Wykład monograficzny: Narzędzia i źródła informacji. AZD-SL>Wykmon-w
Naświetlenie zagadnienia badawczego dokonując jego charakterystyki i dogłębnej, analitycznej drogi do jego rozwiązania. Wykład monograficzny ma na celu przedstawienie wyników badań prowadzonych przez prowadzącego, które są ściśle powiązane z dyscypliną kierunku studiów. Studenci zapoznają się z treścią wykładów dzięki czemu posiądą wiedzę na temat najnowszych badań.
Przygotowanie studenta do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym, ugruntowanie podstawowej wiedzy o metodach, technikach, narzędziach badań naukowych, wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i użytkowaniu informacji.
Zaznajomienie z terminologią specjalistyczną.
W cyklu 2023/2024-Z:
Naświetlenie zagadnienia badawczego dokonując jego charakterystyki i dogłębnej, analitycznej drogi do jego rozwiązania. Wykład monograficzny ma na celu przedstawienie wyników badań prowadzonych przez prowadzącego, które są ściśle powiązane z dyscypliną kierunku studiów. Studenci zapoznają się z treścią wykładów dzięki czemu posiądą wiedzę na temat najnowszych badań. Przygotowanie studenta do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym, ugruntowanie podstawowej wiedzy o metodach, technikach, narzędziach badań naukowych, wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i użytkowaniu informacji. Zaznajomienie z terminologią specjalistyczną. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Ew_1 Przygotowanie studenta do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym
Ew_2 Studenta zna podstawową terminologię z zakresu infobrokerstwa i nauki o informacji
Ew_3 Ma podstawową wiedzę o metodach, technikach, narzędziach badań naukowych
Eu_5 Potrafi wyszukiwać, selekcjonować i użytkować informacje, z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, oraz potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i praktycznej analizy źródeł wykorzystywanych w badaniach naukowych.
Eu_6 Posiada podstawowe umiejętności w zakresie prowadzenia badań
Eu_7 Posiada umiejętność przygotowania i planowania badań i kwerend
Ek_1 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie celu badawczego
Ek_2 Umie korzystać z terminologii specjalistycznej i prowadzić komunikacje z instytucjami bibliotecznymi, archiwalnymi i muzealnymi
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach
Literatura
Lektury podstawowe:
Bojar B. oprac. Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych, Warszawa 2002
Cisek S., Januszko-Szakiel A. (red.), Zawód infobroker, Warszwa 2015
Cisek S., Infobrokering w praktyce: zasady i metody wyszukiwania informacji w Internecie [online]. 2009 [dostęp: 4.05.2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.slideshare.net/sabinacisek/infobrokering-w-praktyce-zasady-i-metody-wyszukiwania-informacji-w-internecie
Krysiński P., Kowalska M., Pamuła-Cieślak N., Warsztat pracy infobrokera. [w:] Kowalska M., Wojewódzki T., (red.) Infobrokerstwo. Idee, koncepcje, rozwiązania praktyczne, Gdańsk 2015
Lektury uzupełniające:
Calishain T., Dornfest R., 100 sposobów na Google, wyd. Helion, 2003.
Gryguc E. [dok. elektr.] Profesjonalista w świecie informacji. http://www.egospodarka.pl/2301,Profesjonalista-w-swiecie-informacji,3,20,2.html
Halavisa A., Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo, wyd. PWN, 2012.
Liedel K., Piasecka P., Aleksandrowicz T. R., Analiza informacji. Teoria i praktyka, Warszawa 2012.
Pamuła-Cieślak N., Ukryty internet jako przedmiot edukacji informacyjnej, Toruń 2015.
Shapiro C., Varian H. R., Potęga informacji. Przewodnik po gospodarce sieciowej, Wyd. Onepress, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: