Elektroniczne zarządzanie dokumentacją AZD-SL>Elezar
T_1 Wybrane przepisy i podstawowe definicje zarządzanie dokumentacją elektroniczną
T_2 Praktyczne mechanizmy autentykacji dokumentów elektronicznych (kwalifikowany podpis cyfrowy, profil zaufany ePUAP)
T_3. Komunikacja elektroniczna z wykorzystaniem elektronicznej skrzynki podawczej.
T_4 Analiza rozwiązań z zakresu e-Administracji oraz wykorzystanie danych zgromadzonych w rejestrach publicznych.
T_5 Prezentacja zasad funkcjonowania systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) wykorzystywanych przez administrację publiczną do realizacji zadań kancelaryjnych w podmiotach.
T_6 Wiedza na temat wpływu jaki ma stosowanie systemów EZD na gromadzenie dokumentacji w archiwach zakładowych instytucji.
T_7 Zapoznanie się z działaniem programów do zarządzania zasobem tradycyjnego archiwum zakładowego. Analiza procedury przekazywania dokumentacji do Archiwum Dokumentów Elektronicznych w postaci paczek archiwalnych.
T_8 Zarządzanie z dokumentacją na podstawie programu eSOD firmy Emiks
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ew_1 znajomość przepisów regulujących kwestie związane z zarządzaniem dokumentami w postaci cyfrowej
Ew_2 znajomość podstawowych definicji z zakresu zarządzania nowoczesnymi zasobami cyfrowymi
Ew_2 wiedza o zmianach w przepisach oraz najnowszych rozwiązaniach w zakresie dokumentacji elektronicznej
Eu_1 umiejętność wskazania przykładów wdrożonych działań z zakresu eAdministracji
Eu_2 umiejętność zastosowania elektronicznej skrzynki podawczej i ePUAP
Eu_3 umiejętność ewidencjonowania nośników informatycznych przy użyciu stosowanych w archiwach zakładowych systemów ewidencyjnych
Eu_4 umiejętność określenia niezbędnych parametrów skanów wykorzystywanych jako kopie zabezpieczające i poglądowe
Eu_5 stosowanie i weryfikacja kwalifikowanego podpisu
cyfrowego w obrocie gospodarczym
Eu_6 umiejętność przekazywania materiałów archiwalnych w postaci cyfrowej do Archiwum Dokumentów Elektronicznych
Ek_1 kompetencje związane z praktycznym sposobem podstępowania z dokumentacją w postaci cyfrowej zarówno w toku załatwiania sprawy jaki i dokumentacji przekazywanej do archiwum zakładowego
Ek_2 kompetencje niezbędne do współpracy archiwisty zakładowego z referentami w zakresie ewidencjonowania, przechowywania i zabezpieczania dokumentacji w postaci cyfrowej
Kryteria oceniania
W_1 Aktywny udział w zajęciach
W_2 Przygotowanie prezentacji
W_3 Pozytywne zaliczenie testu końcowego
W_4 Uczestniczenie w dyskusji
Literatura
- Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych, pod red. Grażyny Szpor, Wolters Kluwer Polska, 2013.
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. 2005, nr 64, poz. 565 z póź. zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych z dnia 12 kwietnia 2012 r. (Dz.U. z 2012 r., poz. 526)
- Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych z dnia 16 września 2002 r. (Dz.U.2002, nr 167, poz. 1375)
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych z dnia 18 stycznia 2011 r. (Dz.U. nr 14, poz. 67)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wymagań technicznych formatów zapisu i informatycznych nośników danych, na których utrwalono materiały archiwalne przekazywane do archiwów państwowych z dnia 2 listopada 2006 r. (Dz.U. nr 206, poz. 1519)
Lektury uzupełniające
- Janowski Jacek, Definicja podpisu elektronicznego w dyrektywie o podpisie elektronicznym [w:] Podpis elektroniczny w obrocie prawnym, Wolters Kluwer Polska, 2007.
- Monarcha-Matlak Aleksandra, Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej, Wolters Kluwer Polska, 2011 (rozdział II, VII, VIII)
- Jachowicz Michał, Kotulski Mariusz, Forma dokumentu elektronicznego w działalności administracji publicznej, Warszawa 2012
- Halina Robótka, Współczesna biurowość. Zagadnienia ogólne, Toruń 2010.
- Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. 2001, nr 130, poz 1450)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2012 poz. 267)
- Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych z dnia 12 kwietnia 2012 r. (Dz.U. z 2012 r., poz. 526).
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Nakład pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach 30 godz., lektura zaleconych artykułów, dokumentów 10 godz., zapoznanie się z materiałem audiowizualnym 10 godz., przygotowanie do zajęć 10 godz. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: