Możliwość ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej, studia podyplomowe.
Uprawnienia zawodowe:
Absolwent jest przygotowany do pracy w różnorodnych instytucjach systemu pomocy społecznej, takich jak powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki interwencji kryzysowej, ośrodki pomocy społecznej oraz centra usług społecznych. Posiada kwalifikacje do świadczenia wsparcia na rzecz rodzin zastępczych, pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, domach pomocy społecznej dla osób starszych, a także osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi, psychicznymi i fizycznymi. Jest również przygotowany do działania w jednostkach zajmujących się przeciwdziałaniem bezrobociu i wspieraniem aktywizacji zawodowej, w ośrodkach wsparcia, placówkach dla osób bezdomnych i uzależnionych, w zakładach karnych, a także w ośrodkach dla uchodźców i migrantów. Kompetencje absolwenta obejmują także pracę w organizacjach pozarządowych zajmujących się diagnozowaniem problemów społecznych oraz podejmowaniem działań prewencyjnych i interwencyjnych, szczególnie w sytuacjach kryzysowych. Ponadto absolwent posiada umiejętności w zakresie diagnozowania lokalnych potrzeb i potencjałów społecznych, planowania oraz zarządzania usługami społecznymi, ze szczególnym uwzględnieniem działań zorientowanych na poprawę jakości życia jednostek, rodzin i społeczności lokalnych.
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i
wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Załącznik nr 2 do Uchwały nr 129/2019 Senatu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z dnia 23 września 2019 r. w sprawie dostosowania programu studiów dla kierunku studiów praca socjalna na studiach drugiego stopnia o profilu praktycznym do wymogów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów praca socjalna absolwent w zakresie wiedzy: - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku – jego rozwoju psychicznym, społecznym i duchowym – oraz środowisku kulturowym, będącym jego kontekstem socjalizacyjnym rozumianym jako źródło problemów społecznych i równocześnie zasób umożliwiający ich rozwiązywanie; - ma pogłębioną wiedzę na temat struktury i organizacji systemu pomocy społecznej, głównych instytucji służących do realizacji polityki społecznej oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do funkcjonowania tych obszarów instytucji, w których zatrudniani są pracownicy socjalni; - zna, rozumie i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad z zakresu zarządzania zasobami własności przemysłowej, prawa autorskiego oraz formy indywidualnej przedsiębiorczości; - ma rozszerzoną wiedzę na temat istoty, celów i metod pracy socjalnej oraz jej podstaw ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych, jak również usytuowaniu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych i jej relacji do innych nauk; - zna w sposób pogłębiony wybrane metody i techniki badań problemów społecznych oraz wie, jak skutecznie dobrać metody w celu rozwiązania problemów badawczych, wie jak zaplanować i zrealizować ilościowe i jakościowe badanie empiryczne w celu rozpoznania problemu i postawienia diagnozy społecznej; - ma pogłębioną wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany struktur, instytucji i więzi pomocowych oraz ich praktycznych zastosowań, zna mechanizmy i prawidłowości rządzące tymi zmianami; - zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu nauk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem pracy socjalnej.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów praca socjalna absolwent w zakresie umiejętności: - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) oraz relacje między nimi przy pomocy pojęć i teorii pracy socjalnej; - potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu i praktycznego analizowania przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie, stawiać hipotezy i dobierać krytycznie dane i metody analiz; - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji społecznych oraz wdraża w życie założenia strategii pomocowych umiejętnie wykorzystując zasoby środowiska społecznego; - posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy oraz o umiejętności nabyte podczas praktyki zawodowej; - sprawnie posługuje się w praktycznych zastosowaniach systemami normatywnymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów społecznych; - posiada umiejętność proponowania działań ukierunkowanych na rozwiązywanie konkretnych problemów społecznych i przeprowadzenia rozstrzygnięć w tym zakresie; - posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych rozszerzonych o umiejętność pogłębionej, teoretycznej oceny tych zjawisk z zastosowaniem odpowiedniej metody badawczej; - potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi pracy socjalnej; - potrafi kierować pracą zespołu, umie wyznaczać cele działalności; w swoich działaniach pomocowych wykorzystuje innowacyjne rozwiązania, tym samym właściwie buduje własne kompetencje zawodowe; - podejmuje działania mające na celu poprawę sytuacji życiowej osób przejawiających zachowania m.in. dla przeciwdziałania wykluczenia i marginalizacji; - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł z obszaru nauk społecznych; - ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - posiada umiejętność proponowania działań ukierunkowanych na rozwiązywanie konkretnych problemów społecznych i przeprowadzenia rozstrzygnięć w tym zakresie, z zastosowaniem programów i projektów społecznych.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów praca socjalna absolwent w zakresie kompetencji społecznych: - rozumie potrzebę ciągłego uczenia się oraz doskonalenia swoich umiejętności społecznych i zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; - potrafi: 1) pracować w zespole przyjmując różne role, 2) tworzyć międzygrupowe sieci współpracy, 3) komunikować się na poziomie mikro- mezo- i makrootoczenia wykorzystując różne – także informatyczne – kanały komunikacyjne; - potrafi planować działania społeczne oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy normatywne związane z obszarem pomocowym, w tym z pracą socjalną; - w obszarze działań promocyjnych, profilaktycznych, edukacyjnych, doradczych, pomocowych oraz menadżerskich myśli i działa w sposób przedsiębiorczy; - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; - umie zaangażować się w przygotowanie i realizację projektów społecznych; potrafi przewidzieć wielokierunkowe konsekwencje swojej działalności.
Załącznik nr 2 do Uchwały nr 49/2020 Senatu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z dnia 17 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia programu studiów dla kierunku studiów praca socjalna na studiach drugiego stopnia o profilu praktycznym od roku akademickiego 2020/2021.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów praca socjalna absolwent w zakresie wiedzy: - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku – jego rozwoju psychicznym, społecznym i duchowym – oraz środowisku kulturowym, będącym jego kontekstem socjalizacyjnym rozumianym jako źródło problemów społecznych i równocześnie zasób umożliwiający ich rozwiązywanie; - ma pogłębioną wiedzę na temat struktury i organizacji systemu pomocy społecznej, głównych instytucji służących do realizacji polityki społecznej oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do funkcjonowania tych obszarów instytucji, w których zatrudniani są pracownicy socjalni; - zna, rozumie i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad z zakresu zarządzania zasobami własności przemysłowej, prawa autorskiego oraz formy indywidualnej przedsiębiorczości; - ma rozszerzoną wiedzę na temat istoty, celów i metod pracy socjalnej oraz jej podstaw ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych, jak również usytuowaniu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych i jej relacji do innych nauk; - zna w sposób pogłębiony wybrane metody i techniki badań problemów społecznych oraz wie, jak skutecznie dobrać metody w celu rozwiązania problemów badawczych, wie jak zaplanować i zrealizować ilościowe i jakościowe badanie empiryczne w celu rozpoznania problemu i postawienia diagnozy społecznej; - ma pogłębioną wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany struktur, instytucji i więzi pomocowych oraz ich praktycznych zastosowań, zna mechanizmy i prawidłowości rządzące tymi zmianami; - zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu nauk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem pracy socjalnej.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów praca socjalna absolwent w zakresie umiejętności: - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) oraz relacje między nimi przy pomocy pojęć i teorii pracy socjalnej; - potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu i praktycznego analizowania przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie, stawiać hipotezy i dobierać krytycznie dane i metody analiz; - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji społecznych oraz wdraża w życie założenia strategii pomocowych umiejętnie wykorzystując zasoby środowiska społecznego; - posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy oraz o umiejętności nabyte podczas praktyki zawodowej; - sprawnie posługuje się w praktycznych zastosowaniach systemami normatywnymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów społecznych; - posiada umiejętność proponowania działań ukierunkowanych na rozwiązywanie konkretnych problemów społecznych i przeprowadzenia rozstrzygnięć w tym zakresie; - posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych rozszerzonych o umiejętność pogłębionej, teoretycznej oceny tych zjawisk z zastosowaniem odpowiedniej metody badawczej; - potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi pracy socjalnej; - potrafi kierować pracą zespołu, umie wyznaczać cele działalności; w swoich działaniach pomocowych wykorzystuje innowacyjne rozwiązania, tym samym właściwie buduje własne kompetencje zawodowe; - podejmuje działania mające na celu poprawę sytuacji życiowej osób przejawiających zachowania m.in. dla przeciwdziałania wykluczenia i marginalizacji; - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł z obszaru nauk społecznych; - ma umiejętności językowe w zakresie języka branżowego, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - posiada umiejętność proponowania działań ukierunkowanych na rozwiązywanie konkretnych problemów społecznych i przeprowadzenia rozstrzygnięć w tym zakresie, z zastosowaniem programów i projektów społecznych; - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) oraz relacje między nimi przy pomocy pojęć i teorii pracy socjalnej.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów praca socjalna absolwent w zakresie kompetencji społecznych: - rozumie potrzebę ciągłego uczenia się oraz doskonalenia swoich umiejętności społecznych i zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; - potrafi: 1) pracować w zespole przyjmując różne role, 2) tworzyć międzygrupowe sieci współpracy, 3) komunikować się na poziomie mikro- mezo- i makrootoczenia wykorzystując różne – także informatyczne – kanały komunikacyjne; - potrafi planować działania społeczne oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy normatywne związane z obszarem pomocowym, w tym z pracą socjalną; - w obszarze działań promocyjnych, profilaktycznych, edukacyjnych, doradczych, pomocowych oraz menadżerskich myśli i działa w sposób przedsiębiorczy; - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; - umie zaangażować się w przygotowanie i realizację projektów społecznych; potrafi przewidzieć wielokierunkowe konsekwencje swojej działalności.
Załącznik nr 2 do Uchwały nr 50/2021 Senatu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z dnia 26 kwietnia 2021 r. w sprawie ustalenia programu studiów dla kierunku studiów praca socjalna na studiach drugiego stopnia o profilu praktycznym od roku akademickiego 2021/2022.
Załącznik nr 2 do Uchwały nr 28/2023 Senatu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z dnia 27 marca 2023 r. w sprawie ustalenia programu studiów dla kierunku studiów praca socjalna na studiach II stopnia o profilu praktycznym od roku akademickiego 2023/2024.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów praca socjalna absolwent w zakresie wiedzy: - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku – jego rozwoju psychicznym, społecznym i duchowym – oraz środowisku kulturowym, będącym jego kontekstem socjalizacyjnym rozumianym jako źródło problemów społecznych i równocześnie zasób umożliwiający ich rozwiązywanie; - ma pogłębioną wiedzę na temat struktury i organizacji systemu pomocy społecznej, głównych instytucji służących do realizacji polityki społecznej oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do funkcjonowania tych obszarów instytucji, w których zatrudniani są pracownicy socjalni; - zna, rozumie i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad z zakresu zarządzania zasobami własności przemysłowej, prawa autorskiego oraz formy indywidualnej przedsiębiorczości; - ma rozszerzoną wiedzę na temat istoty, celów i metod pracy socjalnej oraz jej podstaw ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych, jak również usytuowaniu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych i jej relacji do innych nauk; - zna w sposób pogłębiony wybrane metody i techniki badań problemów społecznych oraz wie, jak skutecznie dobrać metody w celu rozwiązania problemów badawczych, wie jak zaplanować i zrealizować ilościowe i jakościowe badanie empiryczne w celu rozpoznania problemu i postawienia diagnozy społecznej; - ma pogłębioną wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany struktur, instytucji i więzi pomocowych oraz ich praktycznych zastosowań, zna mechanizmy i prawidłowości rządzące tymi zmianami; - zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu nauk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem pracy socjalnej.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów praca socjalna absolwent w zakresie umiejętności: - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) oraz relacje między nimi przy pomocy pojęć i teorii pracy socjalnej; - potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu i praktycznego analizowania przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie, stawiać hipotezy i dobierać krytycznie dane i metody analiz; - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji społecznych oraz wdraża w życie założenia strategii pomocowych umiejętnie wykorzystując zasoby środowiska społecznego; - posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy oraz o umiejętności nabyte podczas praktyki zawodowej; - sprawnie posługuje się w praktycznych zastosowaniach systemami normatywnymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów społecznych; - posiada umiejętność proponowania działań ukierunkowanych na rozwiązywanie konkretnych problemów społecznych i przeprowadzenia rozstrzygnięć w tym zakresie; - posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych rozszerzonych o umiejętność pogłębionej, teoretycznej oceny tych zjawisk z zastosowaniem odpowiedniej metody badawczej; - potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi pracy socjalnej; - potrafi kierować pracą zespołu, umie wyznaczać cele działalności; w swoich działaniach pomocowych wykorzystuje innowacyjne rozwiązania, tym samym właściwie buduje własne kompetencje zawodowe; - podejmuje działania mające na celu poprawę sytuacji życiowej osób przejawiających zachowania m.in. dla przeciwdziałania wykluczenia i marginalizacji; - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł z obszaru nauk społecznych; - ma umiejętności językowe w zakresie języka branżowego, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - posiada umiejętność proponowania działań ukierunkowanych na rozwiązywanie konkretnych problemów społecznych i przeprowadzenia rozstrzygnięć w tym zakresie, z zastosowaniem programów i projektów społecznych; - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) oraz relacje między nimi przy pomocy pojęć i teorii pracy socjalnej.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów praca socjalna absolwent w zakresie kompetencji społecznych: - rozumie potrzebę ciągłego uczenia się oraz doskonalenia swoich umiejętności społecznych i zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; - potrafi: 1) pracować w zespole przyjmując różne role, 2) tworzyć międzygrupowe sieci współpracy, 3) komunikować się na poziomie mikro- mezo- i makrootoczenia wykorzystując różne – także informatyczne – kanały komunikacyjne; - potrafi planować działania społeczne oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy normatywne związane z obszarem pomocowym, w tym z pracą socjalną; - w obszarze działań promocyjnych, profilaktycznych, edukacyjnych, doradczych, pomocowych oraz menadżerskich myśli i działa w sposób przedsiębiorczy; - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; - umie zaangażować się w przygotowanie i realizację projektów społecznych; potrafi przewidzieć wielokierunkowe konsekwencje swojej działalności.