Semiologia kultury TH-SL>semkul
W trakcie wykładów słuchacze zostaną zapoznani z podstawowymi ideami i koncepcjami współczesnej semiologii, które obejmują pojęciami znaku oraz typami i funkcjami znaków w kulturach w ujęciu chronologicznym i topograficznym. Pokazane zostaną symbole i znaki pojawiające się w obszarze poszczególnych kultur w ujęciu klasyfikacji formalnej. Wyjaśnione zostanie analizowanie poszczególnych znaków i symboli w kontekście kodu kulturowego. Omówione zostaną także systemy znaków. Współczesne posługiwanie się językiem symboli w takich obszarach jak na przykład fotografia, „język ulicy”, kody zachować itp. Poruszone zostaną zagadnienia dotyczące wykorzystania symboliki i kodu kulturowego w kreowaniu marki w branży turystycznej oraz zarządzania kulturą.
W cyklu 2023/2024-L:
Drugi semestr poświęcony jest omówieniu języka symboli w określonych systemach symboli. Pokazane zostaną najstarsze systemy wykorzystujące język symboli. Systemy symboli i znaków jakimi operowano w wiekach średnich oraz czasach nowożytnych. Omówione zostaną współczesne systemy symboli w poszczególnych przestrzeniach artystycznych, społecznych oraz w wybranych branżach. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Pierwszy semestr poświęcony jest omówieniu języka symboli w określonych kulturach i religiach. Wykorzystując sklasyfikowanie formalne przekazu semantycznego, pokazane zostaną symbole, znaki i rytuały w odniesieniu do kodu kulturowego. Istotnym problemem będzie uświadomienie trudności i zagrożeń wynikających z nadinterpretacji przekazu symbolicznego. Omówione zostaną różnice i podobieństwa związane z interpretacją symboli w poszczególnych kulturach i religiach. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_1. Definiuje najważniejsze pojęcia używane w semiologii
E_2. Zna metody odczytywania i analizy zjawisk kulturowych, religijnych i społecznych zachodzących dawniej i współcześnie
E_3. Wymienia i omawia przykłady czynników, które ułatwiają i utrudniają efektywny przebieg dialogu między przedstawicielami różnych kultur i religii
E_4. Integruje wiedzę z różnych dyscyplin (m.in. historii, historii sztuki, archeologii, religioznawstwa) w procesie formułowania problemów związanych z semiologią zjawisk E_5. Przeprowadza krytyczną analizę wybranych dzieł sztuki lub wytworów kultury pochodzących z pozaeuropejskiego kręgu kulturowego pod kątem zawartego w nich przekazu semiologicznego
Kryteria oceniania
(W_1. Obecność na zajęciach w wymiarze określonym przez przepisy uczelniane – maksymalnie dwie usprawiedliwione nieobecności
W_2. Aktywny udział w dyskusji
W_3. Znajomość omawianych zagadnień – weryfikacja za pomocą debaty oksfordzkiej
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Lektury podstawowe:
Lurker M., Przesłanie symboli w mitach kulturach i religiach, Warszawa 2011.
Pelc J., Wstęp do semiotyki, Warszawa 1984.
Schmitt J.C., Gest w średniowiecznej Europie, Warszawa 2006.
Żegleń U., Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury, Toruń 2000.
Żyłko B., Semiotyka kultury, Gdańsk 2009.
Barthes R., Imperium znaków, Warszawa 2004
Barthes R., System mody, Kraków 2005.
Uspieński B., Historia i semiotyka. Gdańsk 1998.
Semiotyka kultury, wyb. E. Janus, M. R. Mayenowa, Warszawa 1977.
Literatura uzupełniająca:
Biedermann H., Leksykon symboli, Warszawa 2001.
Bense M., Świat przez pryzmat znaku. Warszawa 1980.
Dąbrowska E., Groby, relikwie i insygnia. Studia z dziejów mentalności średniowiecznej, Warszawa 2008.
Eco U., Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996.
Kobielus S., Fizologi i Aviarium. Średniowieczne traktaty o symbolice zwierząt, Kraków 2002.
Marecki J., Rotter L., Jak czytać wizerunki świętych?. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych, Kraków 2009.
Rotter L., Ubiór czy kostium. Znaczenie i funkcja strojów zakonnych, Kraków 2015.
Symbol – znak – przesłanie. Symbolika zwierząt, red. J. Marecki, L. Rotter, Kraków 2009.
Symbol – znak – przesłanie. Symbolika w heraldyce kościelnej, red. J. Marecki, L. Rotter, Kraków 2010.
Symbol – znak – przesłanie. Symbolika stroju, red. J. Marecki, L. Rotter, Kraków 2011.
D. Brown, Zaginiony symbol, Warszawa 2010.
R. Barthes, Mitologie, Warszawa 2008.
R. Barthes, Podstawy semiologii, Kraków 2009.
M. Czeremski, Struktura mitów. Kraków 2009.
Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Lublin 2007.
M. Michałowska, Niepewność przedstawienia. Od kamery obskurny do współczesnej fotografii, Kraków 2004, r. III.
M. O’Connell, R. Airey, Znaki i symbole, Warszawa 2007.
G. Osika, Procesy i akty komunikacyjne. Koncepcje klasyczne i współczesne, Kraków 2011.
W cyklu 2023/2024-L:
Lektury podstawowe: Lurker M., Przesłanie symboli w mitach kulturach i religiach, Warszawa 2011. Pelc J., Wstęp do semiotyki, Warszawa 1984. Schmitt J.C., Gest w średniowiecznej Europie, Warszawa 2006. Żegleń U., Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury, Toruń 2000. Żyłko B., Semiotyka kultury, Gdańsk 2009. Barthes R., Imperium znaków, Warszawa 2004 Barthes R., System mody, Kraków 2005. Uspieński B., Historia i semiotyka. Gdańsk 1998. Semiotyka kultury, wyb. E. Janus, M. R. Mayenowa, Warszawa 1977. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Lektury podstawowe: Lurker M., Przesłanie symboli w mitach kulturach i religiach, Warszawa 2011. Pelc J., Wstęp do semiotyki, Warszawa 1984. Schmitt J.C., Gest w średniowiecznej Europie, Warszawa 2006. Żegleń U., Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury, Toruń 2000. Żyłko B., Semiotyka kultury, Gdańsk 2009. Barthes R., Imperium znaków, Warszawa 2004 Barthes R., System mody, Kraków 2005. Uspieński B., Historia i semiotyka. Gdańsk 1998. Semiotyka kultury, wyb. E. Janus, M. R. Mayenowa, Warszawa 1977. |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
Metody i narzędzia powstałe w ramach Programu „Skonsolidowany Plan Rozwoju UPJPII” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój numer i nazwa Osi priorytetowej: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, numer i nazwa Działania: 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych na podstawie umowy o dofinansowanie nr POWR.03.05.00-00-Z104/17-01, w ramach modyfikacji programu kształcenia na kierunku Turystyka Historyczna, w przedmiocie Warsztaty z symboliki w kulturze są wykorzystywane w realizacji [aktualnego] przedmiotu Semiologia kultury |
W cyklu 2024/2025-Z:
Metody i narzędzia powstałe w ramach Programu „Skonsolidowany Plan Rozwoju UPJPII” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój numer i nazwa Osi priorytetowej: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, numer i nazwa Działania: 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych na podstawie umowy o dofinansowanie nr POWR.03.05.00-00-Z104/17-01, w ramach modyfikacji programu kształcenia na kierunku Turystyka Historyczna, w przedmiocie Warsztaty z symboliki w kulturze są wykorzystywane w realizacji [aktualnego] przedmiotu Semiologia kultury |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: