Narodowy zasób archiwalny i jego kształtowanie AZD-SL>Narzas-c
Celem kursu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kształtowania polskiego narodowego zasobu archiwalnego w okresie 1939-1989 z uwzględnieniem zmian, jakie w tej materii zachodziły w archiwistyce krajowej zależnie od uwarunkowań polityczno-społecznych. A ponadto zwrócenie uwagi na specyfikę pracy z zasobami archiwów wyodrębnionych, niepaństwowych ewidencjonowanych oraz dokumentacją nieewidencjonowaną.
W cyklu 2022/2023-Z:
Celem kursu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kształtowania polskiego narodowego zasobu archiwalnego w okresie 1939-1989 z uwzględnieniem zmian, jakie w tej materii zachodziły w archiwistyce krajowej zależnie od uwarunkowań polityczno-społecznych. A ponadto zwrócenie uwagi na specyfikę pracy z zasobami archiwów wyodrębnionych, niepaństwowych ewidencjonowanych oraz dokumentacją nieewidencjonowaną. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Celem kursu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kształtowania polskiego narodowego zasobu archiwalnego w okresie 1939-1989 z uwzględnieniem zmian, jakie w tej materii zachodziły w archiwistyce krajowej zależnie od uwarunkowań polityczno-społecznych. A ponadto zwrócenie uwagi na specyfikę pracy z zasobami archiwów wyodrębnionych, niepaństwowych ewidencjonowanych oraz dokumentacją nieewidencjonowaną. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Celem kursu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kształtowania polskiego narodowego zasobu archiwalnego w okresie 1939-1989 z uwzględnieniem zmian, jakie w tej materii zachodziły w archiwistyce krajowej zależnie od uwarunkowań polityczno-społecznych. A ponadto zwrócenie uwagi na specyfikę pracy z zasobami archiwów wyodrębnionych, niepaństwowych ewidencjonowanych oraz dokumentacją nieewidencjonowaną. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
[WIEDZA]
(Ew_1) identyfikuje ważniejsze akty polskiego archiwalnego, określające zasady kształtowania zasobu archiwalnego
(Ew_2) objaśnia strukturę i zadania państwowej sieci archiwalnej w okresie od 1939 do 1989 r.
(Ew_3) opisuje zasady i metody udostępniania zbiorów obowiązujące w archiwach państwowych w latach 1939-1989
(Ew_4) wymienia sposoby popularyzacji archiwistyki stosowane w Polsce w okresie 1939-1989
(Ew_5) objaśnia zasady funkcjonowania archiwów zakładowych w PRL-u
(Ew_6) wymienia dokonania w zakresie budownictwa archiwalnego i zabezpieczania zbiorów podczas II wojny światowej oraz w dobie powojennej
[UMIEJĘTNOŚCI]
(Eu_1) analizuje proces rozwoju sieci archiwalnej w PRL-u korelując go z ówczesnymi uwarunkowaniami polityczno-społecznymi
(Eu_2) stosuje właściwe kryteria i etapy selekcji w odniesieniu do przykładowej dokumentacji z archiwów wyodrębnionych
(Eu_3) planuje pracę nad opracowaniem spuścizny archiwalnej
(Eu_4) opracowuje przykładową spuściznę archiwum państwowego nieewidencjonowanego
(Eu_5) dobiera odpowiednie metody działania do dokumentacji zawierającej informacje niejawne
[KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE]
(Ek_1) jest przygotowany do stosowania zasad i metod obowiązujących w zakresie kształtowania narodowego zasobu archiwalnego
(Ek_2) rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych podczas pracy z archiwaliami
(Ek_3) ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie narodowego dziedzictwa archiwalnego
Kryteria oceniania
Postawą uzyskania zaliczenia z przedmiotu są:
(W_1) obecność na zajęciach w wymiarze określonym przez przepisy uczelniane (dopuszczalne dwie nieobecności, kolejne odrabiane poprzez lekturę zadanych artykułów w ilości proporcjonalnej do "nadprogramowych" absencji pod rygorem obniżenia oceny końcowej)
(W_2) wykonanie ćwiczeń zadanych w ramach zajęć e-learningowych
(W_3) przygotowanie krótkiego referatu poświęconego historii i zasobowi jednego z wybranych archiwów państwowych oraz jednego wybranego archiwum wyodrębnionego
Literatura
Materiały własne prowadzącego, a ponadto:
1. Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, Dz. U. 1983 nr 38 poz. 173
2. Zarządzenie nr 27 Ministra Finansów z dnia 26 września 2006 r.
w sprawie postępowania z dokumentacją wywiadu skarbowego, zasad i trybu jej klasyfikowania, zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych oraz zasad i trybu brakowania innej dokumentacji
3. Zarządzenie nr 118 Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 października 2007 r.
w sprawie zasad i trybu postępowania z materiałami archiwalnymi i inną dokumentacją w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
4. Zarządzenie Nr 45 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w archiwach wyodrębnionych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji lub przez niego nadzorowanych z dnia 20 maja 2008 r.
5. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2010 r. w sprawie postępowania z dokumentacją w komórkach organizacyjnych wykonujących zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa
6. Zarządzenie nr 30 Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 marca 2016 r.
w sprawie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym
7. Archiwa w Polsce. Informator adresowy, Warszawa 2004
8. Konstankiewicz M., Niewęgłowski A., Narodowy zasób archiwalny i archiwa - komentarz, Warszawa 2016
9. Pańków S., Archiwa, Warszawa 1975
W cyklu 2022/2023-Z:
Materiały własne prowadzącego, a ponadto: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Materiały własne prowadzącego, a ponadto: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Materiały własne prowadzącego, a ponadto: |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-Z:
15 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
W cyklu 2024/2025-Z:
15 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: