Dydaktyka i Metodyka szczegółowa nauczania etyki w szkole średniej WF-POD-EN>dydmetW
Podczas zajęć omawiane są zarówno treści merytoryczne przerabiane według programu nauczania etyki na lekcjach, jak również metodyczne i dydaktyczne przygotowanie lekcji etyki z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych dedykowanych etyce oraz uwzględnieniem współczesnych wyzwań i zagrożeń pojawiających się przed człowiekiem
T_1: Podstawa programowa etyki w szkole średniej.
T_2: Programy nauczania etyki w szkole średniej. Miejsce etyki w planach nauczania
T_3: Podręczniki do etyki w szkole średniej
T_4: Zarys historii etyki - metodyka nauczania historii etyki. Jak uczyć historii by było to interesujące dla ucznia?
T_5: Szczęście jako norma moralności - wczoraj i dziś Jak żyć? Rola cnoty - etyka cnoty w XXI wieku
T_6: Świat wartości - europejskich i pozaeuropejskich - nauczanie o odmiennych światopoglądach
T_7: Etyczne problemy współczesności. Kryzysy i wyzwania technologiczne jakie stają przed etyką
T_8: Moralność a społeczeństwo
T_9: Integracja treści zajęć z etyki z innymi przedmiotami, dobór treści zajęć z etyki do innych przedmiotów
T_10: Kompetencje nauczyciela - czy każdy może uczyć etyki?
T_11: Dobre praktyki w nauczaniu etyki
T_12: Wykorzystanie istniejących materiałów do nauczania etyki
T_13: Lekcja etyki z zastosowaniem nowoczesnej technologii
T_14: Diagnoza, kontrola i ocenianie na lekcjach etyki w szkole średniej
T_15: Warsztat pracy nauczyciela etyki, organizacja pracy własnej i pracy ucznia na lekcjach etyki i poza nimi
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_W05 - zna i rozumie metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmio-tu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów
E_W06 -zna i rozumie miejsce etyki w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych
E_W07 - zna i rozumie podstawę programową etyki, cele kształcenia i treści nauczania tego przedmiotu na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu
E_W08 - zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania etyki – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału
E_W09 - zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym
E_W11 - zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie etyki – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniow-skich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla etyki, błędy ucz-niowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym
E_W13 - zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej,
z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzy-stanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych
i projektowania multimediów
E_W15 - zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny
E_W16 - zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach etyki
E_W17 - zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście etyki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności
E_W19 - zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawcze
E_W20 - zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, lo-gicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się etyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy
E_W22 - posiada wiedzę na temat sposobów i metod nauczania etyki w szkole średniej
E_U08 - potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi
E_U09 - potrafi przeanalizować rozkład materiału
E_U10 - potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu
l innymi treściami nauczania
E_U11 - potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów
E_U12 - potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy
E_U13 - potrafi odejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym
E_U14 - potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne,
w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne
E_U15 - potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu
E_U16 - potrafi konstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów
E_U17 - potrafi rozpoznać typowe dla etyki błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym
E_U18 - potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia
E_K06 - jest gotów do adoptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów
E_K08 - jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej
E_K09 - jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej
E_K10 - jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów,
w tym grupowego rozwiązywania problemów
E_K11 - jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych
E_K12- jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia
E_K13 - jest gotów do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzy-stania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu
E_K14 - jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę
Kryteria oceniania
wykład połączony z prezentacją multimedialną
debata
dyskusja
analiza krytyczna podręczników i programów nauczania
Literatura
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, załącznik nr 4, Dz.U. Nr 51, poz. 458.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r., z uwzględnieniem szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów współczesnej szkoły średniej.
Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, przeł. J. Zychowicz, Kraków 2008.
Baggini J., Fosl S.P., Przybornik etyka, przeł. P. Borkowski, Warszawa 2010
Filek J., Etyka. Reinterpretacja, Kraków 2014.
Harari Y.N., 21 lekcji na XXI wiek, przeł. M. Romanek, Kraków 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: