Przedmiot uzupełniający I: Historia etyki I FIL-SM>Przhe1-c
Problematyka ćwiczeń stanowi uszczegółowienie problemów poruszanych na wykładach. Ćwiczenia prezentują szczegółowe poglądy etyków od starożytności po oświecenie w porządku chronologicznym i systematycznym.
Zajęcia ćwiczeniowe koncentrują się na analizie tekstów poszczególnych filozofów. Ich celem jest zapoznanie się z rozwojem i ewolucją koncepcji etycznych i ich wpływu na dalszy rozwój problematyki etycznej. Ćwiczenia stanowią również okazję, do oceny aktualności poszczególnych koncepcji. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję do zaprezentowania swoich stanowisk i dyskutowania na ich temat z innymi.
W cyklu 2023/2024-L:
Kolejność omawiania lektur: 1. Platon, Menon 2. Platon, Państwo 3. Arystoteles: szczęście, cnota, przegląd cnót 4. Arystoteles: przyjaźń i sprawiedliwość 5. Cyceron 6. Marek Aureliusz + Seneka 7. Św. Augustyn 8. Św. Tomasz 9. św. Bernard z Clairvaux 10. N. Machiavelli 11. B. Spinoza 12. J. Locke+Bartula 13. De Mandeville 14. D. Diderot |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ew_1. ma gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego (K_W04).
Ew_2. posiada znaczną sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów filozoficznych wyrosłych na gruncie: etyki (K_W08).
Eu_1. samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów (K_U02).
EK_1. potrafi zaprezentować samodzielnie wybrany problem, a następnie poprowadzić dyskusję na jego temat (K_K01)
Ek_2. wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów(K_K02).
Kryteria oceniania
W_1 Podczas każdych zajęć oceniana jest aktywność studentów.
W_2 Co najmniej jeden raz w semestrze student zobowiązany jest do prezentacji wybranego tematu i prowadzenia dyskusji w trakcie zajęć.
W_3 Praca semestralna na temat wybrany spośród zaproponowanych przez prowadzącego. Celem pracy jest sprawdzenie stopnia realizacji założonych efektów kształcenia. Szczegółowe kryteria oceny pracy zostaną podane na pierwszych zajęciach. Harmonogram oddawania prac zostanie ustalony ze studentami.
Literatura
1. Arystoteles, Etyka eudemejska, dowolne wydanie, ks. VII.
2. Arystoteles, Etyka nikomachejska, dowolne wydanie ks. I-V, VIII, IX, X par. 6-9
3. Arystoteles, Etyka Wielka, dowolne wydanie, Ks. I, par. 1-16, 33; ks II par. 11-17
4. Augustyn św, O wolnej woli, [w:] tenże, Dialogi filozoficzne, Kraków: Znak 1999, ks. I i II (wybranefragmenty).
5. Bartula P, Dyskretny urok tolerancji, [w:] red. W. Zuziak, J. Mysona Byrska, Kłamstwo w życiu publicznym, Kraków 2009.
6. Bernard z Clairvaux, św., O stopniach pokory i pychy, Kraków 1991.
7. Cyceron, O przyjaźni, [w:] Tenże, Rozmowy tuskulańskie i inne pisma, tłum. W. Korantowski, Warszawa2010, s. 257-302.
8. De Mandeville B., Bajka o pszczołach, tłum. A. Glinczanka, Kraków 1957, s. 3-28 (Przedmowa i Bajka opszczołach), 52-72 (Uwaga C), 78-88 (Uwaga G), 118-146 (Uwagi M i N)
9. Diderot D., O niewolnictwie murzynów, [w:] tenże, O kobietach, Gdynia 1992, s. 13-28.
10. Locke J., List o tolerancji, dowolne wydanie.
11. Machiavelli N, Książe, dowolne wydanie.
12. Marek Aurelisz, Rozmyślania, ks. II-IV.
13. Platon, Menon, dowolne wydanie.
14. Platon, Państwo, dowolne wydanie, ks. I i II.
15. Seneka, Pisma filozoficzne: O życiu szczęśliwym, O niezłomności mędrca
16. Spinoza B., Etyka, tłum. I. Halpern, Kraków 2009, s. 213-229; 296-304 (cz. III od tw. 28 do 49; cz. IV tw.41-54)
17. Tomasz z Akwinu, św., Suma teologiczna, II-II, q.141, 142, 146, 159, 169, tłum. F. W. Bednarski OP, Londyn 1963.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: