Egzegeza Ksiąg ST: Księgi mądrościowe TWT-KAP-SJ>ekstkm-7
I. Mądrość Starożytnego Izraela: definicja mądrości Izraela (terminologia; przedmiot refleksji mądrościowej; metody nabywania mądrości; mądrość naturalna i nadprzyrodzona); narodziny trendu mądrościowego i jego miejsce w życiu społecznym Izraela; mądrościowe formy wyrazu (masza, poemat mądrościowy, zagadka); wkład mędrców do reologii Starego testamentu (portret mędrca, mądrość i moralność, zasada odpłaty i jej krytyka, teologia stworzenia, nauka o nieśmiertelności, Mądrość uosobiona); mądrość ludów Starożytnego Bliskiego Wschodu (Egipt, Mezopotamia, Fenicja i Kanaan).
II. Księga Przysłów: tytuł, treść księgi; autorzy Księgi Przysłów; rodzaj literacki; koncepcja mądrości (mądrość człowieka, Mądrość upersonifikowana, Mądrość Boża); analiza „Poematu o Dzielnej Niewieście”.
III. Księga Koheleta: tytuł, autor i czas powstania dzieła; środowisko kulturowe i religijne; interpretacja Księgi Koheleta. Rozumienie terminu „hebel” w Księdze Koheleta na tle tradycji starotestamentalnej; główne zagadnienia teologiczne (Bóg – Stwórca świata i dawca życia; Bóg – tajemnica zakryta przed ludzkim poznaniem; poglądy Koheleta na życie pośmiertne); wskazania etyczne.
IV. Mądrość Syracha: tytuł i kanoniczność księgi; autor i środowiska powstania; język oryginalny i przekłady; przesłanie Mądrości Syracha (Mądrość jako prawo Przymierza Najwyższego, mądrość człowieka jako bojaźń Boża, prawdziwa cześć Boga, idea odpłaty, kondycja człowieka i życie społeczne).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMaK_W01
TMaK _W05
TMaK _U01
TMaK _U02
TMaK_K01
TMaK _K05
Wiedza:
EKK 1 (zob. TMaK_W01) student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych, dotyczących ogólnej charakterystyki mądrości dawnego Izraela oraz ksiąg mądrościowych (Prz, Koh, Syr) z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; student posiada wiedzę na temat treści i charakteru poszczególnych ksiąg; zdobytą wiedzę student jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.
EKK 2 (zob. TMaK_W05) student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej, dotyczącej ksiąg mądrościowych (Prz, Koh, Syr).
Umiejętności:
EKK 3 (zob. TMaK_U01) student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie studium ksiąg mądrościowych (Prz, Koh, Syr).
EKK 4 (zob. TMaK_U02) posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych (ksiąg mądrościowych: Prz, Koh, Syr), syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników badać, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.
Kompetencje społeczne:
EKK 5 (zob TMaK_K05) student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
EKK 6 (zob. TMaK_K05) student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Udział w zajęciach: 15 godz.; przygotowanie do zajęć: 15 godz.; przygotowanie do zaliczenia: 15 godz. – łącznie: 45 godz. (2 punkty ECTS).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach oraz osiągnięcie założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: zaliczenie przewidzianego w danym semestrze materiału w formie kolokwium pisemnego.
Zaliczenie:
Ndst (2): student nie posiada wiedzy na temat ogólnej charakterystyki mądrości dawnego Izraela oraz nie zna treści ani charakteru omawianych ksiąg mądrościowych Starego Testamentu (Prz, Koh, Syr); nie zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, nie zna podstawowych zagadnień historycznych, literackich i teologicznych omawianych ksiąg.
Dst (3): student w niewielkim stopniu posiada wiedzę na temat ogólnej charakterystyki mądrości dawnego Izraela oraz słabo zna treści oraz charakter omawianych ksiąg madrościowych Starego Testamentu (Prz, Koh, Syr); w niewielkim stopniu zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, słabo zna podstawowe zagadnienia historyczne, literackie i teologiczne omawianych ksiąg.
Db (4): student posiada dobrą wiedzę na temat ogólnej charakterystyki mądrości dawnego Izraela oraz dobrze zna treści oraz charakter poszczególnych ksiąg mądrościowych Starego Testamentu (Prz, Koh, Syr); dobrze zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, dobrze zna podstawowe zagadnienia historyczne, literackie i teologiczne omawianych ksiąg.
Bdb (5): student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat ogólnej charakterystyki mądrości dawnego Izraela oraz szczegółowo zna treści oraz charakter poszczególnych mądrościowych Starego Testamentu; bardzo dobrze zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, posiada szeroką wiedzę na temat poszczególnych zagadnień historycznych, literackich i teologicznych omawianych ksiąg.
Literatura
a) podstawowa:
Brzegowy T., Pisma mądrościowe Starego Testamentu (Academica 68), Tarnów; Wydawnictwo „Biblos”, 2007.
Potocki S., „Księgi mądrościowe”, w: Wprowadzeni do Starego Testamentu, red. L. Stachowiak, Poznań; Wydawnictwo „Pallottinum”, 1990, s. 384489.
b) uzupełniająca:
Penar T., Pośmiertny los człowieka według Jezusa Ben Sira, „Orędownik Diecezji Chełmińskiej” 26/9-10 [1975], s. 311-319.
Mądrość starotestamentowego Izraela. Przysłowia, Hiob, Kohelet, Syrach, Księga Mądrości (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 6), oprac. S. Potocki et al., Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: