Zasoby wielkich muzeów świata TH-SL>zaswie
W trakcie kursu realizowane są następujące tematy:
- Zarys dziejów muzealnictwa, przedmiot badań, terminologia, metodologia badań.
- Muzealnictwo i muzeologia – podstawowe pojęcia. Między teorią a praktyką;
- Geneza muzealnictwa – najwcześniejsze dzieje kolekcjonerstwa: starożytność i średniowiecze.
- Dzieje kolekcjonerstwa jako geneza muzealnictwa – od końca XV do XVIII wieku.
- Muzea w XVIII i XIX wieku – problem udostępniania zbiorów.
- Nowoczesne muzealnictwo od końca XIX i w XX wieku – metody ekspozycyjne i wystawiennicze.
- Współczesna rzeczywistość muzealna i jej nowe problemy.
- Wielkie muzea na świecie, cz. I: Europa zachodnia.
- Wielkie muzea na świecie, cz. II: Europa wschodnia.
- Wielkie muzea na świecie, cz. III: dawne i obecne ziemie polskie.
- Wielkie muzea na Świecie, cz. IV: Ameryka północna i południowa.
- Wielkie muzea na Świecie, cz. V: Azja, Australia i Oceania.
- Zajęcia terenowe w wybranych muzeach Krakowa.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna najważniejszą faktografię dotyczącą muzealnictwa oraz posiada wiedzę teoretyczną z zakresu muzeologii.
- rozumie znaczenie muzealnictwa jako zjawiska kulturowego w różnych przestrzeniach oraz aspektach.
- zna i potrafi scharakteryzować zbiory artystyczne największych i najważniejszych muzeów na świecie. Potrafi posłużyć się odpowiednią literaturą przedmiotu, jak również wykorzystać ją do celów praktycznych w pracy historyka.
- rozumie specyfikę praktycznego funkcjonowania muzeów.
- jest świadomy tego, jak ważne jest poszerzanie własnej wiedzy oraz wykorzystywanie jej w bieżącym działaniu oraz związanym z przyszłą pracą zawodową.
Kryteria oceniania
Student w ramach zaliczenia przedmiotu, poza aktywnością i obecnością (dopuszczalne są dwie nieobecności) na zajęciach, jest zobowiązany do wygłoszenia referatu z prezentacją. Celem pracy jest omówienie najważniejszych zbiorów i kolekcji muzealnych na świecie, ich dziejów oraz scharakteryzowanie specyfiki danego miejsca. Po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącym student może zaproponować własny temat, który będzie związany z tematyką zajęć lub wybrać jedną z poniższych propozycji:
- Alte und Neue Pinakothek;
- British Museum;
- Chińskie Muzeum Narodowe;
- Ermitaż;
- Gallerie dell’Accademia di Venezia;
- Galeria Uffizzi;
- İstanbul Arkeoloji Müzeleri;
- Kungliga Slottet;
- Kunst- und Naturhistorisches Museum;
- Magyar Nemzeti Galéria;
- Metropolitan Museum;
- Musée du Louvre;
- Musées royaux des beaux-arts de Belgique;
- Museo Nacional del Prado;
- Muzeum Egipskie w Kairze;
- Muzeum Indyjskie w Kolkacie;
- Muzea Watykańskie;
- Palacio Real;
- Palazzo del Bargello;
- Palazzo Ducale we Florencji;
- Philadelphia Museum of Art;
- Rijksmuseum;
- The Wallace Collection;
- Victoria and Albert Museum.
INDYWIDUALNY TOK STUDIÓW:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu w systemie indywidualnego toku studiów jest napisanie rozprawy na związany z konwersatorium temat, ustalony z prowadzącym. Tekst powinien być ekwiwalentem trzydziestu godzin kursu oraz takiej samej ilości godzin pracy własnej studenta (ok. 12500-18000 znaków, maksymalnie do 10 stron). Jego konstrukcja musi spełniać walory pracy naukowej, co oznacza, że:
- postawiona teza i postulaty badawcze mają opierać się na wyznaczonym temacie;
- wywód ma prowadzić do logicznych wniosków;
- należy zachować poprawność językową (wystrzegając się szczególnie kolokwializmów, neologizmów i tautologii, zachowując zaś odpowiednią stylistykę oraz interpunkcję);
- należy też zastosować aparat naukowy – przypisy i wykaz bibliografii na końcu (system przypisów dowolny, ma być jednak konsekwentny);
- praca ma być samodzielna – oryginalność pracy będzie weryfikowana przez oprogramowanie antyplagiatowe oraz wykrywające ingerencję sztucznej inteligencji. Wykrycie jednego z powyższych poskutkuje niezaliczeniem przedmiotu (w rażących przypadkach może zakończyć się wszczęciem postępowania dyscyplinarnego, przewidzianym przez ogólne przepisy prawa i regulamin Uniwersytetu!).
Powyższe kryteria będą stanowiły podstawę do oceny.
Literatura
Folga-Januszewska Dorota, Muzeologia, muzeografia, muzealnictwo, „Muzealnictwo”, 47 (2005/2006), s. 9-14.
Folga-Januszewska Dorota, Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, „Muzealnictwo”, 49 (2008), s. 200-203.
Gajda Kinga Anna, Muzeum jako nośnik pamięci [w:] Muzeum a pamięć – forma, produkcja, miejsce, red. Rosset Tomasz de, Bednarz Doiczmanowa Ewelina, Tołysz Aldona, Warszawa 2018, s. 73-81.
Gluziński Wojciech, U podstaw muzeologii, Warszawa 1980.
Krasnowolski Bogusław, Ochrona zabytków. Historia, doktryny, systemy prawne, Kraków 2023.
Monreal Luis, Wielkie muzea świata. Zbiory malarstwa. Tom 1. Monachium, Berlin, Drezno, Praga, Budapeszt, tłum. Pieńkowska Bogusława, Warszawa 1999.
Monreal Luis, Wielkie muzea świata. Zbiory malarstwa. Tom 2. Paryż, Bazylea, Wiedeń, tłum. Bartoszewska Jolanta i nast., Warszawa 1999.
Muzeum sztuki. Antologia, red. Popczyk Maria, Kraków 2005.
Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. Popczyk Maria, Katowice 2006.
Pomian Krzysztof, Muzeum. Historia światowa, t. 1. Od skarbca do muzeum, tłum. Stróżyński Tomasz, Gdańsk 2023.
Pomian Krzysztof, Muzeum. Historia światowa, t. 2. Zakotwiczanie w Europie, 1789–1850, tłum. Stróżyński Tomasz, Gdańsk 2023.
Pomian Krzysztof, Muzeum. Historia światowa, t. 3. Na podbój świata 1850–2020, tłum. Stróżyński Tomasz, Gdańsk 2024.
Pomian Krzysztof, Zbieracze i osobliwości, tłum. Pieńkos Andrzej, Gdańsk 2012.
Waźbiński Zygmunt, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej. Część 1. Wiek XV i XVI, Toruń 2006.
Waźbiński Zygmunt, Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej. Część 2. Wiek XVII i XVIII, Toruń 1988.
Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
Żygulski Zdzisław, Przemiany architektury muzeów, „Muzealnictwo”, 45 (2004), s. 106-124.
Seria "Wielkie Muzea" (30 tomów).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: