Przedmiot fakultatywny: Etyczne wyzwania biotechnologii TWT-KAP-SJ>pfakety.
1. Co zapisane jest w genach?
o Struktura DNA i ludzkiego genomu.
o DNA jako nośnik informacji genetycznej.
o Różnice genetyczne między człowiekiem a innymi gatunkami.
o Cechy determinowane genetycznie i prawa dziedziczenia.
o Natura kontra kultura. Jak kultura i wychowanie wpływa na fenotyp.
2. Organizmy genetycznie modyfikowane: szansa i zagrożenia.
o Czym są organizmy genetycznie modyfikowane?
o Wykorzystanie GMO w celach terapeutycznych (złoty ryż, prodykcja szczepionek, zdrowa żywność, biopharming, białko GFP) i przemysłowych.
o GMO a opinia społeczna.
o Sytuacja prawna dotycząca wykorzystania GMO (czy można patentować geny?).
o Stanowisko Kościoła Katolickiego odnośnie wykorzystania GMO.
o Ocena etyczna GMO.
3. Klonowanie
o Historia klonowania.
o Owieczka Dolly i inne próby klonowania ssaków.
o Czy jest możliwe sklonowanie człowieka?
o Wydajność metody SCFN.
o Zaburzenia biologiczne klonów.
o Ocena etyczna klonowania.
o Klonowanie terapeutyczne.
4. Komórki macierzyste.
o Definicja komórek macierzystych.
o Rodzaje komórek macierzystych (embrionalne, płodowe, dorosłe i nowotworowe komórki macierzyste).
o Indukowalne macierzyste komórki pluripotencjalne.
o Terapie z wykorzystaniem komórek macierzystych i ich ocena etyczna.
5. Niestarzejące się ciała? Możliwości biologiczne i granice etyczne.
o Biologiczne podstawy starzenia się i umierania.
o Terapie hamujące procesy starzenia.
o Społeczne skutki wydłużania życia ludzkiego oraz perspektywa etyczna.
6. Eugenika
o Początki myśli eugenicznej (starożytność, T. Malthus, H. Spencer, F. Galton);
o Ruch eugeniczny w Stanach Zjednoczonych na przełomie XIX/XX w. (Ch. B. Davenport, Eugenics Record Office, M. Sanger).
o Eugenika w nazistowskich Niemczech.
o Eugenika jako pseudonauka.
o Neo-eugenika.
7. Antydepresanty
o Hipoteza serotoninowa i epidemia depresji.
o Biologiczne konsekwencje nadużywania środków psychofarmakologicznych.
o Uczucia a emocje. Filozoficzne koncepcje szczęścia.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• TMaK_W02 - student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej etyki.
• TMaK_W11 - student zna nauczanie Kościoła katolickiego w zakresie bioetyki.
• TMaK_W12 - student potrafi integrować swoją wiedzę z zakresu etyki, teologii moralnej i katolickiej nauki społecznej w celu właściwej oceny wykorzystania narzędzi biotechnologicznych w medycynie.
• TMaK_U01 - student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.
• TMaK_U06 - student potrafi zastosować posiadaną wiedzę z dyscypliny nauk biologicznych, filozoficznych i teologicznych do oceny poszczególnych kazusów etyki medycznej.
• TMaK_U08 - student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów dotyczących etyki środowiskowej i bioetyki.
• TMaK_U13 - student potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami Kościoła katolickiego w celu oceny poszczególnych terapii medycznych.
• TMaK_K05 - student ma świadomość złożoności rzeczywistości współczesnej medycyny oraz stosunków społecznych i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów bioetyki i etyki środowiskowej.
• TMaK_K06 - student identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne bioetyki, na które może napotkać się osoba wierząca.
Kryteria oceniania
test wyboru
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Anioł A., and Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Oddział Wielkopolski. Organizmy Genetycznie Zmodyfikowane: Materiały Szkoleniowe. Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych Oddział Wielkopolski, 2007.
• Biesaga T., “Diagnostyka Prenatalna a Selekcja Eugeniczna.” Życie i Płodność : Kwartalnik Interdyscyplinarny, R. 2, Nr 4 (2008), S. 71–76, 2008.
• Brown T. A., Genomy, PWN, Warszawa 2009.
• Caulfield Timothy. “Human Cloning Laws Human Dignity and the Poverty of the Policy Making Dialogue.” Bmc Medical Ethics, 2003 pp. 1–7.
• Futuyma D. J., et al. _Ewolucja_. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2008.
• Illmensee, K. “Cloning in Reproductive Medicine.” Journal of Assisted Reproduction and Genetics, vol. 18, no. 8, 2001, pp. 451–67.
• Kass L. R., “Ageless Bodies, Happy Souls: Biotechnology and the Pursuit of Perfection”, The New Atlantis. A Journal of Technology & Science, Spring 2003, s. 9–28.
• Katolo A. J., Eugenika I Eutanazja W Medycynie Hitlerowskiej, Wyd. 1 ed., Fundacja In-t Globalizacji, 2012.
• Kłóś A. “Wiecznie Młodzi? : Perspektywy Naukowe I Społeczne Konsekwencje Wydłużania Życia Ludzkiego.” Scripturae Lumen : Biblia I Jej Oddziaływanie, [t.] 8 (2016), S. 489–523, 2016.
• Leroi, A. M., “The Future of Neo-Eugenics. Now That Many People Approve the Elimination of Certain Genetically Defective Fetuses, Is Society Closer to Screening All Fetuses for All Known Mutations?” Embo Reports, vol. 7, no. 12, 2006, pp. 1184–7.
• McHenry L., “Ethical issues in psychopharmacology”, J Med Ethics, 2006 Jul; 32(7): 405–410.
• Medawar C, “The antidepressant web: marketing depression and making medicines work”, Int J Risk Safety Med 1997;10:86–91.
• Slack J., et al. Komórki Macierzyste. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017.
• Solomon RC, True to Our Feelings: What Our Emotions Are Really Telling Us, Oxford University Press, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: