Zarządzanie dokumentacją współczesną w instytucjach kościelnych AZD-SL>Zardokk
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom systemów kancelaryjnych oraz sposobów obiegu dokumentacji w różnego rodzaju instytucjach kościelnych. Poczynając od jasno doprecyzowanych zasad obowiązujących w kancelarii sądu biskupiego po przykład mniej sformalizowanych systemów, jakie napotyka się w katolickich instytucjach charytatywnych, edukacyjnych czy duszpasterstwach młodzieżowych. Uwzględniono także zarówno obieg tradycyjny, występujący w archiwach oraz bibliotekach zakonnych, jak i bazujący na dokumencie elektronicznym sekretariat portalu chrześcijańskiego. Szczególną uwagę zwrócono zaś na, najbliższą przeciętnemu użytkownikowi, kancelarie parafialną
W cyklu 2022/2023-Z:
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom systemów kancelaryjnych oraz sposobów obiegu dokumentacji w różnego rodzaju instytucjach kościelnych. Poczynając od jasno doprecyzowanych zasad obowiązujących w kancelarii sądu biskupiego po przykład mniej sformalizowanych systemów, jakie napotyka się w katolickich instytucjach charytatywnych czy duszpasterstwach młodzieżowych. Uwzględniono także zarówno obieg tradycyjny, występujący w archiwach oraz bibliotekach zakonnych, jak i bazujący na dokumencie elektronicznym sekretariat portalu chrześcijańskiego. Szczególną uwagę zwrócono zaś na, najbliższą przeciętnemu użytkownikowi, kancelarie parafialną |
W cyklu 2023/2024-Z:
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom systemów kancelaryjnych oraz sposobów obiegu dokumentacji w różnego rodzaju instytucjach kościelnych. Poczynając od jasno doprecyzowanych zasad obowiązujących w kancelarii sądu biskupiego po przykład mniej sformalizowanych systemów, jakie napotyka się w katolickich instytucjach charytatywnych, edukacyjnych czy duszpasterstwach młodzieżowych. Uwzględniono także zarówno obieg tradycyjny, występujący w archiwach oraz bibliotekach zakonnych, jak i bazujący na dokumencie elektronicznym sekretariat portalu chrześcijańskiego. Szczególną uwagę zwrócono zaś na, najbliższą przeciętnemu użytkownikowi, kancelarie parafialną. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom systemów kancelaryjnych oraz sposobów obiegu dokumentacji w różnego rodzaju instytucjach kościelnych. Poczynając od jasno doprecyzowanych zasad obowiązujących w kancelarii sądu biskupiego po przykład mniej sformalizowanych systemów, jakie napotyka się w katolickich instytucjach charytatywnych, edukacyjnych czy duszpasterstwach młodzieżowych. Uwzględniono także zarówno obieg tradycyjny, występujący w archiwach oraz bibliotekach zakonnych, jak i bazujący na dokumencie elektronicznym sekretariat portalu chrześcijańskiego. Szczególną uwagę zwrócono zaś na, najbliższą przeciętnemu użytkownikowi, kancelarie parafialną. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
[WIEDZA]
(Ew_1) wymienia akty prawne regulujące postępowanie z dokumentacją we współczesnych instytucjach kościelnych
(Ew_2) wylicza formularze stosowane w kancelarii parafialnej
(Ew_3) omawia ogólny schemat organizacji Kościoła w Polsce po 1992 r.
[UMIEJĘTNOŚCI]
(Eu_1) analizuje różnice występujące pomiędzy poznanymi systemami obiegu dokumentacji
(Eu_2) wyjaśnia sposób dostosowania danego systemu kancelaryjnego do specyfiki określonej instytucji kościelnej
(Eu_3) wykorzystuje dla pozyskania określonych informacji dokumentację dostępną w kancelarii parafialnej
(Eu_4) opracowuje system usprawnienia obiegu dokumentacji w poznanych instytucjach kościelnych pozbawionych podstawowych normatywów kancelaryjnych i/lub zinformatyzowania prowadzonej w nich pracy kancelaryjnej
[KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE]
(Ek_1) ma świadomość różnorodności systemów obiegów dokumentacji, jakie stosowane są we współczesnych instytucjach kościelnych oraz konieczności ich dostosowana do specyfiki i potrzeb danej jednostki
Kryteria oceniania
Postawą uzyskania zaliczenia z przedmiotu są:
(W_1) obecność na zajęciach w wymiarze określonym przez przepisy uczelniane (dopuszczalne dwie nieobecności, kolejne odrabiane poprzez lekturę zadanych artykułów w ilości proporcjonalnej do "nadprogramowych" absencji pod rygorem obniżenia oceny końcowej)
(W_2) przygotowanie krótkiego referatu poświęconego funkcjonowaniu kancelarii w rodzimej parafii
(W_3) znajomość omawianych zagadnień – weryfikacja za pomocą kolokwium sprawdzającego (test o zróżnicowanych rodzajach zadań)
Literatura
Kodeks Prawa Kanonicznego (1917, 1983)
Adamczyk J., Księgi parafialne w świetle obowiązujących przepisów, "Wrocławski Przegląd Teologiczny" 24(2016), z. 2, s. 167-184
Jaworska I., Stwierdzenie nieważności małżeństwa w prawie kanonicznym i świeckim, "Folia Iuridica Universitatis Wratislaviensis" 6(2017), z. 1, s. 151–164
Kroczek P., Lubaszka S., Podręcznik kancelaryjny dla duchowieństwa diecezji bielsko-żywieckiej (wybrane zagadnienia), Bielsko-Biała 2006
Wenz W., Kancelaria parafialna jako przestrzeń kościelnego posługiwania. Propozycje pism i formularzy, Wrocław 2008
Wyczawski H., Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 1989
W cyklu 2022/2023-Z:
Kodeks Prawa Kanonicznego (1917, 1983) |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
W cyklu 2023/2024-Z:
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
W cyklu 2024/2025-Z:
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: