Psychologia rozwojowa TWT-KAP-SJ>psychrozw
Podczas wykładu zostaną omówione zagadnienia metodologiczne, zasady i czynniki rozwoju, periodyzacja rozwoju, nieprawidłowości w rozwoju człowieka oraz psychologiczne aspekty procesu wychowania.
1. Zagadnienia metodologiczne
Przedmiot, cele, metody psychologii rozwojowej.
Główne zasady rozwoju.
2. Czynniki rozwoju
Zadatki wrodzone
Środowisko
Wychowanie
Aktywność własna
3. Periodyzacja rozwoju
Okres prenatalny
Okres niemowlęcy i poniemowlęcy
Okres przedszkolny
Młodszy wiek szkolny
Adolescencja
Dorosłość
4. Nieprawidłowości w rozwoju
Zaburzenia ze spektrum autyzmu
Trudności w uczeniu się.
Lęki dziecięce i fobie, fobia szkolna.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (ADHD)
Zaburzenia nerwicowe u dzieci.
Jadłowstręt psychiczny i bulimia u dorastającej młodzieży.
Zaburzenia nastroju i depresja młodzieńcza.
Zaburzenia lateralizacji.
Wykorzystanie seksualne.
Problemy dzieci z niepełnosprawnościami.
Agresja w szkole.
5. Psychologiczne aspekty procesu wychowawczego
Proces wychowawczy.
Środowiska wychowawcze.
Postawy rodzicielskie i osobowość nauczyciela.
Sytuacja dziecka w szkole.
Diagnoza funkcjonowania dziecka szkolnego.
Trudności wychowawcze.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna podstawowe koncepcje rozwojowe człowieka
2. Posiada wiedzę o czynnikach rozwoju, potrafi scharakteryzować człowieka na różnych etapach rozwoju
3. Zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia (TMaK_W10. P7S_WK)
4. Ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw (TnMaK_W02. P7S_WG)
5. Zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych (TnMaK_W03. P7S_WG)
6. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, katechetycznych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (TnMaK_U02. P7S_UK, P7S_UO, P7S_UW)
7. Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, a także katechetycznej oraz o specyfice funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych (TnMaK_W08. P7S_WG, P7S_WK)
8. Posiada pogłębioną wiedzę na temat specyfiki zaburzeń funkcjonowania u dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (TnMaK_W09. P7S_WG, P7S_WK)
9. Posiada elementarne umiejętności badawcze, pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków oraz podejmowania odpowiednich działań (TnMaK_U05. P7S_UO, P7S_UU)
10. Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanego działania pedagogiczno-katechetycznego w odniesieniu do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjno-formacyjnych (TnMaK_K03. P7S_KK, P7S_KO, P7S_KR)
Kryteria oceniania
Trzy kolokwia pisemne w trakcie semestru.
Udział w wykładach jest obowiązkowy; dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru, każda kolejna powinna zostać usprawiedliwiona. Ocena końcowa będzie obliczona na podstawie sumy punktów uzyskanych z trzech kolokwiów wg następujących kryteriów: na dst – 50%, na db – 75%, na bdb 95%.
Literatura
Literatura obowiązkowa: Harwas – Napierała B., Trempała J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kielar-Turska M., Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, w: Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii, red. J. Strelau, Gdańsk 2000, s. 285-332.
Literatura pomocnicza: Harwas – Napierała B., Trempała J. (2002). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Krzysteczko H., Pomoc w dojrzewaniu do miłości, małżeństwa i rodziny, Katowice 2000.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994.
Przetacznik – Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 1. Zagadnienia ogólne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Turner J.S., Helms D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Vasta R., Haith M.M., Miller S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wadsworth B.J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Nakład pracy uczestnika zajęć: Udział w wykładzie 15 godzin, czas na przygotowanie do kolokwiów 15 godzin, łącznie 30 godzin pracy studenta. |
W cyklu 2023/2024-L:
Nakład pracy uczestnika zajęć: Udział w wykładzie 15 godzin, czas na przygotowanie do kolokwiów 15 godzin, łącznie 30 godzin pracy studenta. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: