Historia doktryn politycznych i prawnych w XIX w HIS-DPP>hdpXIX-wz
1. Porządek światowy według Immanuela Kanta - "O wiecznym pokoju".
2. Bilans rewolucji francuskiej oczami A. de Tocqueville'a.
3. Czy musiało dojść do rewolucji? "Dawne rządy i rewolucja" A. de Tocqueville'a (ciąg dalszy).
4. Zakres i ograniczenie władzy w „O wolności” J. S. Milla.
5. Prawa polityczne i prawa społeczne w „O wolności” J. S. Milla.
6. Dobry rząd w „O rządzie reprezentatywnym” J. S. Milla.
7. Argumenty za prawami kobiet w „Poddaństwie kobiet”.
8. Dzieje i naród w koncepcji G. W. F. Hegla.
9. Diagnoza współczesnej polityki w „Ustroju Niemiec” Hegla.
10. Alienacja i praca wyalienowana w „Rękopisach” K. Marksa.
11. Przesłanie polityczne i okoliczności wydania „Manifestu komunistycznego”.
12. Reakcja na Komunę Paryską w „Wojnie domowej we Francji”.
13. Dwa rodzaje moralności w myśli F. Nietzschego.
14. Nadczłowiek i jego misja – „Tako rzecze Zaratustra”.
15. Fin de siècle i dążenie do wojny. Pisma młodego Tomasza Manna.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna podstawową terminologię z zakresu historii doktryn politycznych i prawnych w XIX wieku (HsDpp1aK_W01)
Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji prac międzywojennych myślicieli istotnych dla rozwoju doktryn politycznych i prawnych w tym okresie (HsDpp1aK_W04)
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju doktryn politycznych i prawnych w XIX wieku (HsDpp1aK_W03)
Umiejętności:
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje specyficzne i szczególnie istotne dla specjalności doktryny polityczne i prawne oraz w ich świetle analizować teksty z zakresu dok-tryn politycznych i prawnych w XIX wieku (HsDpp1aK_U01)
Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych specyficznych dla specjalności Doktryny polityczne i prawne, w szczególności prac teoretycznych z zakresu doktryn politycznych i prawnych w XIX wieku (HsDpp1aK_U02)
Kompetencje społeczne:
Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne w dalszej nauce oraz w życiu społecznym (HsDpp1aK_K01)
Kryteria oceniania
1. Esej zaliczeniowy, przygotowany samodzielnie przez studenta, poruszający zagadnienie związane z tematyką zajęć, uzgodnione z koordynatorem przedmiotu.
Objętość: 2000-3000 słów
Wymogi formalne: przypisy i bibliografia.
2. Obecność na zajęciach - dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
3. Aktywność na zajęciach.
Literatura
J. S. Mill, O wolności. O zasadzie użyteczności, tłum. A. Kurlandzka, F. Mierzejewski, Warszawa 2003.
J. S. Mill, O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet, tłum. G. Czernicki, M. Chyżyńska, Kra-ków-Warszawa 1995.
K. Marks, F. Engels, Manifest komunistyczny, tłum. nieznany, Warszawa 1948.
K. Marks, Wojna domowa we Francji, tłum. H. Kamieński, Warszawa 1907.
K. Marks, Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 r., tłum. K. Jażdżewski, T. Zabłudowski, War-szawa 1958.
F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, tłum. W. Berent, Poznań 2006.
F. Nietzsche, Poza dobrem i złem. Z genealogii moralności, tłum. P. Pieniążek, Łódź 2018.
G.W.F. Hegel, Ustrój Niemiec, tłum. W. Wypych, Warszawa 1981.
J. Kępa, Między rozumem a wolą mocy – światopogląd Tomasza Manna w latach pierwszej wojny światowej, „Przestrzenie Teorii” nr 24 (2015), s. 295-325.
Historia doktryn politycznych i prawnych. Wybór źródeł, red. B. Szlachta, Sopot 1997.
A. de Tocqueville, Dawne rządy i rewolucja, tłum. W. Kozłowski, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: