Muzyka kościelna, studia stacjonarne, drugiego stopnia, profil praktyczny (MK-SM-p) | |
drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie (4 semestry) Język: polski | Spis treści: Opis ogólny |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Efekty kształcenia
Załącznik nr 2 do Uchwały nr 83/2023 Senatu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z dnia 25 września 2023 r. w sprawie zmiany Uchwały 25/2023 Senatu UPJPII w Krakowie w sprawie ustalenia programu studiów dla kierunku studiów muzyka kościelna na studiach drugiego stopnia o profilu praktycznym.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów muzyka kościelna absolwent w zakresie wiedzy:
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu zjawiska i teorie stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu muzyki kościelnej i niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie sztuk muzycznych jak również zna zastosowania praktyczne tej wiedzy i działalności zawodowej związanej z kierunkiem muzyka kościelna;
- zna i rozumie w pogłębiony sposób kontekst liturgiczny, kulturowy i społeczny muzyki w Kościele, jej role i wpływ na formacje kulturową i religijną ludzi i jej związków z innymi obszarami współczesnego życia;
- zna i rozumie szczegółowe zasady zagadnień związanych z muzyką kościelną w zakresie gry organowej, dyrygowania, śpiewu gregoriańskiego, technik i form improwizacji organowej w liturgii, kompozycji liturgicznej, techniki wokalnej oraz cyfrowej edycji źródeł;
- zna w pogłębionym stopniu wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej w zakresie gry organowej, dyrygowania, śpiewu gregoriańskiego, technik i form improwizacji organowej w liturgii, kompozycji liturgicznej oraz techniki wokalnej;
- zna w pogłębiony sposób zasady tworzenia prac artystycznych i kreowania działań artystycznych o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjach twórczych i odtwórczych;
- posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą teorii, metodologii i terminologii z zakresu wybranych zagadnień historii muzyki, interdyscyplinarności muzyki, jak również innych nauk humanistycznych i nauk o sztuce.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów muzyka kościelna absolwent w zakresie umiejętności:
- potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu muzyki kościelnej, rozwiązywać złożone problemy związane z muzyką w Kościele poprzez właściwy dobór repertuaru muzycznego, stosowanie właściwych narzędzi i metod do kontekstu liturgicznego;
- potrafi komunikować się na tematy związane z muzyką w Kościele, prowadzić dyskusję na ten temat, przedstawić i bronić swojego zdania w odpowiedzialny sposób, szanując różne poglądy odbiorców, realizować i wyrażać własne oryginalne koncepcje artystyczne;
- jest przygotowany do efektywnego współdziałania z innymi muzykami i kierować pracą w zespole, w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych występów;
- potrafi samodzielnie realizować obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym z kierunkiem muzyka kościelna oraz swobodnie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne i jednocześnie doskonalić się w jednym wybranym stylu;
- posługuje się umiejętnościami przygotowania typowych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych związanych ze studiowaniem muzyki kościelnej z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie studiów na kierunku muzyka kościelna;
- ma umiejętności językowe w zakresie obszaru sztuki i obszaru nauk humanistycznych właściwych dla studiowanego kierunku muzyka kościelna, a w wybranym języku nowożytnym zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ ESOKJ.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku studiów muzyka kościelna absolwent w zakresie kompetencji społecznych:
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu muzyki kościelnej, do samodzielnego podejmowania niezależnej pracy, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania dzieł muzycznych, rozwijania własnej idei i formułowania krytycznej argumentacji;
- jest gotów do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności w celu działalności na rzecz szeroko pojętego środowiska społecznego;
- jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli społecznej muzyka kościelnego rozwijając swój dorobek zawodowy, podtrzymując etos zawodowy muzyka kościelnego, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej, inicjowania działań związanych z promocją muzyki w Kościele, podnoszenia jej poziomu we wszystkich wymiarach;
- jest gotów intelektualnie i religijno-duchowo formować się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.