Pedagogika: ćwiczenia TWT-KP-SM>pedćw
Język pedagogiki i pedagogów. Podstawowe pojęcia i terminy służące
do opisu i rozumienia zjawisk pedagogicznych. (W1, U1, U2, U3, K1, K2,
K3, K4)
Antropologia, aksjologia i dialogika sytuacji i relacji pedagogicznej. (W4, U1, U2, U3, K1, K2, K3, K4)
Historia konstytuowania się pedagogiki jako nauki. Wydarzenia oraz
główni promotorzy zmian. (W1, U1, U2, U3, K1, K2, K3, K4)
Przedmiot pedagogiki oraz potrzeba interdyscyplinarności
pedagogicznej wiedzy służącej profesjonalizacji praktyki. Kryteria
subdyscyplinarnego różnicowania przedmiotu, (W2, U1, U2, U3, K1, K2, K3, K4)
Wartości jako podstawowe wyznaczniki określające cele wychowania i
kształcenia (wolność i odpowiedzialność) (W4, U1, U2, U3, K1, K2, K3, K4)
Podstawowe metody badań pedagogicznych, (W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3, K4)
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedzy – Student zna i rozumie:
W1 Podstawową terminologię obowiązującą w pedagogice oraz historię pedagogiki jako nauki.
W2 Status badawczy pedagogiki w systemie nauk uniwersalnych i szczegółowych, interdyscyplinarny charakter wiedzy pedagogicznej oraz kryteria różnicowania subdyscyplin pedagogicznych.
W3 Różnice w procedurach metodologicznych nauk kulturowych i przyrodniczych oraz podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w naukach społecznych.
W4 Antropologiczne i aksjologiczne wyznaczniki określające cele edukacji oraz wynikającą z nich specyfikę relacji i sytuacji pedagogicznej.
Umiejętności – Student potrafi:
U1 Ze zrozumieniem analizować poruszane w tekstach zagadnienia oraz je rekonstruować uwzględniając stanowiska poszczególnych autorów,
U2 Samodzielnie dokonywać porównań oraz syntez zagadnień omawianych w różnych tekstach przedmiotowych.
U3 Potrafi opracować tekst pod względem strukturalnym oraz wskazać zawarte w nim problemy,
Kompetencji społecznych – Student jest gotów do:
K1
Brania udziału w dyskusji, uczenia się umiejętności słuchania, formułowania poprawnych językowo i przedmiotowo argumentów, przygotowywania szerszych wypowiedzi na zadany temat.
K2 Brania udziału w pracach zespołowych oraz ponoszenia współodpowiedzialności zarówno za wydzielony dla niego fragment, jak i całość zadania.
K3 Pracy nad własnym rozwojem osobistym, jako człowieka oraz zawodowym, jako pedagoga (rozwoju zainteresowań oraz cech charakteru profesjonalnego
pedagoga).
K4 Przestrzegania zasad kultury osobistej, norm etycznych oraz poprawności językowej w relacjach z prowadzącym, innymi studentami oraz relacjach
pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia ćwiczeń: obecności min.90%; aktywny udział w zajęciach (w tym zaliczenie zadań cząstkowych)
Literatura
Ablewicz K., (2003) Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji1.
wychowawczej, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Ablewicz K. (2007) Antropologiczna podstawa wychowania, czyli sytuacja wychowawcza jako szczególne spotkanie2.
dwóch osób [w:] Pedagogika wiary, red. A. Hajduk, J. Mółka, Kraków
Ablewicz K.(1994) Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, Kraków, Wydawnictwo UJ3.
Cichoń W., (1996) Wartości, człowiek, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków,4.
Wydawnictwo UJ
Kron Friedrich W. (2012), Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Gdańsk, Wydawnictwo GWP.5.
Kruger H.-H. (2007) Metody w pedagogice, Gdańsk, Wydawnictwo GWP, rozdział II.6.
Kwieciński Z. (2001) "Dziesięciościan edukacji” [w:] Jaworska T., Leppert R. (red.) Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór7.
tekstów. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls
Melosik Z. (2019) Kultura popularna jako czynnik socjalizacji [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki t 2, red. Kwieciński8.
Z., Śliwerski B., Warszawa, PWN
Ostrowska U. (2006) Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] B Śliwerski (red.), Pedagogika . Podstawy nauk9.
o wychowaniu, T I, Gdańsk .
Pedagogika (2019), Kwieciński Z., Śliwerski B. (red. nauk.). Warszawa, PWN, rozdz. I i II.10.
Rubacha K. (2003) Wstęp, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin oraz Metody zbierania danych11.
w badaniach pedagogicznych [w:] Pedagogika, red. Kwieciński Z., Śliwerski B., Warszawa
Rutkowiak J. (2001) Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości [w:] Jaworska T., Leppert R. (red.)12.
Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Śliwerski B. (2006) Wprowadzenie do pedagogiki [w:] Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, red. nauk. B. Śliwerski13.
Śliwerski B. (2011) Podstawowe prawidłowości pedagogiki, rozdz. Etymologia pojęcia „wychowanie”, Zasady14.
wychowania, Kraków
Tischner J. (1984) Etyka wartości i nadziei [w:] Wobec nadziei, D. v. Hildebrand, J.A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner,15.
Poznań.
Dodatkowa
Debesse M. (1996) Etapy wychowania, Warszawa1.
Ingarden R. (1973) O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych [w:] Książeczka o człowieku, Kraków2.
Kunowski S. (1981) Podstawy współczesnej pedagogiki, Lublin3.
Stróżewski W. (1992) O stawaniu się człowiekiem. Kilka myśli niedokończonych [w:] W kręgu wartości, Kraków4.
Tischner J. (1975) Z problematyki wychowania chrześcijańskiego [w:] Świat ludzkiej nadziei, Kraków5.
Tischner J. (2005) Wychowanie [w:] Etyka Solidarności oraz Homo Sovieticus, Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: