Filozofia Boga TWT-KAP-SJ>22fb
1. Teodycea, teologia naturalna; nazwa i podstawowe ujęcia; miejsce przedmiotu pośród innych dyscyplin filozoficznych i teologicznych
2. Pojęcie i rozumienie dowodu (poprawność formalna i materialna)
3. Drogi św. Tomasza na tle pojęcia dowodu w sensie formalnym i materialnym (schematy pięciu dróg)
4. Argument ontologiczny (sformułowanie św. Anzelma; spór o „dowód ontologiczny” w dziejach)
5. Argument kosmologiczny
6. Argument z moralności (dyskusja Coplestona z Russellem)
7. Ukryte założenia dowodów na istnienie Boga; tzw. „trudne przejścia” w metafizycznych dowodach na istnienie Boga
8. Stworzenie świata a współczesna kosmologia („osobliwość początkowa” wobec „creatio ex nihilo”)
9. Zasada antropiczna w roli dowodu / argumentu na istnienie Boga
10. „Sumienie głosem Boga” (J. H. Newman)
11. Argumentacja „z cudów”
12. Zakład Pascala; pascalowski projekt apologii chrześcijańskiej
13. Zaniedbany Argument za Rzeczywistością Boga (Ch. S. Peirce)
14. Epistemologiczna wartość doświadczeń mistycznych (mistyk i sceptyk; zasada łatwowierności R. Swinburne’a)
15. Pojecie Opatrzności Bożej: św. Tomasz i R. Guardini
16. Bóg i zło. Próby „usprawiedliwienia” Boga
17. A-poznawcza koncepcja wiary (Wittgenstein i następcy) na tle klasycznej poznawczej koncepcji wiary
18. Sposoby uzasadniania racjonalności wiary
19. Nauka i religia – typologia stanowisk; najważniejsze źródła konfliktów nauki i teologii (rozumu i wiary)
20. Charakter języka religijnego (mit, symbol, antropomorfizm, nieostrość etc.)
21. Argument (z racjonalności) przeciwko naturalizmowi
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z klasyczną koncepcją filozofii Boga (teodycei) oraz ukazanie, jak jej główne tezy mogą być wypowiedziane i obronione we współczesnym kontekście kulturowym.Centralny problem to racjonalność wiary religijnej (chrześcijańskiej). Przedstawione zostaną trzy koncepcje racjonalności wiary: dowodowa, tłumacząca i uniesprzeczniająca. W pierwszej z nich najważniejszą rolę odgrywają metafizyczne dowody na istnienie Boga (z quinque viae św. Tomasza w centrum wykładu). W pozostałych koncepcjach rola dowodów jest słabsza, chociaż ma nadal duże znaczenie apologetyczne.
W cyklu 2022/2023-L:
|
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMaK_W02 TMaK_W13 TMaK_W14
TMaK_U02 TMaK_U03 TMaK_U07
TMaK_K02 TMaK_K05
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe przygotowania do zajęć
Ocena rozumienia tekstó źródłowych
Literatura
Jacek Wojtysiak, Wprowadzenie do teologii naturalnej, Kraków 2013
Richard Swinburne, Czy istnieje Bóg?, Poznań 1999
Michał Heller, Tadeusz Pabjan, Elementy filozofii przyrody, Tarnów 2007
Stanisław Wszołek, Wprowadzenie do filozofii religii, Kraków 2004
Stanisław Wszołek, Pytając o Boga, Tarnów 1996 i nast.
W cyklu 2022/2023-L:
Jacek Wojtysiak, Wprowadzenie do teologii naturalnej, Kraków 2013 Celem zajęć jest zapoznanie studentów z klasyczną koncepcją filozofii Boga (teodycei) oraz ukazanie, jak jej główne tezy mogą być wypowiedziane i obronione we współczesnym kontekście kulturowym.Centralny problem to racjonalność wiary religijnej (chrześcijańskiej). Przedstawione zostaną trzy koncepcje racjonalności wiary: dowodowa, tłumacząca i uniesprzeczniająca. W pierwszej z nich najważniejszą rolę odgrywają metafizyczne dowody na istnienie Boga (z quinque viae św. Tomasza w centrum wykładu). W pozostałych koncepcjach rola dowodów jest słabsza, chociaż ma nadal duże znaczenie apologetyczne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: