Dydaktyka i metodyka szczegółowa nauczania etyki w szkole podstawowej WF-POD-EN>dimetodW
Wykład z dydaktyki i metodyki szczegółowej nauczania etyki w szkole podstawowej podzielony jest na dwie części. Ze względu na wiek uczniów uczęszczających do szkoły podstawowej inne metody dydaktyczne i inna metodyka niezbędna jest do zastosowania w nauczaniu dzieci w pierwszych klasach szkoły podstawowej, a inna w klasach starszych. Omawiane metody i formy nauczania prezentowane są odpowiednio do wieku i możliwości intelektualnych uczniów w poszczególnych klasach. Podczas wykładu omawiane są przykładowe lekcje etyki w różnych klasach szkoły podstawowej ze zwróceniem szczególnej uwagi na możliwe problemy w nauczaniu, doborze treści oraz ocenianiu postępów w nauce.
Szczegółowe treści poruszane podczas zajęć:
T_1 Jak uczyć etyki w szkole podstawowej? Podział na grupy wiekowe, dostosowanie treści i metod do wieku uczniów
T_2 Zadania nauczyciela, wybór celu zajęć oraz metody nauczania
T_2 Przegląd metod nauczania etyki - przypomnienie z wykładu z semestru pierwszego studiów
T_4 Cele ogólne i cele szczegółowe nauczania etyki w szkole podstawowej
T_5 Programy nauczania etyki w szkole podstawowej
T_6 Analiza podręczników do etyki dla szkoły podstawowej
T_7 Praca według podstawy programowej przy braku podręcznika
T_8 Kształtowanie postaw etyczno - moralnych w edukacji wczesnoszkolnej
T_9 Edukacja interaktywna z etyki
T_10 Metodyka interaktywna i przykładowe lekcje etyki w pierwszych klasach szkoły podstawowej
T_11 Metodyka interaktywna i przykładowe lekcje etyki w starszych klasach szkoły podstawowej
T_12 Kształcenie zintegrowane i nauczanie etyki, edukacja plastyczna, muzyczna i nauczanie etyki, edukacja społeczna z elementami nauczania etyki, zajęcia komputerowe z elementami etyki
T_13 Nauczanie etyki w starszych klasach szkoły podstawowej - nauka debaty jako metody nauczania i rozwiązywania problemów (metoda Lipmana)
T_14 Socrates cafe i spacer sokratejski jako metoda nauczania etyki w starszych klasach szkoły podstawowej
T_15 Podsumowanie zajęć. Stworzenie katalogu metod dydaktyczny stosowanych w zależności od wieku i treści nauczania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_W05: zna i rozumie metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przed-miotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów
E_W06: zna i rozumie miejsce etyki w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych
E_W08: zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania etyki – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału
E_W09: zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym
E_W10: zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla etyki
E_W12: zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla etyki: eksperymenty myślowe, analizę tekstów źródłowych, konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową
E_W13: zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej,
z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych
i projektowania multimediów
E_W14: zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do etyki, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej
E_W15: zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny
E_W16: zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach etyki
E_W17: zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście etyki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów,
i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności
E_W18: zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych
E_W20: zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się etyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy
E_U08: potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi
E_U09: potrafi przeanalizować rozkład materiału
E_U10: potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu
l innymi treściami nauczania
E_U17: potrafi rozpoznać typowe dla etyki błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym
E_K06: jest gotów do adoptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów
E_K07: jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym
Kryteria oceniania
wykład połączony z prezentacją multimedialną
Kryteria oceniania:
aktywny udział w zajęciach,
praca zaliczeniowa - scenariusz lekcji z etyki w wybranej klasie.
pisemny test zaliczeniowy na koniec zajęć na ocenę
Literatura
A. Łagodzka (red), Etyka nie tylko dla smyka. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2015.
J. Stanisławek, Etyka. Poradnik dla nauczyciela szkoły podstawowej, wyd. WSiP, Warszawa1993.
M. Piquemal, Bajki filozoficzne, przeł. Helena Sobieraj, wyd. Spółdzielnia Pracy, Warszawa 2008.
M. Gorczyk, Etyka. Chcemy być lepsi. Podręcznik i program nauczania do klasy 1-3. Szkoła podstawowa, wyd. Siedmioróg, Wrocław 2011.
J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. Lucyna Zalewska, Sposób na filozofię: kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, wyd. Liberi Libri, Warszawa 2016.
B. Sobotka, Kompetencje jutra czyli Czego przyszłość będzie wymagała od naszych dzieci / Bartosz Sobotka, wyd. OSMPower, Warszawa 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: