Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia, studia podyplomowe.
Uprawnienia zawodowe:
Absolwent jest przygotowany do wykonywania zawodów mających na celu wspieranie rodziny, w tym: specjalisty do spraw rodziny, asystenta rodziny, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych (doradca, konsultant), pracownika wymiaru sprawiedliwości, kuratora, edukatora w zakresie przygotowania dzieci i młodzieży do życia małżeńskiego i rodzinnego. Studia przygotowują do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym, przewlekle i nieuleczalnie chorym oraz członkom ich rodzin. Absolwent posiada wiedzę i umiejętności określone przepisami dotyczącymi zawodów, w których absolwenci tych studiów mogą być zatrudnieni, zgodnie z ukończonymi specjalnościami/specjalizacjami. Absolwent jest przygotowany przede wszystkim do pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych, rodzinnych poradniach specjalistycznych, placówkach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, agendach służb socjalnych i placówkach pomocy społecznej, placówkach służby zdrowia, agendach samorządowych oraz instytucjach profilaktyki społecznej. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia (magisterskich).
Absolwent nabył umiejętności zawodowe poprzez odbyte praktyki w placówkach: hospicjum, dom pomocy społecznej, poradnia rodzinna, warsztat terapii zajęciowej, dom dziecka, ośrodek pomocy społecznej. Nabyte umiejętności zostały potwierdzone samodzielnie przygotowanym i zrealizowanym projektem socjalnym.
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i
wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Dla studiów wyższych z dniem 1 października 2018 r. efekty kształcenia stały się efektami uczenia się – Ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1669 z późn. zm.). Załącznik do Uchwały nr 23/2017 Senatu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z dnia 20 marca 2017 r. w sprawie określenia efektów kształcenia dla kierunku studiów nauki o rodzinie na studiach pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim od roku akademickiego 2017/2018.
Załącznik nr 2 do Uchwały nr 125/2019 Senatu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z dnia 23 września 2019 r. w sprawie dostosowania programu studiów dla kierunku studiów nauki o rodzinie na studiach pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim do wymogów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Załącznik nr 2 do Uchwały nr 46/2021 Senatu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z dnia 26 kwietnia 2021 r. w sprawie ustalenia programu studiów dla kierunku studiów nauki o rodzinie na studiach pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim od roku akademickiego 2021/2022.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów nauki o rodzinie absolwent w zakresie wiedzy:
- objaśnia oraz definiuje elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; wykazuje uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych, teologicznych i prawnych podstaw; - formułuje w uporządkowany sposób elementarną wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; identyfikuje elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; rozumie postulat wieloparadygmatowości prowadzenia badań w naukach o rodzinie; - w sposób uporządkowany i pogłębiony opisuje i objaśnia wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne, społeczne i teologiczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego; ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach; - objaśnia elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach; formułuje elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; - tłumaczy i wyjaśnia w uporządkowany sposób podstawowe teorie dotyczące wychowania, etapów życia rodzinnego, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; charakteryzuje podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; opisuje najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i koncepcje życia małżeńskiego i rodzinnego, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; - wykazuje elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych dyscyplin naukowych powiązanych z naukami o rodzinie, obejmującą terminologię, teorię i metodykę; ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności w zakresie nauk o rodzinie; - identyfikuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rodzinnego; celach, podstawach prawnych, funkcjonowaniu wybranych instytucji wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i pomocowych; formułuje podstawową wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej; - w uporządkowany sposób objaśnia elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych; - wykazuje elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów nauki o rodzinie absolwent w zakresie umiejętności:
- obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie; wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; - posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności z zakresu nauk o rodzinie; - samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); prezentuje elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań z zakresu nauk o rodzinie; formułuje wnioski, opracowuje i prezentuje wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań; - wypowiada się w sposób precyzyjny i spójny w mowie i piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku nauk o rodzinie, jak i innych dyscyplin; posługuje się rozwiniętymi umiejętnościami w zakresie komunikacji interpersonalnej, używa języka specjalistycznego i porozumiewa się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; - wykorzystuje umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; potrafi animować prace nad rozwojem podmiotów życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz rozwoju przez całe życie; - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności z zakresu nauk o rodzinie; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań z zakresu nauk o rodzinie; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów z życia małżeńskiego i rodzinnego i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań; - posługuje się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego; - wykorzystuje umiejętność pracy w zespole pełniąc różne role; przyjmuje i wyznacza zadania, prezentuje elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych; dokonuje analizy własnych działań i wskazuje ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu; - posługuje się umiejętnościami językowymi w zakresie dziedziny nauki i dyscypliny naukowej, właściwej dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów nauki o rodzinie absolwent w zakresie kompetencji społecznych:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych; - wykazuje przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z zakresu nauk o rodzinie w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie nauk o rodzinie; - odznacza się wytrwałością i przekonaniem o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, podejmuje trud refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega ważność istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych; - jest przygotowany i zorientowany na dostrzeganie i formułowanie problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; - wykazuje aktywność uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania na rzecz małżeństwa i rodziny; jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
Załącznik nr 2 do Uchwały nr 46/2021 Senatu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z dnia 26 kwietnia 2021 r. w sprawie ustalenia programu studiów dla kierunku studiów nauki o rodzinie na studiach pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim od roku akademickiego 2021/2022.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów nauki o rodzinie absolwent w zakresie wiedzy:
- objaśnia oraz definiuje elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; wykazuje uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych, teologicznych i prawnych podstaw; - formułuje w uporządkowany sposób elementarną wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; identyfikuje elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; rozumie postulat wieloparadygmatowości prowadzenia badań w naukach o rodzinie; - w sposób uporządkowany i pogłębiony opisuje i objaśnia wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne, społeczne i teologiczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego; ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach; - objaśnia elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach; formułuje elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; - tłumaczy i wyjaśnia w uporządkowany sposób podstawowe teorie dotyczące wychowania, etapów życia rodzinnego, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; charakteryzuje podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; opisuje najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i koncepcje życia małżeńskiego i rodzinnego, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; - wykazuje elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych dyscyplin naukowych powiązanych z naukami o rodzinie, obejmującą terminologię, teorię i metodykę; ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności w zakresie nauk o rodzinie; - identyfikuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rodzinnego; celach, podstawach prawnych, funkcjonowaniu wybranych instytucji wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i pomocowych; formułuje podstawową wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej; - w uporządkowany sposób objaśnia elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych; - wykazuje elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów nauki o rodzinie absolwent w zakresie umiejętności:
- obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie; wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; - posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności z zakresu nauk o rodzinie; - samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); prezentuje elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań z zakresu nauk o rodzinie; formułuje wnioski, opracowuje i prezentuje wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań; - wypowiada się w sposób precyzyjny i spójny w mowie i piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku nauk o rodzinie, jak i innych dyscyplin; posługuje się rozwiniętymi umiejętnościami w zakresie komunikacji interpersonalnej, używa języka specjalistycznego i porozumiewa się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; - wykorzystuje umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; potrafi animować prace nad rozwojem podmiotów życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz rozwoju przez całe życie; - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności z zakresu nauk o rodzinie; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań z zakresu nauk o rodzinie; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów z życia małżeńskiego i rodzinnego i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań; - posługuje się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego; - wykorzystuje umiejętność pracy w zespole pełniąc różne role; przyjmuje i wyznacza zadania, prezentuje elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych; dokonuje analizy własnych działań i wskazuje ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu; - posługuje się umiejętnościami językowymi w zakresie dziedziny nauki i dyscypliny naukowej, właściwej dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów nauki o rodzinie absolwent w zakresie kompetencji społecznych:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych; - wykazuje przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z zakresu nauk o rodzinie w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie nauk o rodzinie; - odznacza się wytrwałością i przekonaniem o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, podejmuje trud refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega ważność istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych; - jest przygotowany i zorientowany na dostrzeganie i formułowanie problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; - wykazuje aktywność uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania na rzecz małżeństwa i rodziny; jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.