Dzieje mapy,kartografia oraz wspołczesne systemy nawigacji TH-TUH-SL>dziejmap
Celem prowadzonych zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z podstawami geografii historycznej jako jednej z nauk pomocniczych historii, zjawiskami historycznymi, którymi zajmują się geografowie (krajobraz naturalny, kulturalny, historyczno-polityczny), najważniejszymi zagadnieniami związanymi z rozwojem map (historycznych i współczesnych), z podstawowymi pojęciami z zakresu kartografii oraz ze znaczeniem współczesnych systemów nawigacji dla turystyki.
W cyklu 2022/2023-L:
Celem prowadzonych zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z podstawami geografii historycznej jako jednej z nauk pomocniczych historii, zjawiskami historycznymi, którymi zajmują się geografowie (krajobraz naturalny, kulturalny, historyczno-polityczny), najważniejszymi zagadnieniami związanymi z rozwojem map (historycznych i współczesnych), z podstawowymi pojęciami z zakresu kartografii oraz ze znaczeniem współczesnych systemów nawigacji dla turystyki. |
W cyklu 2024/2025-L:
Celem prowadzonych zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z podstawami geografii historycznej jako jednej z nauk pomocniczych historii, zjawiskami historycznymi, którymi zajmują się geografowie (krajobraz naturalny, kulturalny, historyczno-polityczny), najważniejszymi zagadnieniami związanymi z rozwojem map (historycznych i współczesnych), z podstawowymi pojęciami z zakresu kartografii oraz ze znaczeniem współczesnych systemów nawigacji dla turystyki. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_1. Zna podstawową terminologię związaną ze studiowanym kierunkiem;
E_2. Posiada podstawową wiedze na temat geografii fizycznej, historycznej i turystycznej;
E_3. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje specyficzne i szczególnie istotne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku;
E_4. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów w zakresie studiowanego kierunku;
E_5. Jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów związanych z przedmiotem kierunku.
Kryteria oceniania
W_1. obecność na zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
W_2. aktywny udział w zajęciach
W_3. pozytywny wynik kolokwiów zaliczeniowych
W_4. prezentacja z zakresu geografii historycznej
W_5. wzięcie udziału w ćwiczeniu terenowym
Literatura
Lektury podstawowe:
Atlas historyczny Polski, pod red. W. Czaplińskiego i T. Ładogórskiego, Warszawa 1970.
Konieczny F., Geografia historyczna, Warszawa 2018.
Semkowicz W., Encyklopedia nauk pomocniczych historii, Kraków 2011.
Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2012.
Tyszkiewicz J., Geografia historyczna. Zarys problematyki, Warszawa 2014.
Wielki atlas historyczny, red. E. Olczak i J. Tazbir, Warszawa 2002.
Wprowadzenie do kartografii i topografii, red. J. Pasławski, Wrocław 2006.
Lektury uzupełniające:
Arnold S. Geografia historyczna Polski, Warszawa 1951.
Kondracki J., Geografia regionalna Polski, Warszawa 2000.
W cyklu 2022/2023-L:
Lektury podstawowe: |
W cyklu 2024/2025-L:
Lektury podstawowe: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: