Dziedzictwo a turystyka TH-ZDM-SM>dzitur
Wykłady poświęcone są rozważaniom na temat dziedzictwa kulturowego w szerokim ujęciu i jego oddziaływaniu na kształtowanie się rozmaitych, wynikających z obecności tegoż dziedzictwa, form turystyki. W cyklu omawiane są takie zagadnienia, jak: rodzaje i formy dziedzictwa kulturowego, metodyka jego ochrony, kształtowanie się pamięci (świadomości i tożsamości) kulturowej oraz praktyka pracy w instytucjach kultury – zwłaszcza w muzeach, archiwach i bibliotekach. Na wykładach omawiana i charakteryzowana jest stosowna dla ww. zagadnień terminologia specjalistyczna oraz historia badań. Część wykładów realizowana będzie w formie terenowej w wybranych instytucjach kultury.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykłady mają na celu zapoznać studentów z podstawowymi narzędziami badawczymi i metodologią stosowaną w obszarze ochrony dziedzictwa kulturowego. Część praktyczna umożliwić ma z kolei kompetentne wdrażanie teorii na działania praktyczne. Umiejętność ta jest bowiem podstawą dla podjęcia przyszłej pracy zawodowej w obszarach ochrony dziedzictwa kulturowego i turystyki.
Kryteria oceniania
Kryteriami warunkującymi uzyskanie pozytywnej oceny są:
- Uczestnictwo w wykładach – dopuszczalne są dwie nieobecności.
- Egzamin ustny.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu w systemie indywidualnego toku nauczania jest napisanie rozprawy na związany z wykładem temat, ustalony z prowadzącym. Tekst powinien być ekwiwalentem trzydziestu godzin kursu oraz takiej samej ilości godzin pracy własnej studenta (ok. 12500–18000 znaków, maksymalnie do 10 stron). Jego konstrukcja musi spełniać walory pracy naukowej, co oznacza, że:
- postawiona teza i postulaty badawcze mają opierać się na wyznaczonym temacie;
- wywód ma prowadzić do logicznych wniosków;
- należy zachować poprawność językową (wystrzegając się szczególnie neologizmów i tautologii, zachowując zaś odpowiednią stylistykę oraz interpunkcję);
- należy też zastosować aparat naukowy – przypisy i wykaz bibliografii na końcu (system przypisów dowolny, ma być jednak konsekwentny);
- praca ma być samodzielna – wykrycie plagiatu poskutkuje niezaliczeniem przedmiotu (w rażących przypadkach może zakończyć się wszczęciem postępowania dyscyplinarnego, przewidzianym przez ogólne przepisy prawa i regulamin Uniwersytetu!)
Powyższe kryteria będą stanowiły podstawę do oceny.
Literatura
Folga-Januszewska Dorota, Muzeologia, muzeografia, muzealnictwo, „Muzealnictwo”, 47 (2005/2006), s. 9-14.
Folga-Januszewska Dorota, Muzeum. Definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, „Muzealnictwo”, 49 (2008), s. 200-203.
Krasnowolski Bogusław, Ochrona zabytków. Historia, doktryny, systemy prawne, Kraków 2023.
Mikołajczyk Jolanta, Ochrona grobów i cmentarzy wojennych w Polsce. Wybór dokumentów, Kraków 2018.
Pomian Krzysztof, Zbieracze i osobliwości, tłum. Pieńkos Andrzej, Gdańsk 2012.
Prawna ochrona zabytków, red. Gardocka Teresa, Sobczak Jacek, Toruń 2010.
Pruszyński Jan, Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, t. I–II, Kraków 2001.
Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: