Dziedzictwo pamięci – historia mówiona TH-ZDM-SL>Dzipam
Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat historii najnowszej Polski; typologii źródeł archiwalnych; funkcjonowania archiwów i sposobów ochrony nośników dźwięku i obrazu.
Celem będzie nabycie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem wywiadów ze świadkami historii, technikami ich rejestracji, opracowania tego typu źródeł na potrzeby archiwum, oraz podstaw tworzenia archiwów źródeł mówionych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ew_1 posiada wiedzę dotyczącą człowieka i społeczeństwa jako twórców i odbiorców informacji
Ew_2 posiada uporządkowaną wiedzę o metodach wyszukiwania, analizy i wizualizacji informacji
Umiejętności:
Eu_1 posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, wyszukiwania literatury i poszerzania umiejętności badawczych w zakresie archiwistyki, zarządzania dokumentacją, infobrokerstwa, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych
Kompetencje:
Ek_1 rozumie i stosuje zasady etyki zawodowej kancelisty, archiwisty i infobrokera
Ek_2 rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego. Ma świadomość swojej wiedzy i kompetencji oraz dokonuje ich ewaluacji. Wyznacza kierunki dalszego rozwoju zawodowego
Kryteria oceniania
M_1 Wykład
M_2 Praca ze źródłem
M_3 Analiza tekstów dotyczących tematyki
M_4 Study case
M_5 Obserwacja sytuacji wywoływania źródła
W_1 aktywny udział w zajęciach
W_2 Przygotowanie Scenariusza wywiadu ze świadkiem historii
W_3 Przeprowadzenie transkrypcji wybranych wywiadów ze świadkami historii.
Literatura
Opowiedziane. Historia mówiona w praktykach humanistycznych, red. A. Karpowicz, M. Litwinowicz, M. Rakoczy, Warszawa 2019;
Aleksijewicz S., Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, Wołowiec 2010;
Filipkowski P., Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych, Wrocław 2010.
Historia mówiona elementarz, red. R. Dąbrowski, Kraków 2008;
Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010;
MacKay N., Curating oral histories, Walut Creek, 2007;
Brasse W., Fotograf 3444 Auschwitz 1940-1945, Kraków 2011;
Chrobaczyński J., Historyk przed sądem. Kilka uwag o historii, prawie i moralności, Toruń 2011;
Historia z konsekwencjami rozmawiają Krzysztof Kozłowski i Michał Komar, Warszawa 2009; Modelski Ł., Dziewczyny wojenne. Prawdziwe historie, Kraków 2011;
Klich-Kluczewska B., Przez dziurkę od klucza. Życie prywatne w Krakowie (1945-1989), Warszawa 2005;
Księżna. Wspomnienia o polskich Habsburgach. Z Marią Krystyną Habsburg rozmawiali Adam Tracz i Krzysztof Błecha, Żywiec 2009;
Kurkowska-Budzan M., Antykomunistyczne podziemie zbrojne na Białostocczyźnie. Analiza współczesnej symbolizacji przeszłości, Kraków 2009;
Pałka J., Venken M., Zalewski K. M., Żołnierze generała Maczka. Doświadczenie i pamięć wojny, Gdańsk 2013.
Pokolenie, które goniło czas, Kraków 2010;
Polski Wrocław jako metropolia europejska. Pamięć i polityka historyczna z punktu widzenia oral history, red. Ph. Ther, T. Królik, L. Henke, Wrocław 2005;
Relacje wojenne ziemian. Perspektywa dwóch pokoleń, red. i oprac. M. Chorązki, Kraków 2013;
Rodzina - Prywatność - Intymność. Dzieje rodziny polskiej w kontekście europejskim, red. D. Kałwa, A. Walaszek, A. Żarnowska, Warszawa 2005;
Wojenne rozstania, Warszawa 2009;
Wojna doświadczenie i zapis, nowe źródła, problemy metody badawcze, red. S. Buryła, P. Rodak, Kraków 2006;
Wóycicka Z., Przerwana żałoba. Polskie spory wokół pamięci nazistowskich obozów koncentracyjnych i zagłady 1944-1950, Warszawa 2009;
Zakrzeński J., Co mi zostało z tych lat, Warszawa 2006;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: