Dydaktyka i Metodyka szczegółowa nauczania etyki w szkole średniej WF-POD-EN>dydmetĆw
Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką prowadzenia zajęć z etyki w szkole ponadpostawowej. W szczególności:
· ze statusem etyki jako przedmiotu objętego programem nauczania w szkole podstawowej;
· z założeniami, celami i skutecznymi metodami edukacji etycznej;
· z różnymi formami pracy z uczniami nad zagadnieniami etycznymi;
· ze sposobami wyboru podręcznika do nauki etyki;
· z umiejętnościami prowadzenia dyskusji etycznej otwartej na różnicę zdań;
· ze specyficznymi kryteriami ewaluacji poszczególnych etapów dydaktyki etyki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza (student zna i rozumie)
E_W05 - zna i rozumie metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów
E_W06 - zna i rozumie miejsce etyki w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych
E_W08 - zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania etyki – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału
E_W09 - zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym
E_W10 - zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla etyki
E_W12 - zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla etyki: eksperymenty myślowe, analizę tekstów źródłowych, konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową
E_W13 - zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-
komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów
E_W14 - zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do etyki, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej
E_W15 - zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny
E_W16 - zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach etyki
E_W17 - zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście etyki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności
E_W18 - zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych
E_W20 - zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się etyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy
Umiejętności (student potrafi)
E_U08 - potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi
E_U09 - potrafi przeanalizować rozkład materiału
E_U10 - potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu z innymi treściami nauczania
E_U17 - potrafi rozpoznać typowe dla etyki błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym
Kompetencje (student jest gotów do)
E_K06 - jest gotów do adoptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów
E_K07 - jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie trzech konspektów zajęć z etyki oraz przeprowadzenie przynajmniej jednych, przygotowanych uprzednio zajęć lekcyjnych (w odpowiednio krótszym wymiarze czasowym) podczas zajęć.
Literatura
Lektury podstawowe:
Kołodzińśki J., Kwapiszewski P., Etyka. Podręcznik, Gdynia 2008.
Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2008.
Zimiński J., Najkrótsza historia etyki. Materiały pomocnicze do nauczania etyki, Łódź 2009.
Gorczyca J., Zarys etyki fundamentalnej, Kraków 2014.
Lektury uzupełniające:
1. Karwala S., Model mentoringu we współczesnej szkole wyższej, Nowy Sącz 2007.
2. Michalak J., Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź 2010.
3. Pobojewska A.: O istotnej kompetencji nauczyciela filozofii i etyki, „Studia Philosophiae Christianae” 4/2014, s. 99-112.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Forma aktywności studenta i Średnia liczba godzin pracy studenta Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład 25 godzin Konsultacje: 5 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godzin Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 10 godzin Inne formy: 5 godzin Razem: 60 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: