Muzyka kościelna, studia stacjonarne, pierwszego stopnia, profil praktyczny (MK-SL-p) | |
pierwszego stopnia Stacjonarne, 3-letnie (6 semestrów) Język: polski | Spis treści: Opis ogólny |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Efekty kształcenia
Uchwała nr 27/2021 Senatu UPJPII z dnia 29 marca 2021 r. w spr. ustalenia programu studiów dla kierunku muzyka kościelna na studiach I st. o profilu praktycznym
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów muzyka kościelna absolwent w zakresie wiedzy:
- ma podstawową wiedzę dotyczącą teorii, metodologii i terminologii z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dziedziny sztuk muzycznych związanych ze studiowanym kierunkiem;
- definiuje elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje;
- identyfikuje podstawowe linie rozwojowe w historii muzyki oraz zna publikacje związane z zagadnieniami odpowiadającymi studiowaniu kierunku muzyka kościelna;
- zna style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze;
- identyfikuje określony zakres problematyki związanej z technologiami stosowanymi w muzyce (w ujęciu całościowym) i jest świadomy rozwoju technologicznego związanego ze studiowanym kierunkiem muzyka kościelna;
- charakteryzuje powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiowania kierunku muzyka kościelna;
- wskazuje właściwy zakres wzorców i podstaw improwizacji;
- wskazuje miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju;
- wymienia podstawową terminologię następujących nauk: muzykologia, kodykologia, historia, teologia, psychologia, liturgika;
- ma podstawową wiedzę w zakresie zasad prawa autorskiego.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów muzyka kościelna absolwent w zakresie umiejętności:
- tworzy i realizuje własne koncepcje artystyczne oraz dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia;
- klasyfikuje i wykonuje reprezentatywny repertuar związany ze studiowaniem kierunku muzyka kościelna; ma doświadczenie w wykonywaniu repertuaru w różnych stylach;
- posiada podstawowe umiejętności w zakresie interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne;
- jest przygotowany do współdziałania z innymi muzykami w różnego typu zespołach;
- opanował efektywne techniki ćwiczenia, umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę;
- posiada dobre nawyki dotyczące techniki i podstawy, umożliwiające operowanie ciałem w sposób najbardziej wydajny i bezpieczny (z punktu widzenia fizjologii);
- posługuje się umiejętnościami umożliwiającymi przekazanie dzieła muzycznego (materiału dźwiękowego, formy i głównych idei) w wykonaniu artystycznym;
- jest biegły w zakresie słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego, zapamiętywania go i operowania nim;
- posługuje się umiejętnościami przygotowania typowych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych związanych ze studiowaniem muzyki kościelnej;
- ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin: sztuk muzycznych, nauk humanistycznych i teologicznych właściwych dla studiowania kierunku muzyka kościelna, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 ESOKJ;
- dobiera właściwie formy zachowań związane z występami publicznymi;
- posługuje się umiejętnościami kształtowania i tworzenia improwizacji muzycznej;
- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy o liturgii.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów muzyka kościelna absolwent w zakresie kompetencji społecznych:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
- samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy;
- jest zdolny do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami;
- posiada umiejętność samooceny, konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób, podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą;
- posługuje się umiejętnościami efektywnego komunikowania się
i życia w społeczeństwie, w szczególności:
* pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań,
* negocjowania i organizowania,
* integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych,
* prezentowania zadań w przystępnej formie, z zastosowaniem technologii informacyjnych;
- uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowane formy oraz wzbogacając je specyfiką swego wykształcenia;
- ma świadomość potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
- uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.