Historia powszechna i Polski XX wieku (po 1945 r.) TH-SL>hispowiPolpo45
Tezy omawiane w trakcie zajęć:
1. Druga wojna światowa
2. Życie codzienne pod okupacją hitlerowską i sowiecką
3. Obrady "Wielkiej Trójki" i przejęcie władzy w Polsce przez komunistów
4. Początki zimnej wojny
5. "Siedmiu Wspaniałych": pierwsi sekretarze KC PZPR
6. Życie codzienne w czasach PRL-u
7. Konflikty światowe w okresie zimnej wojny
8. Solidarność i stan wojenny
9. Obrady Okrągłego Stołu i III Rzeczpospolita
Dodatkowy element:
10. Zajęcia terenowe
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Ew_1. Zna najważniejszą faktografię historii Polski z lat 1918-1945, ze szczególnym uwzględnieniem roli Polaków w II wojnie światowej (H1K_W05)
Ew_2. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z tych lat oraz tekstów kultury pochodzących z tej epoki, rozumiejąc mechanizmy polityczne i społeczne związane z podłożem narodowym, religijnym i kulturowym, które doprowadziły do wybuchu II wojny światowej (H1K_W06)
Ew_3. Posiada wiedzę o możliwościach pogłębionego opisu i analizy omawianych wydarzeń historycznych korzystając z dorobku innych nauk humanistycznych, szczególnie z socjologii (H1K_W09)
Eu_4. W oparciu o źródła dokumentujące życie polityczne i społeczne okresu międzywojennego potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje tam zawarte (H1K_U01)
Eu_5. Efektem prowadzonych zajęć ma być również przekonanie o przydatności posiadanej wiedzy o mechanizmach dziejowych oraz umiejętności oceny rzeczywistości i nieschematycznego rozwiązywania problemów. Ma to studenta przygotować do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (H1K_U03)
Ek_6. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (H1K_K01)
Ek_7. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (H1K_K03)
Ek_8. Ma także świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym (H1K_K05)
Kryteria oceniania
M_1. Wykład;
M_2. Prezentacja;
M_3. Analiza tekstów źródłowych.
Do zaliczenia wykładów wymagana jest obecność studentów, możliwa jest nieobecność na 2 zajęciach. W przypadku nieobecności na 3 lub więcej zajęć, wymagane jest przygotowanie pisemnej pracy na temat zlecony przez wykładowcę.
Zaliczenie będzie mieć formę ustną z zakresu materiału poznanego w trakcie wykładów oraz związanej z nimi lektury.
Literatura
Podstawowe podręczniki:
Roszkowski W., Najnowsza historia Polski 1914-1945, Warszawa 2003
Brzoza Cz., Sowa A. L., Historia Polski 1918-1945, Kraków 2007
Eisler J., Siedmiu wspaniałych. Poczet pierwszych sekretarzy KC PZPR, Warszawa 2014
Atlas:
Wielki atlas historyczny, Warszawa 2002.
Lektury uzupełniające:
Garlicki A., Historia 1815-2004, Kraków 2005.
Garlicki A. Piękne lata trzydzieste, Warszawa 2008.
Łozińscy M., J., W przedwojennej Polsce. Życie codzienne i niecodzienne, Warszawa 2011.
Pajewski J., Budowa Drugiej Rzeczypospolitej 1918-1926, Poznań 2007.
Polska Odrodzona 1918-1939. Państwo, społeczeństwo, kultura, pod red. J. Tomickiego, Warszawa 1982.
Tomaszewski J., Landau Z., Polska w Europie i świecie 1918-1939, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: