Metodyka opracowania dokumentacji współczesnej AZD-SL>Metopr-w
WYKAZ TEMATÓW:
T_1. Podstawy metodyki opracowania dokumentacji współczesnej
T_2. Kryteria podziału współczesnej dokumentacji aktowej i nie aktowej
T_3. Metoda opracowania zespołu archiwalnego i elementy rozpoznawcze archiwaliów
T_4. Metodyka opracowania dokumentacji aktowej (opracowanie tradycyjne i przy użyciu technologii informatycznych)
T_5. Metodyka opracowania dokumentacji fotograficznej
T_6. Metodyka opracowania dokumentacji audiowizualnej
T_7. Metodyka opracowania dokumentacji technicznej
T_8. Metodyka opracowania dokumentacji geodezyjno-kartograficznej
T_9. Metodyka opracowania materiałów ulotnych
T_10. Metodyka opracowania spuścizn
T_11. Dokumentacja elektroniczna
W cyklu 2022/2023-Z:
WYKAZ TEMATÓW: |
W cyklu 2023/2024-Z:
WYKAZ TEMATÓW: |
W cyklu 2024/2025-Z:
WYKAZ TEMATÓW: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Ew_1 Zna specjalistyczną terminologię odpowiednią dla archiwistyki, zarządzania dokumentacją
Ew_2 Posiada usystematyzowaną wiedzę na temat typów, form i nośników informacji, materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej oraz sposobów ich powstawania
Ew_3 omawia zasady, metody, narzędzia i kolejne etapy opracowania zasobu archiwalnego
UMIEJĘTNOŚCI:
Eu_1 Posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, wyszukiwania literatury i poszerzania umiejętności badawczych w zakresie archiwistyki, zarządzania dokumentacją
Eu_2 Potrafi opracowywać i ewidencjonować dokumentację w archiwach bieżących świeckich i kościelnych
Eu_3 wykorzystuje stosownie do sytuacji przepisy metodyczne
Eu_4 jest przygotowany do pracy z materiałem archiwalnym, umie rozpoznać jego przynależność i czas powstania
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Ek_1 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa archiwalnego regionu, kraju, Europy i świata. Rozumie i dostrzega potrzebę jego ochrony i promowania
Ek_2 Rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego.
Ek_3 Ma świadomość swojej wiedzy i kompetencji oraz dokonuje ich ewaluacji. Wyznacza kierunki dalszego rozwoju zawodowego
Literatura
Lektury podstawowe:
Przepisy metodyczne wprowadzone zarządzeniami i decyzjami Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych dostępne na stronie internetowej Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.
Degen R., Dokumentacja i jej podział [w:] Współczesna dokumentacja urzędowa, pod red. H. Robótki, Toruń 2011.
Kwiatkowska W., Metodyka opracowania zasobu archiwalnego ze szczególnym uwzględnieniem akt spraw, Toruń 2016.
Metodyka pracy archiwalnej, pod red. S. Nawrockiego i S. Sierpowskiego, Poznań 2004.
Robótka H., Opracowanie i opis archiwaliów. Podręcznik akademicki, Warszawa 2010.
Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989.
Zbiór przepisów archiwalnych wydanych przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych w latach 1952- 2000, wybór i opracowanie M. Tarakanowska i E. Rosowska, Warszawa 2001.
Lektury uzupełniające:
Archiwa. Przepisy prawne, wybór i opracowanie J. Góral, Toruń 2000 (z suplementem).
Karczowa H., Rozwój form kancelaryjnych i współczesne rodzaje dokumentów archiwalnych. Dokumentacja wizualna i audialna (fotografie, filmy, nagrania), Toruń 1979.
Kolankowski Z., Dymnicka-Wołoszyńska H., Wytyczne archiwum PAN opracowania spuścizn po uczonych, Warszawa 1990.
Kwiatkowska W., Dorobek polskiej archiwistyki w zakresie metodyki opracowania zasobu archiwalnego, Warszawa 2014.
Pencarski K., Prezentacja nagrań audio i wideo w Internecie przez archiwa
państwowe wobec wybranych problemów wynikających z poszanowania praw
autorskich i praw pokrewnych. Kilka uwag środowiska akademickiego, „Archeion” 2020, R. 121, s. 82-101.
Polski słownik archiwalny, red. W. Maciejewska, Warszawa 1974.
Robótka H., Metodyka archiwalna. Opracowanie dokumentacji geodezyjno-kartograficznej, technicznej, audiowizualnej (fotografii, filmów i mikrofilmów, nagrań), Toruń 1988.
Robótka H., Rozwój form kancelaryjnych i współczesne rodzaje dokumentów archiwalnych. Dokumentacja geodezyjno-kartograficzna, Toruń 1985.
Spuścizny - co po nas zostaje? Zagadnienia metodologiczne, pod red. A. Górskiego, Kraków 2018.
Trojanowska M., Wydawnictwa efemeryczne w archiwach – problemy gromadzenia i opracowania, „Archeion”, t. 105, 2003.
Współczesna dokumentacja urzędowa, pod red. H. Robótki, Toruń 2011.
W cyklu 2024/2025-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Nakład pracy studenta: udział w wykładzie 30 godz., przygotowanie do egzaminu 30 godzin, lektura literatury przedmiotu 20, konsultacje 5 godz. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Nakład pracy studenta: udział w wykładzie 30 godz., przygotowanie do egzaminu 30 godzin, lektura literatury przedmiotu 20, konsultacje 5 godz. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Nakład pracy studenta: udział w zajęciach 30 godzin; przygotowanie do zajeć/lektury 15 godzin, przygotowanie do egzaminu 15 godzin. Łącznie: 45 godzin = 3 pkt ECTS |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: