Przedmiot uzupełniający II: Wybrane zagadnienia filozoficzne w nauce FIL-SM>Przwzfn-w
1. Metoda filozofii w nauce - tekst programowy Michała Hellera.
2. Substancjalna ontologia rzeczywistości w jej klasycznym ujęciu (Tomasz z Akwinu).
3. Nauka jako "doskonalsze wcielenie racjonalności" (Heller).
4. Na tropach ciągłości: teorie czasoprzestrzeni od Arystotelesa do Einsteina.
5.Od ontologii substancjalnej do ontologii strukturalnej. Czym według nauki jest to, co istnieje? Koncepcja pola racjonalności, pola potencjalności i pola formalnego.
6. Podstawowe zagadnienia filozofii matematyki.
7. Kognitywne podstawy sprawczości intencjonalnej i celowej.
8. Symetria w fizyce i jej związki z ontologią świata.
9. Symetria - informacja - entropia - prawdopodobieństwo.
10. Życie jako struktura dyssypatywna (teoria układów dalekich od równowagi).
11. Czy dusza istnieje? Wyzwania nauk kognitywnych dla antropologii filozoficznej.
12. Czy w nauce jest miejsce na duchowość?
W cyklu 2023/2024-L:
Patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
F2aK_W02 zna specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim, precyzyjnie definiuje, szczegółowo opisuje oraz rozumie relacje
między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w obszarze filozofii i elementarnej wiedzy z nauk przyrodniczych,
F2aK_W08 posiada znaczną sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów filozoficznych wyrosłych na granicy filozofii i nauki,
F2aK_U12 rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych na styku filozofii i nauki,
uwzględniając właściwe każdemu
z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice
F2aK_U13 stawia i bada hipotezy dotyczące problemów wyrastających z wzajemnych oddziaływań pomiędzy filozofią i nauką,
F2aK_K03 na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów z zakresu filozofii przyrody formułuje propozycje ich rozwiązania,
Fp2aK_W03 posiada podstawową wiedzę w zakresie problematyki nauki i filozofii, przydatnych w dyskusjach w kontekstach popularnonaukowych.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładzie jest nieobowiązkowa, aczkolwiek ze względu na konceptualną złożoność problematyki i unikalne podejście wykładowcy - wysoce rekomendowana. Udział w dyskusjach na zajęciach będzie pomocny w zrozumieniu omawianych zagadnień.
W trakcie zajęć przewidziana jest również praca nad wspólnym artykułem naukowym.
Egzamin ustny w oparciu o pytania podane przez wykładowcę na końcu semestru.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. S. Shapiro, Thinking about mathematics, Oxford University Press, Oxford 2000.
2. R. Murawski, Filozofia matematyki - zarys dziejów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
3. M. Heller, Filozofia przypadku, Copernicus Center Press, Kraków 2012.
4. M. Heller, J. Życiński, Dylematy ewolucji, Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne 1990.
W cyklu 2023/2024-L:
Patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: