Zabezpieczenie zasobu archiwalnego, warunki przechowywania i profilaktyka konserwatorska AZD-SL>Zabzas-c
Treści kształcenia:
T_1. Wprowadzenie do problematyki, określenie zakresu zajęć i literatury przedmiotu oraz warunków zaliczenia.
T_2. Charakterystyka zbiorów archiwalnych.
T_3. Przechowywanie akt – budynki, magazyny archiwalne.
T_4. Najważniejsze zagrożenia dla zasobu archiwalnego.
T_5. Postępowanie w sytuacjach kryzysowych.
T_6. Atlas zniszczeń.
T_7. Warunki środowiskowe.
T_8. Metody obchodzenia się z materiałami archiwalnymi.
T_9. Zasady obowiązujące w czytelniach.
T_10. Eksponowanie materiałów archiwalnych na wystawach.
T_11. Kserokopiowanie, mikrofilmowanie, digitalizacja.
T_12. Profilaktyka konserwatorska.
T_13. Konserwacja właściwa.
T_14. Normy i regulacje prawne dotyczące ochrony i zabezpieczenia zasobu archiwalnego.
W cyklu 2024/2025-Z:
Treści kształcenia: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA –
Ew1_Posiada uporządkowaną wiedzę o historycznym rozwoju metod i form zapisu informacji oraz o systemach jej gromadzenia, przechowywania i udostępniania (P6S_WK)
Ew_2 Posiada usystematyzowaną wiedzę na temat typów, form i nośników informacji, materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej oraz sposobów ich powstawania (P6S_WG)
UMIEJĘTNOŚCI –
Eu_1 Posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, wyszukiwania literatury i poszerzania umiejętności badawczych w zakresie archiwistyki i nauk historycznych (w zakresie zabezpieczenia zasobu i profilaktyki konserwatorskiej) (P6S_UU)
Eu_2 Potrafi pod nadzorem konstruować problemy badawcze, zbierać materiał badawczy i dokonywać jego analizy (w zakresie zabezpieczenia zasobu i profilaktyki konserwatorskiej) (P6S_UW)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE –
Ek_1 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa archiwalnego regionu, kraju, Europy i świata. Rozumie i dostrzega potrzebę jego ochrony i promowania (P6S_KO)
Ek_2 Rozumie i stosuje zasady etyki zawodowej archiwisty (w zakresie zabezpieczenia zasobu i profilaktyki konserwatorskiej) (P6S_KR)
Ek_3 Rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego. Ma świadomość swojej wiedzy i kompetencji oraz dokonuje ich ewaluacji. Wyznacza kierunki dalszego rozwoju zawodowego (P6S_KK)
Literatura
Lektury podstawowe:
Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989.
Metodyka pracy archiwalnej, pod red. S. Nawrockiego i S. Sierpowskiego, Poznań 2001.
Informacja i dokumentacja. Wymagania dotyczące warunków przechowywania materiałów archiwalnych i
bibliotecznych (PN-ISO 11799:2006). Tłumaczenie angielskiej wersji Normy Międzynarodowej ISO 11799:2003.
Zasady postepowania z materiałami archiwalnymi. Ochrona zasobu archiwalnego, wybór i opracowanie M.
Borowski, A. Czajka, A. Michaś, Warszawa 2006 z aneksem Przygotowanie na wypadek katastrofy.
Atlas zniszczeń dokumentów archiwalnych, opracowanie B. Kazimierska van Slooten, A. Czajka, H. Machaj, www.20090209.archiwa.gov.pl/repository/clka/Atlas.pdf
Zabezpieczanie i udostępnianie archiwalnych zasobów archiwów kościelnych, red. A. Laszuk, Warszawa 2016
Lektury uzupełniające:
Ustawa z dn. 13 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Nakład pracy studenta: udział w zajęciach 30 godzin; przygotowanie się do ćwiczeń 20 godzin, zajęcia zlecone 10 godzin. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: