Podstawy komunikacji interpersonalnej TH-ZDM-SL>podkom
1. Podstawowe zasady komunikacji interpersonalnej.
2. Komunikacja interpersonalna: style komunikacji, komunikacja międzyosobowa oraz pisemna, różnice komunikacyjne (międzykulturowe, międzypokoleniowe, międzypłciowe).
3. Cztery płaszczyzny komunikacji. Model czterech uszu F. Schulza von Thuna.
4. Komunikacja językiem analizy transakcyjnej.
5. Komunikacja niewerbalna – mowa ciała.
6. Blokady komunikacyjne.
7. Wywieranie wpływu i manipulacje w komunikacji, m.in. techniki „stopy w drzwiach”, „niskiej piłki”, społeczny dowód słuszności, reguła autorytetu, konformizm grupowy i posłuszeństwo.
8. Podstawowe zasady aktywnego słuchania, Sztuka zadawania pytań.
9. Efektywna informacja zwrotna.
10. Asertywność. Autodiagnoza oraz ćwiczenia z technik asertywnych.
11. Rozpoznawanie i wyrażanie emocji jako ważny czynnik relacji interpersonalnych.
12. Postrzeganie innych: stereotypy, uprzedzenia społeczne, schematy i skrypty poznawcze.
13. Role i proces grupowy. Typologia ról grupowych. Ćwiczenia z zakresu ról grupowych.
14. Komunikacja w konflikcie.
15. Wystąpienia publiczne w komunikacji. Sposoby nakłaniania odbiorcy do słuchania, mocne otwarcia i zakończenia, sposoby skutecznego wyjaśniania i przekonywania.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
E1. posiada uporządkowaną wiedzę na temat komunikacji interpersonalnej i zasad jej budowania.
E2. rozpoznaje i stosuje w praktyce właściwe sposoby komunikowania się.
E3. stosuje podstawowe umiejętności interpersonalne w kontakcie z innymi oraz podczas pracy w grupie.
E4. zna rodzaje barier komunikacyjnych oraz potrafi je przezwyciężać.
E5. jest skuteczny w przekazywaniu informacji.
E6. zna i stosuje w praktyce techniki skutecznego wystąpienia publicznego.
Kryteria oceniania
W1. Aktywna obecność na zajęciach.
W2. Rozwiązywanie ćwiczeń z zakresu komunikacji interpersonalnej.
W3. Przygotowanie i wygłoszenie wystąpienia publicznego.
Literatura
Alberti R., Emmons M., Asertywność, Gdańsk 2004.
Bałutowski D., O co Ci chodzi? Praktyczny przewodnik po komunikacji interpersonalnej, Kraków 2019.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2004.
Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999.
Głodkowski W., Komunikacja niewerbalna, Gdańsk 2000.
Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wrocław 2006.
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Sopot 2013.
Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa 2007.
Oatley K., Jenkins J.M., Zrozumieć emocje, Warszawa 2003.
Pease A., Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów, Kielce 2001.
Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Warszawa 2013.
Schulz von Thun F., Sztuka rozmawiania, t. 1., Kraków 2003.
Sikorski W., Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków 2007.
Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wrocław 2006.
Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2012.
Sujak E., ABC psychologii komunikacji, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: