Homiletyka formalna i szczegółowa TWT-KAP-SJ>homforsz
Teologia homiletyczna jako nauka ma swoje podstawowe źródło w Objawieniu. Czerpie też obficie z Urzędu Nauczycielskiego Kościoła. Niemniej korzysta także z innych nauk , m.in. z nauk o komunikacji. Treścią nauczania jest proces komunikacji międzyludzkiej oraz formalne aspekty komunikacji słowa Bożego; tworzenie jednostki komunikatu homiletycznego i zdolność do krytycznej analizy homilii i kazań.
W cyklu 2022/2023-Z:
|
W cyklu 2023/2024-Z:
|
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_1. Zna podstawowe wiadomości o języku, terminologię stosowaną w homiletyce
E_2. Zna teologiczny status homiletyki, elementy konstytu¬tywne przepowiadania i zarys historii kaznodziejstwa,
E_3. Umie samodzielnie przygotować i wykonać przemówienie publiczne
E_4. Potrafi wykorzystać znajomość procesu komunikacji międzyludzkiej w relacjach społecznych i wystąpieniach publicznych
Kryteria oceniania
W_1. Ocenianie ciągłe przygotowania do zajęć i aktywnego udziału w dyskusji.
W_2. Praca semestralna na temat ustalony z każdym studentem
W_3. Egzamin ustny po zakończeniu zajęć w każdym semestrze.
Praktyki zawodowe
Realizowane podczas innych zajęć z innym wykładowcą.
Literatura
Z. Adamek, Homiletyka, Tarnów 1992.
R. Zerfass, Od perykopy do homilii, Kraków 1995
R. Zerfass, Od aforyzmu do kazania, Kraków 1995
H. Sławiński, Homilia podczas pogrzebu dzieci zmarłych bez chrztu, [w:] Od bólu po stracie do nadziei życia. Pogrzeb dziecka poronionego, red. Jan Dziedzic, Piotr Guzdek, Wydawnictwo naukowe, Kraków 2013, s. 127-152.
H. Sławiński, Homilia pogrzebowa: proklamacja Chrystusa a nie pochwalna mowa żałobna, „Przegląd Homiletyczny“ 15 (2011), s. 119-134.
H. Sławiński, Troska Kościoła o poprawę jakości homilii: od synodu o Eucharystii i Sacramentum Caritatis do synodu o słowie Bożym i Verbum Domini, „Colloquia Theologica Ottoniana” CTO 2012, nr 1, s. 37-62.
H. Sławiński, Problematyka polityczna w kazaniu, „Polonia Sacra” 2 (2012), s. 17-39.
H. Sławiński, Problem języka w nauczaniu religii wśród młodzieży, „Ateneum Kapłańskie” 626 (2013), z. 1, t. 161, s. 109-128.
H. Sławiński, Słuchanie – niezbędny komponent ewangelizacji, „Sympozjum” 23 (2019), nr 1 (36), s. 83-97.
W cyklu 2022/2023-Z:
Z. Adamek, Homiletyka, Tarnów 1992. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Z. Adamek, Homiletyka, Tarnów 1992. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: