Język łaciński TWT-KAP-SJ>jezlac-3
Poszerzenie znajomości słownictwa łacińskiego. Przyswojenie pamięciowe tekstów liturgicznych ("Gloria", „Credo”, „Sanctus”, „Agnus Dei”, tzw. ministrantura). Poszerzenie znajomości fleksji oraz składni łacińskich przedstawionych w Lectiones XIII - XVII (zob. podręcznik w: literatura podstawowa)
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student posiada znajomość słownictwa oraz zagadnień gramatycznych z przepracowanych „Lectiones”; zna na pamięć teksty liturgiczne (Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei, tzw. ministranturę).
Umiejętności: student potrafi wykorzystać zdobyte słownictwo w tłumaczeniu kolejnych tekstów łacińskich; potrafi rozpoznawać poszczególne formy gramatyczne, potrafi odmieniać poszczególne wyrazy (rzeczowniki, przymiotniki, imiesłowy, czasowniki etc.), potrafi rozpoznawać w zdaniu poszczególne konstrukcje składniowe oraz objaśniać je i tłumaczyć; student wydoskonalił umiejętność tłumaczenia tekstów łacińskich.
Kompetencje społeczne: student dostrzega obecność w języku polskim (a także innych językach Europy) wiele słów pochodzenia łacińskiego; jest świadomy, ze znajomość języka łacińskiego pozwala lepiej zrozumieć kulturę europejską; ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązanych problemów.
Udział w zajęciach: 30 godz.; przygotowanie do zajęć: 15 godz.; przygotowanie do egzaminu: 15 godz. – łącznie: 60 godz. (2 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach oraz osiągnięcie założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: cykliczne kolokwia w formie pisemnej (ok. trzy w semestrze). Minimum konieczne do uzyskania oceny pozytywnej (dst) to 51% maksymalnej wartości punktowej pracy. W przypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek zgłoszenia się do prowadzącego, aby umówić się na zaliczanie materiału. Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów (⅔ oceny) oraz na ocenach wynikających z aktywności i przyswojenia pamięciowego wyznaczonych tekstów (⅓ oceny).
Literatura
a) podstawowa:
Wilczyński S., Pobiedzińska E., Jaworska A., Porta Latina. Podręcznik do języka łacińskiego, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,
Wilczyński S., Pobiedzińska E., Jaworska A., Porta Latina. Preparacje i komentarze, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,
b) uzupełniająca:
Korpanty J., Słownik łacińsko-polski. Tom 1-2, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2001-2003.
Samolewicz Z., Sołtysiak T., Składnia łacińska, Kraków: Wydawnictow „Homini”, 2006.
Wielewski M., Krótka gramatyka języka łacińskiego, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1960.
Wikarjak J., Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: