Podstawy organizacji i zarządzania w instytucji kultury TH-ZDM-SL>podzik
T_1. Finansowanie w instytucji kultury
T_2 Rola i pozycja głównego księgowego i księgowości w instytucji kultury
T_3 Podstawowe dokumenty wewnętrzne określające zasady działania instytucji kultury
T_4 Pozyskiwanie środków na realizację projektów kulturalnych, partnerstwo prywatno-publiczne, system grantowy, sponsoring
T_5. Fundusze unijne dla rozwoju kultury.
T_6 Zasada transparentności i służebności w instytucji kultury
T_7 Podstawowe modele i rodzaje ofert kulturalnej
T_8 Tworzenie strategii marketingowej w instytucji kultury
T_9 Tworzenie relacji z odbiorcą oferty kulturalnej
T_10 Tworzenie relacji z otoczeniem i interesariuszami instytucji kultury
T_11 Rola organizatora w funkcjonowaniu i tworzeniu oferty kulturalnej instytucji kultury
T_12 Rolad mediów i rozpowszechniania informacji w funkcjonowaniu i tworzeniu oferty kulturalnej instytucji kultury
T_13 Instytucja kultury jako inkubator
T_14 Rodzaje instytucji kultury i przykłady och funkcjonowania
T_15 Rodzaje oferty kulturalnej i sposoby jej realizacji wybranych przykładach.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_1. Posługuje się fachową terminologią z zakresu zarządzania w instytucjach kultury.
E_2. Posiada informacje o zasadach i metodach planowania, projektowania oraz programowania specjalistycznych wydarzeń, uroczystości i festiwali.
E_3. Wykazuje się znajomością nowoczesnych technologii stosowanych w instytucjach kultury, a także dysponuje podstawową wiedzą z zakresu komunikacji, wymiany informacji, marketingu, promocji i zarządzania.
E_4. Ma przyswojone zasady organizowania i przeprowadzania widowisk, pokazów, uroczystości, eventów czy festiwali zgodnie z obowiązującymi w danym kraju normami i systemami bezpieczeństwa prawnego; jest świadomy współczesnych zagrożeń, tak naturalnych, związanych z działalnością człowieka, orientuje się w strukturach systemu bezpieczeństwa narodowego.
E_5. Umiejętnie łączy wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz chętnie posługuje się nabytymi w trakcie nauki umiejętnościami komunikacyjnymi, interpersonalnymi i społecznymi skutecznie wykorzystując je w odniesieniu do szeroko rozumianych sektorów usług branż typowych kultury.
Kryteria oceniania
M_1. Interpretacja tekstów naukowych i zjawisk kultury.
M_2. Prezentacja multimedialna.
M_3. Dyskusja moderowana przez wykładowcę na temat analizowanych zagadnień.
M_4. Metoda projektu.
M_5. Warsztaty;
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1. Obecność na zajęciach w wymiarze dopuszczającym maksymalnie 2 usprawiedliwione nieobecności.
W_2. Aktywny udział w dyskusji.
W_3. Kolokwium sprawdzające opanowanie wiadomości.
W_4 Potwierdzony praca pisemną udział w wybranej imprezie kulturalnej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Barker A., Doskonała umiejętność komunikacji, Gliwice 2004.
Bendixen P. Wprowadzenie do ekonomiki kultury i sztuki, Kraków 2011.
Borowiecki R., System regulacji w kulturze – finansowanie, zarządzanie, współdziałanie, Kraków 2005.
Dobrzański K., Wartecki A., Wybrane zagadnienia organizacji i zarządzania instytucjami kultury, Poznań 2004.
Drucker P.F., Praktyka zarządzania, Warszawa 2005.
Dyrda M., Socjologia i psychologia społeczna w zarządzaniu organizacją, Warszawa 2004.
Filipowicz G., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa 2004.
Golat R. Podstawy prawa kultury, Poznań 2006.
Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2001.
Hagoort G., Przedsiębiorczość w kulturze, Kraków 1997.
Hoogart G. Przedsiębiorczość w kulturze, Kraków 1999.
Iwaszkiewicz M., Menedżer kultury, Warszawa-Poznań 1995.
Jedlewska B., Akademickie kształcenie menedżerów i animatorów kultury w Polsce, Lublin 2006.
Jung B., Zarządzanie i marketing w kulturze i rekreacji, Warszawa 1995.
Krzyżanowski L., Podstawy nauk o organizacji i zarządzaniu, Warszawa 1992.
Orzechowski E. Wokół zarządzania kulturą, edukacją, mediami, Kraków, 1999.
Robbins S, Zachowania w organizacji, Warszawa 1998.
Romanowska M., Podstawy organizacji i zarządzania, Warszawa 2001.
Sponsoring kultury i sztuki w praktyce, red. A. Podczaska, K. Kujawska-Krakowiea, Warszawa 2007.
Strategia dla kultury. Kultura dla rozwoju. red. Martyna Śliwa, Kraków 2011.
akty prawne:
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Dz.U. 2003 nr 96 poz. 873
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177
Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Dz.U. 1991 nr 114 poz. 493
Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych Dz.U. 2009 nr 62 poz. 504
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: