historia doktryn artystycznych od starożytności do końca siedemnastego wieku HS-SM>hidoar-1-01x
Starożytność:
Estetyka i funkcje sztuki w starożytnej Grecji i Rzymie.
Średniowiecze:
Bizantyjska i romańska koncepcja sztuki.
Gotyk:
Charakterystyka, rozwój i doktryny gotyckiej sztuki.
Renesans Włoski:
Humanizm i rewolucja artystyczna.
Renesans poza Włochami:
Przeniesienie idei renesansu do innych regionów Europy.
Manieryzm:
Definicje, charakterystyki i przykłady sztuki manierystycznej.
Sztuka Baroku:
Podział na 8 spotkań, analiza różnych aspektów i odmian baroku w różnych rejonach Europy (Włochy, Hiszpania, Niderlandy, Francja itp.).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
rozumienie kluczowych koncepcji i idei estetycznych z różnych epok historycznych.
Umiejętność analizowania i interpretowania dzieł sztuki w kontekście panujących doktryn i prądów myślowych.
Rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy tekstów źródłowych.
Zdobywanie wiedzy na temat wpływu kontekstu historyczno-społecznego na rozwój sztuki.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach: 20%
Egzamin końcowy: 80%
Literatura
Literatura podstawowa:
- Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 r., wybrał i opracował J. Białostocki, Warszawa 1978 (Historia doktryn artystycznych. Wybór tekstów, Część 1, Tom I); również nowe wydanie: Gdańsk 2003 (wyd. słowo/ obraz terytoria);
- Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, wybrał i opracował J. Białostocki, Warszawa 1985 (Historia doktryn artystycznych. Wybór tekstów, Część 2, Tom II);
- Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700. Wybór i opracowanie J. Białostocki. Redakcja naukowa i uzupełnienia M. Poprzęcka i A. Ziemba, Warszawa 1994 (Historia doktryn artystycznych. Wybór tekstów, Część 3, Tom III);
- ewentualnie: Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870. Wybór, przedmowa i komentarze E. Grabska i M. Poprzęcka, wyd. drugie-uzupełnione, Warszawa 1989 (Historia doktryn artystycznych. Wybór tekstów, Tom IV);
- W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, tom I - III, Wrocław-Kraków 1960-67 (również wydanie późniejsze: Warszawa 1985 (wyd. Arkady);
- W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć. Sztuka-piękno-forma-twórczość-odtwórczość-przeżycie artystyczne, Warszawa 1975 (również wydanie późniejsze: Warszawa 2005 (PWN); dotyczy głównie dziejów oraz przemian myśli estetycznej);
Literatura uzupełniająca:
- J. Białostocki, Sztuka i myśl humanistyczna (Studia z dziejów sztuki i myśli o sztuce), Warszawa 1966 (szczególnie nowożytna teoria sztuki);
- Myśl o sztuce i sztuka XVII-XVIII wieku, pod red. J. Białostockiego, Warszawa 1970 (zwł. prace dotyczące postrzegania sztuki nowożytnej przez teoretyków, jak również samych twórców);
- Wstęp do historii sztuki, pod red. P. Skubiszewskiego, PWN, Warszawa 1973 (rozdziały autorstwa J. Białostockiego i P. Skubiszewskiego);
- Z. Waźbiński, Vasari i nowożytna historiografia sztuki, Wrocław 1975;
- J. Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce, PWN, Warszawa 1976 (część pierwsza, dot. teorii nowożytnej sztuki oraz artystów-teoretyków i myślicieli, ponadto - ich twórczości wobec teorii (L. da Vinci, A. Dürera, G. L. Berniniego)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: