Dziennikarstwo w świecie cyfrowym DM-NL>DzieŚwieCyf
Warsztaty medialne: praktyczne zastosowanie nowych technologii w pracy dziennikarza cyfrowego (w formie praktycznych zadań – ćwiczeń dla studentów)
Podstawowa wiedza na temat zakresu pracy dziennikarza/blogera/vlogera we współczesnym świecie: wybrane formy i gatunki oraz rodzaje aktywności w mediach cyfrowych, w Polsce i w Europie; rola mediów w prowadzeniu współczesnej wojny – media w cyberprzestrzeni.
Podstawowa wiedza na temat tradycyjnych form i gatunków pracy dziennikarza i jego aktywności w „konwencjonalnych” mediach – na podstawie wybranych przykładów
Dwutorowość nauczania:
A. z jednej strony aspekty i podstaw teoretyczne, na podstawie opracowań literatury fachowej w języku francuskim, niemieckim, angielskim i polskim. Podstawowa wiedza na temat tradycyjnych i nowych i tradycyjnych mediów – formy i i gatunki wypowiedzi dziennikarskich.
B. strona praktyczna:
- analiza wybranych przykładów mediów i dziennikarzy oraz osób funkcjonujących w mediach, dla których sfera cyfrowa stała się szansą; aktywność dziennikarska w sferze nowych mediów.
- praktyczne próby – warsztaty; poligon doświadczalny w oparciu o własne formy wypowiedzi medialnej studentów
C. Podczas naszych zajęć będziemy sięgać po wywiady z wybranymi przedstawicielami mediów: twórcami, redaktorami, blogerami, dziennikarzami, szefami redakcji oraz ekspertami w wybranych dziedzinach - przygotowane/nagrane na potrzeby UPJP2
A. z jednej strony aspekty i podstawy teoretyczne, na podstawie opracowań literatury fachowej w języku francuskim, niemieckim, angielskim i polskim.
Podstawowa wiedza na temat tradycyjnych form i gatunków dziennikarskich.
B. strona praktyczna:
- analiza wybranych przykładów mediów i dziennikarzy oraz osób funkcjonujących w mediach, dla których sfera cyfrowa okazała się szansą na zaistnienie i dobre funkcjonowanie w sferze komunikacji, dziennikarstwa i mediów
- praktyczne próby (na zasadzie zadań) - poligon doświadczalny w oparciu o własne formy wypowiedzi medialnej studentów
- własne próby wypowiedzi w ramach "tradycyjnych form' dziennikarstwa
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. z jednej strony aspekty i podstaw teoretyczne, na podstawie opracowań literatury fachowej w języku francuskim, niemieckim, angielskim i polskim.
Podstawowa wiedza na temat tradycyjnych form i gatunków dziennikarskich.
B. strona praktyczna:
- analiza wybranych przykładów mediów i dziennikarzy oraz osób funkcjonujących w mediach, dla których sfera cyfrowa okazała się szansą na zaistnienie i dobre funkcjonowanie w sferze komunikacji, dziennikarstwa i mediów
- praktyczne próby (na zasadzie zadań) - poligon doświadczalny w oparciu o własne formy wypowiedzi medialnej studentów
- własne próby wypowiedzi w ramach "tradycyjnych form' dziennikarstwa
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: rozmowa i i zadane ćwiczenia:
A. Zaliczenie - rozmowa kończąca cykl zajęć:
- podczas rozmowy- sprawdzianu, student musi się wykazać wiedzą teoretyczną na temat podstawowych form i gatunków dziennikarstwa tradycyjnego oraz form i sposobów komunikowania w dobie „cyfrowej”
- student powinien się zapoznać z podstawowymi definicjami: kim jest dziennikarz, jakie są dzisiaj „granice mediów”; czym są media cyfrowe; podstawowe ramy prawne zawodu dziennikarza, itp., itd.)
- student powinien także wiedzieć, jakie możliwości stwarza dziś "sfera technologii cyfrowych"
- Podczas rozmowy na zaliczenie, student otrzyma do analizy wybrany przykład, związany z ze sposobem funkcjonowania dziennikarza we współczesnym świecie cyfrowym (jeden z tych, które omawiano podczas zajęć).
Ta wiedza zostanie mu przekazana w formie wykładów, wywiadów z ekspertami (dziennikarzami) i ćwiczeń – „online” oraz wykładów nagranych w formie „audiobooków”).
B. Zaliczenie – zadania (4) określone na zaliczenie prace praktyczne - ćwiczenia, o których student zostanie poinformowany w formie pisemnej (do dnia 6.04.23) - to podstawa zaliczenia.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura:
- Jaskiernia/Gajlewicz-Korab: Media początku XXI wieku; Publiczność mediów w epoce cyfrowej; © Wydział Dziennikarst wa, Informacji i Bibliologii
- Zmierzch telewizji? Antologia mediów; praca zbiorowa: red. Bielak, Filisiak, Ptaszek, wyd. Scholar 2011 r. /ISBN 978-83-7383-478-1
- Z. Bauer, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. historia, teoria, praktyka, Kraków 2009;
- L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006;
- B. Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011;
- M. Przedpełska-Bieniek, Sztuka dźwięku. Technika i realizacja, Warszawa 2017;
- Bogusław Nierenberg, Publiczne przedsiębiorstwo medialne
determinanty, systemy,modele; Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskieg 2007
Marek Chylinski, RESEARCH I ŹRÓDŁA INFORMACJI W ŚWIETLE BADAŃ ŚRODOWISKA DZIENNIKARSKIEG; Zeszyty PRASOZNAWCZE, Kraków 2016
- Katarzyna Siezieniewska, Zawód dziennikarza w obliczu konwergencji mediów, Uniwersytet Warszawski 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: