Zasoby i walory dziedzictwa przyrodniczego w turystyce TH-TK-SM>zaswalory
T_1. Wprowadzenie – przyroda w Polsce.
T_2. Historia ochrony przyrody w Polce. Gatunki prawnie chronione
T_3. Przewodnik terenowy jako ambasador dziedzictwa przyrodniczego. Praca z turystą w terenie.
T_4. Wybrane parki narodowe Europy - ochrona przyrody i turystyka.
T_5. Dziedzictwo przyrodnicze – formy popularyzacji i przekazu.
T_6. Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe – elementy wspólne, różnice
T_7. Polskie parki narodowe w kontekście popularyzacji dziedzictwa przyrodniczego – oferta turystyczno-edukacyjna
T_8. Polskie parki krajobrazowe – przegląd w kontekście popularyzacji dziedzictwa
T_9. Stowarzyszenia, ośrodki edukacji przyrodniczej – Małopolska i Jura Krakowsko-Częstochowska
T_10. Ojcowski Park Narodowy – historia, przyroda, szlaki.
T_11. Jura Krakowsko – Częstochowska i Woźnicko – Wieluńska: najważniejsze punkty
T_12 - T_14. Zajęcia praktyczne – projektowanie tras turystycznych pod kątem propagowania ochrony i wykorzystania dziedzictwa przyrodniczego
T_15. Prezentacja zaliczeniowa
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
E_1 Umie zdefiniować i rozumie pojęcie dziedzictwa przyrodniczego
E_2 Umie wskazać najważniejsze przykłady polskich i europejskich parków narodowych, rezerwatów przyrody i obszarów chronionych
E_3 Umie wskazać, na czym polega propagowanie świadomości dziedzictwa przyrodniczego oraz zaproponować skuteczne metody nauczania o dziedzictwie
E_4 Orientuje się w zasobach dziedzictwa przyrodniczego Małopolski oraz interesujących przyrodniczo regionów z nią sąsiadujących
E_5 Wie, jakie stowarzyszenia i organizacje zajmują się popularyzacją dziedzictwa przyrodniczego w turystyce krajowej i regionalnej (małopolskiej)
E_6 Wie, jakimi prawami i zasadami rządzi się przewodnictwo terenowe w Polsce; umie opisać rolę przewodnika terenowego w zakresie zachowania i popularyzacji dziedzictwa przyrodniczego wśród turystów
E_7 Zna i rozróżnia najważniejsze gatunki chronione Polski
E_8 Umie zaprojektować trasę turystyczną pod kątem popularyzacji / ochrony dziedzictwa przyrodniczego
Kryteria oceniania
W celu zapewnienia wszystkim uczestnikom zajęć równego traktowania, każdy student podlega jednakowym kryteriom oceniania i zaliczenia przedmiotu.
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze; do usprawiedliwienia wszelkich dodatkowych nieobecności wymagane jest imienne zaświadczenie lekarskie lub poświadczenie stawiennictwa w instytucjach publicznych).
2. Pozytywna ocena prezentacji opracowanej i przedstawionej podczas zaliczenia (samodzielnie lub grupowo). Prezentacja dotyczy jednego wybranego tematu z listy tematów zaliczeniowych, podanych przez prowadzącego w trakcie semestru.
3. Aktywność na zajęciach, regularne przygotowywanie prac domowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: