Cultural Institutions - Organization and Management TH-ZDM-SL>podzik
T_1. Financing in the cultural institution
T_2 The role and position of the chief accountant and bookkeeper in a cultural institution
T_3 Basic internal documents defining the principles of operation of cultural institutions
T_4 Obtaining funds for cultural projects, private-public partnership, grant system, sponsoring
T_5. EU funds for the development of culture.
T_6 The principle of transparency and servitude in a cultural institution
T_7 Basic models and types of cultural offer.
T_8 Creating marketing strategy in a cultural institution
T_9 Creation of relations with the recipient of cultural offer
T_10 Creation of relations with environment and stakeholders of cultural institution
T_11 The role of the organizer in the functioning and creation of the cultural offer of the cultural institution
T_12 Role of media and information dissemination in functioning and creation of cultural offer of cultural institution
T_13 Cultural institution as an incubator
T_14 Types of cultural institutions and examples of functioning
T_15 Types of cultural offer and ways of its realization selected examples.
(in Polish) Tryb zajęć
Course coordinators
Learning outcomes
E_1. Uses professional terminology in the field of management in cultural institutions.
E_2. Has information about principles and methods of planning, designing, and programming specialized events, celebrations, and festivals.
E_3. Demonstrates knowledge of modern technologies used in cultural institutions and has basic knowledge of communication, information exchange, marketing, promotion, and management.
E_4. He/she understands the principles of organizing and conducting shows, demonstrations, ceremonies, events, and festivals by the norms and systems of legal safety in force in a given country; he/she is aware of contemporary threats, both natural and related to human activity, and is familiar with the structures of the national security system.
E_5. He/she skillfully combines theoretical and practical knowledge and willingly uses communication, interpersonal and social skills acquired in the course of study, effectively applying them to widely understood service sectors of typical culture.
Assessment criteria
M_1. Interpretation of scientific texts and cultural phenomena.
M_2. Multimedia presentation.
M_3. Discussion moderated by the lecturer on the analyzed issues.
M_4. Project method.
M_5. Workshop;
Ways of evaluation and credit conditions:
W_1. Attendance at classes, maximum 2 excused absences.
W_2. Active participation in discussion.
W_3. Colloquium checking the mastery of knowledge.
W_4 Participation in a selected cultural event confirmed by written work.
Bibliography
Barker A., Doskonała umiejętność komunikacji, Gliwice 2004.
Bendixen P. Wprowadzenie do ekonomiki kultury i sztuki, Kraków 2011.
Borowiecki R., System regulacji w kulturze – finansowanie, zarządzanie, współdziałanie, Kraków 2005.
Dobrzański K., Wartecki A., Wybrane zagadnienia organizacji i zarządzania instytucjami kultury, Poznań 2004.
Drucker P.F., Praktyka zarządzania, Warszawa 2005.
Dyrda M., Socjologia i psychologia społeczna w zarządzaniu organizacją, Warszawa 2004.
Filipowicz G., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa 2004.
Golat R. Podstawy prawa kultury, Poznań 2006.
Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2001.
Hagoort G., Przedsiębiorczość w kulturze, Kraków 1997.
Hoogart G. Przedsiębiorczość w kulturze, Kraków 1999.
Iwaszkiewicz M., Menedżer kultury, Warszawa-Poznań 1995.
Jedlewska B., Akademickie kształcenie menedżerów i animatorów kultury w Polsce, Lublin 2006.
Jung B., Zarządzanie i marketing w kulturze i rekreacji, Warszawa 1995.
Krzyżanowski L., Podstawy nauk o organizacji i zarządzaniu, Warszawa 1992.
Orzechowski E. Wokół zarządzania kulturą, edukacją, mediami, Kraków, 1999.
Robbins S, Zachowania w organizacji, Warszawa 1998.
Romanowska M., Podstawy organizacji i zarządzania, Warszawa 2001.
Sponsoring kultury i sztuki w praktyce, red. A. Podczaska, K. Kujawska-Krakowiea, Warszawa 2007.
Strategia dla kultury. Kultura dla rozwoju. red. Martyna Śliwa, Kraków 2011.
akty prawne:
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Dz.U. 2003 nr 96 poz. 873
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177
Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Dz.U. 1991 nr 114 poz. 493
Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych Dz.U. 2009 nr 62 poz. 504
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: