Aksjologia WF-POD-EN>AksjolW
Wykład rozpoczniemy od ogólnej charakterystyki teorii wartości (ontologia wartości, poznanie wartości, geneza wartości, sądy wartościujące). Przeprowadzimy wstępne rozróżnienia różnych typów wartości i dóbr, które są wyrazem pluralistycznych preferencji podmiotów wspólnoty społecznej czasów współczesnych.
Następnie przejdziemy do omówienia wybranych nurtów aksjologii: fenomenologia, anglosaska filozofia moralności, współczesny egzystencjalizm i nihilizm oraz myśl chrześcijańska. W świetle aksjologicznych horyzontów tych nurtów zastanowimy się nad ważnymi zagadnieniami: tożsamość, wielokulturowość, sprawiedliwość, zło, kryzysy wartości, ekologia, minimum aksjologiczne. Podczas wykładów ukazane zostaną istotne cechy dotychczasowych rozwiązań i ich efekty społeczne. Przedstawimy także pragnienie wartości w świecie „płynnej ponowoczesności”. Próbą odpowiedzi na współczesny kryzys ładu aksjologicznego będzie prezentacja teorii wartości M. Schelera, D. von Hildebranda, K. Wojtyły i Józefa Tischnera.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_W01, Student zna i rozumie cele kształcenia przedmiotu etyka, wyrażone w wymaganiach ogólnych w podstawie programowej do nauczania przedmiotu etyka w szkole podstawowej oraz w podstawie programowej do nauczania przedmiotu etyka w szkole ponadpodstawowej
E_W02, Zna i rozumie treści nauczania przedmiotu etyka, wyrażone w wymaganiach szczegółowych w podstawie programowej do nauczania przedmiotu etyka w szkole podstawowej oraz w podstawie programowej do nauczania przedmiotu etyka w szkole ponadpodstawowej
E_U01 Potrafi biegle operować faktami i pojęciami z zakresu etyki
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w sesji egzaminacyjnej, którego termin zostanie ustalony najpóźniej na 2 tygodnie przed końcem zajęć. Podczas egzaminu studenci otrzymają dwa pytania z zakresu wiedzy przekazanej przez prowadzącego podczas wykładów. Celem pytań będzie sprawdzenie, w jakim stopniu student osiągnął zakładane wyniki kształcenia. Wynik egzaminu określi ocenę końcową.
Literatura
1. Cichoń W., Wartości, człowiek, wychowanie: zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków1996.
2. Galarowicz J., Powrót do wartości, Kraków 2011.
3. Galarowicz J., W drodze do etyki odpowiedzialności. Fenomenologiczna etyka wartości. T. I. M. Scheler, N. Hartmann, D. Von Hildebrand, Kraków 1997.
4. Lipiec J. Istnienie i poznanie wartości, Kraków 1991.
5. Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.
6.Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 1982.
7. Węgrzecki A., Scheler, Warszawa 1975.
8. Zuziak W., Aksjologia Louisa Lavelle’a wobec ponowoczesnego kryzysu wartości, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: