Etyka TWT-KP-SM>Etyka
Program obejmuje następujące tematy: 1) Zagadnienia wstępne (pojęcia etyki i moralności; etyka opisowa a normatywna; etyka a teologia moralna; etyka a metaetyka; powinność etyczna a normy prawne); 2) Intelektualizm etyczny Sokratesa; 3) Relacje między etyką a religią na podstawie „Eutyfronu” Platona i koncepcja sprawiedliwości w „Państwie” Platona; 4) Etyka cnót Arystotelesa i A. MacIntyre’a; 5) Chrześcijańska etyka starożytna i średniowieczna (etyka wczesnego chrześcijaństwa, św. Augustyn, św. Anzelm z Canterbury, W. Ockham); 6) Św. Tomasz i dobro najwyższe; 7) N. Machiavelli i etyka nowożytna; 8) T. Hobbes vs J.J. Rousseau o naturze ludzkiej; 9) Naukowa etyka: racjonalizm (R. Kartezjusz) i empiryzm (D. Hume, emotywizm, logiczny pozytywizm); 10) Hedonizm (cyrenaizm, epikureizm; J.S. Mill i Arystoteles o szczęściu); 11) Utylitaryzm (J. Bentham, J. S. Mill); 12) Etyka formalna I. Kanta; 13) F. Nietzsche i genealogia moralności; 14) Etyka egzystencjalizmu (S. Kierkegaard, J. P. Sartre); 15) Etyka inspirowana myślą chrześcijańską: personalizm K. Wojtyły, filozofia dialogu J. Tischnera; 16) Prawo naturalne (koncepcja prawa naturalnego u św. Tomasza i współczesne ujęcia); 17)Wybrane zagadnienia z zakresu etyk szczegółowych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_1: Student zna i rozumie podstawowe pojęcia etyczne (K_W03, TMA_W02)
E_2: Dysponuje uporządkowanymi wiadomościami z dziedziny etyki, posiada przegląd głównych stanowisk etycznych, potrafi zrekonstruować argumentacje z punktu widzenia różnych stanowisk filozoficznych (K_W06, TMA_W09)
E_3: Jest przygotowany do samodzielnej analizy i interpretacji tekstów filozoficznych z zakresu etyki (KU_05; TMA_U02)
E_4: Posiada zdolność zastosowania ogólnych wiadomości do rozważenia i oceny konkretnych sytuacji. Identyfikuje problemy etyczne w obszarach życia jednostkowego i społecznego, posiada umiejętność etycznej klasyfikacji danych poglądów, formułowania i uzasadniania własnego stanowiska (K_U05, TMA_U11)
E_6: Posiada kompetencje umożliwiające mu racjonalną argumentacje w debatach dotyczących współczesnych problemów etycznych (K_K06, TMA_U13)
E_7: Jest otwarty na dyskusję z osobami prezentującymi odmienne przekonania etyczne (K_K04, TMA_K06)
Kryteria oceniania
M_01: Wykład
M_02: Praca własna studenta nad krótkimi fragmentami tekstów źródłowych z zakresu etyki; wspólne omawiania wybranych fragmentów podczas wykładów
M_03: Dyskusja
Literatura
V. Bourke, Historia Etyki, tłum. A. Białek, Toruń 1994
T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002
J. Baggini, P. S. Fosl, Przybornik etyka. Kompendium metod i pojęć etycznych, Warszawa 2010.
G. Graham, Theories of Ethics. An Introduction to Moral Philosophy with a Selection of Classic Readings, Routledge 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: