Dydaktyka etyki WF-POD-EN>DydEtW
Treści poszczególnych wykładów:
T_1: Wprowadzenie: dydaktyka jako nauka.
T_2: Specyfika nauczania etyki. Etyka jako dział filozofii i przedmiot nauczania
T_3: Metody badań dydaktycznych, cele kształcenia, zasady i reguły nauczania, metody nauczania w kontekście nauczania etyki
T_4: Uczeń, nauczyciel oraz szkoła i etyka jako przedmiot szkolny
T_5: Niepowodzenia w nauczaniu etyki
T_6: Dydaktyka w początkach XXI wieku
T_7: Nauczanie etyki w świecie 4.0
T_8: Podstawa programowa etyki na różnych poziomach nauczania
T_9 : Style i techniki pracy z uczniem na lekcjach etyki
T_10: Kryteria oceniania w kontekście lekcji etyki. Podsumowanie wykładów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_W05: zna i rozumie metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przed-miotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów
E_W06: zna i rozumie miejsce etyki w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych
E_W08: zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania etyki – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału
E_W09: zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym
E_W10: zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla etyki
E_W12: zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla etyki: eksperymenty myślowe, analizę tekstów źródłowych, konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową
E_W13: zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej,
z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych
i projektowania multimediów
E_W14: zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do etyki, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej
E_W15: zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny
E_W16: zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach etyki
E_W17: zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście etyki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów,
i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności
E_W18: zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych
E_W20: zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się etyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy
E_U08: potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi
E_U09: potrafi przeanalizować rozkład materiału
E_U10: potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu
l innymi treściami nauczania
E_U17: potrafi rozpoznać typowe dla etyki błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym
E_K06: jest gotów do adoptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów
E_K07: jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym
Kryteria oceniania
wykład połączony z dyskusją
na koniec zajęć test pisemny na ocenę; warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest podanie 60% prawidłowych odpowiedzi
Literatura
Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka, wyd. Impuls, Kraków 2012.
G. Petty, Nowoczesne nauczanie, Sopot 2010
G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000
K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: