Kierunki i szkoły w etyce WF-POD-EN>KieetW
W ramach przedmiotu zaprezentowany zostanie zarys myśli etycznej wybranych filozofów od czasów starożytnych po współczesne. Podczas wykładów omówione zostaną najważniejsze problemy etyczne i różne propozycje ich rozwiązania oraz ich wpływ na współczesne debaty publiczne.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_W01 Zna i rozumie cele kształcenia przedmiotu etyka, wyrażone w wymaganiach ogólnych w podstawie programowej do nauczania przedmiotu etyka w szkole podstawowej oraz w podstawie programowej do nauczania przedmiotu etyka w szkole ponadpodstawowej
E_W02 Zna i rozumie treści nauczania przedmiotu etyka, wyrażone w wymaganiach szczegółowych w podstawie programowej do nauczania przedmiotu etyka w szkole podstawowej oraz w podstawie programowej do nauczania przedmiotu etyka w szkole ponadpodstawowej
E_W04 Zna specjalistyczną terminologię filozoficzno-etyczną, precyzyjnie definiuje, szczegółowo opisuje oraz rozumie relacje między głównymi subdyscyplinami w obszarze etyki
E_U01 Potrafi biegle operować faktami i pojęciami z zakresu etyki
E_U04 Samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów
E_U05 Analizuje złożone argumenty etyczne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, w tym założenia antropologiczne
E_U06 Potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie wybranego stanowiska etycznego
E_U07 Rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk etycznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, którego termin zostanie ustalony na 2 tygodnie przez końcem zajęć. Podczas egzaminu studenci otrzymają dwa pytania z zakresu wiedzy przekazanej przez prowadzącego podczas wykładów. Celem pytań będzie sprawdzenie w jakim stopniu student osiągnął zakładane wyniki kształcenia. Wynik egzaminu i zaliczenie z ćwiczeń określi ocenę końcową.
Literatura
Materiały pomocnicze do wykładu:
• V. J. Bourke, Historia etyki, tłum. A. Białek, Warszawa 1994
• A. MacIntyre, Krótka historia etyki : historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, tłum. A. Chmielewski, Warszawa 2000.
• E. Podrez, W kręgu dobra i zła: zarys historii etyki od starożytności do czasów współczesnych, Warszawa 1998.
• W. Zuziak, Nurty etyki : od starożytności do nowożytności, Kraków 2018
Lektury do ćwiczeń:
• Arystoteles, Etyka Nikomachejska, [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 5, tłum. D. Gromska, Warszawa 1996, ks. I–II, s. 77–122.
• Epikur, List do Menoikeusa, w: S. Sarnowski, E. Fryckowski, Problemy etyki. Wybór tekstów, Wyd. Branta, Bydgoszcz 1993.
• Tomasz św., Suma teologiczna, I–II, q. 1–2, t. 9, tłum. F. W. Bednarski OP, Londyn 1963, s. 19–58.
• Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, Kęty 2009, s. 5–61.
• J. S. Mill, Utylitaryzm, Rozdz. I i II, tłum. M. Ossowska, Warszawa 2005.
• Kotarbiński T., Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1986, s. 34-53; 59-71; 151-165.
• Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1987, s. 71–110 (O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, (części I–VI).
• Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982, s. 23–45, (Analiza słowa „używać”).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: