wieku, od Rewolucji Październikowej do „Solidarności”, t.1. Warszawa 2009.
Kitchen M., Historia Europy 1919–1939, Wrocław–Warszawa–Kraków 1992.
Pawłowski I., Historia powszechna 1918-1939, t. 1-3, Opole 1992-1994.
Tyszkiewicz J., E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.
Wiek XX w źródłach, Warszawa 1999.
Literatura pomocnicza:
Arend H., Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, Kraków 1997.
Beevor A., Druga wojna światowa, Kraków 2013.
Brzeziński Z., Wielkie bankructwo. Narodziny i śmierć komunizmu w XX wieku, Paryż 1991.
Bullok A., Hitler – Stalin. Żywoty równoległe, t. 1-2, Warszawa 1994.
Chodakiewicz M., Żydzi i Polacy 1918-1955. Współistnienie – zagłada – komunizm, Warszawa 2000.
Churchill W.S., Druga wojna światowa, t. 1-4, Gdańsk 1994.
Chwalba A., Samobójstwo Europy. Wielka wojna 1914-1918, Kraków 2014.
Dobrzycki W., Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych 1815–1945, Warszawa 1996.
Foro P., Włochy faszystowskie, Kraków 2008.
Garlicki A., Historia 1815-2004, Kraków 2005.
Grünberg K., Czas wojny, Toruń 1991.
Heller M., Niekricz A., Utopia u władzy. Historia ZSRR od 1917 do 1985 roku, Warszawa 1990.
Historia Europy Środkowo-Wschodniej, pod red. J. Kłoczowskiego, Lublin 2000.
Knopp G., Holokaust, Warszawa 2011.
Krasuski J., Historia Niemiec, Wrocław 2004.
Mazower M., Imperium Hitlera, Warszawa 2008.
Moa P. Mity wojny domowej. Hiszpania 1936-1939, Warszawa 2007.
Pleshakov C., Szaleństwo Stalina. Pierwsze 10 dni wojny na froncie wschodnim, Warszawa 2005.
Solski W., Moje wspomnienia, Paryż 1977.
Xingzhi Wang; Historia Chin. Toruń 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: