Etyka ogólna WF-POD-EN>Etogól
W toku wykładu studenci zapoznaną się z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny etyki, podstawowymi pojęciami oraz koncepcjami etycznymi. Wykład etyki tomistyczno-fenomenologicznej został wzbogacony o najnowsze osiągnięcia w dziedzinie oraz rozwiązania proponowane w ramach innych jej ujęć.
1. Metaetyka (definicja etyki, uzasadnienie etyki, główne typy refleksji etycznej, etyka a moralność, etyka a inne dyscypliny, podstawowe pojęcia w etyce, źródła etyki, klasyfikacja stanowisk w etyce, argumentacja w etyce, metoda etyki)
2. Antropologiczne założenia etyki (rola antropologicznych założeń w etyce, przypisywanie statusu moralnego
3. Nauka o aktach ludzkich (główne struktury ludzkiego działania, sprawstwo i zaniechanie, czynniki ograniczające dobrowolność aktów ludzkich)
4. Eudajmonolgia
5. Aksjologia (kryteria wartościowania moralnego, dobra a wartości)
6. Deontologia (prawo naturalne, normy moralne, powinność, kategorie deontyczne)
7. Synejdezjologia (klasyczna koncepcja sumienia, kształtowanie sumienia)
8. Areteologia (nauka o cnotach, kategorie aretyczne, wybrane cnoty, rozwój moralny człowieka i różne postawy: konformizm, altruizm, egoizm. Postawy autonomiczne i nieautonomiczne)
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_W01: Zna i rozumie cele kształcenia przedmiotu etyka, wyrażone w wymaganiach ogólnych w podstawie programowej do nauczania przedmiotu etyka w szkole podstawowej oraz w podstawie programowej do nauczania przedmiotu etyka w szkole ponadpodstawowej w zakresie etyki ogólnej
E_W02: Zna i rozumie treści nauczania przedmiotu etyka, wyrażone w wymaganiach szczegółowych w podstawie programowej do nauczania przedmiotu etyka w szkole podstawowej oraz w podstawie programowej do nauczania przedmiotu etyka w szkole ponadpodstawowej w zakresie etyki ogólnej
E_W03 ma szczegółową wiedzę na temat powiązania treści nauczanych w ramach przedmiotu etyka w zakresie etyki ogólnej z innymi obszarami wiedzy i kultury
E_W04 zna specjalistyczną terminologię filozoficzno-etyczną, precyzyjnie definiuje, szczegółowo opisuje oraz rozumie relacje między głównymi subdyscyplinami w obszarze etyki
E_U01 Potrafi biegle operować faktami i pojęciami z zakresu etyki
E_U05 analizuje złożone argumenty etyczne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, w tym założenia antropologiczne
E_K01 jest gotów do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej w zakresie etyki
E_K02 jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania etyki i podnoszących efektywność kształcenia uczniów
E-K04 rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego
E_K05 uznaje konieczności odwoływania się do racjonalnej argumentacji w debatach na temat współczesnych problemów i rozumie odpowiedzialność nauczyciela etyki za racjonalny charakter sporów
Kryteria oceniania
Egzamin w formie testu w czasie trwania sesji egzaminacyjnej. Dokładny termin jest ustalany najpóźniej na dwa tygodnie przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. Ocenie podlega wiedza studenta w wymaganym zakresie. Celem pytań będzie sprawdzenie, w jakim stopniu student osiągnął oczekiwane efekty
kształcenia. Wynik egzaminu określi ocenę końcową.
Literatura
Studentom zostanie udostępniony autorski skrypt.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: