Muzyka kościelna (3) ITKM-SJ-MuzKosc-3
W części praktycznej ćwiczone są melodie tropów, hymnów, sekwencji i psalmów zawarte w ogólnopolskim śpiewniku liturgicznym, także melodie do czterech błogosławieństw nowożeńców. W części teoretycznej omawiane są zagadnienia związane z cechami dźwięku jako takiego, budowa i funkcjami ucha, rozwojem słuchu muzycznego, istotą i sposobem istnienia dzieła muzycznego. Poruszane są także wybrane problemy gatunków i form muzycznych.
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie zjawisko muzyki od strony akustycznej, psychologicznej i estetycznej. Potrafi zaśpiewać hymny sekwencje, tropy, psalmy oraz błogosławieństwa nowożeńców.
Literatura
Akustyka
• M. Drobner, Akustyka muzyczna, PWM, Kraków 1973.
• M. Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM, Kraków 1971.
• Tomatis, P. Madaule, Ucho i śpiew, UMCS, Lublin 1995.
• J.R. Pierce, Świat dźwięków, Warszawa 1967.
• U. Michels, Atlas muzyki, t. I, Warszawa 2003.
• K. Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Warszawa 2008.
Psychologia muzyki
• J. Wierszyłowski, Psychologia muzyki, Warszawa 1979
• Z. Burowska, E.Głowacka, Psychodydaktyka muzyczna, Kraków 1998
• T. Natanson, Wstęp do nauki o muzykoterapii, Wrocław 1979
• M. Manturzewska, H. Kotarska, Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, Warszawa 1970
• R. Schuter-Dyson, C. Gabriel, Psychologia uzdolnienia muzycznego, Warszawa 1986
• V.S. Ramachandran, E. M. Hubbard, Brzmienie barw, smak kształtów, w: Świat nauki, czerwiec 2003
• O. Sacks, Muzykofilia, Poznań 2009.
• Psychologia muzyki, red. Maria Chełkowska-Zacharewicz, PWN, Warszawa 2020.
Estetyka muzyki
• Leszek Polony, Polski kształt sporu o istotę muzyki, Kraków 1991
• Roman Ingarden, Spór o istnienie świata, t. II, Kraków 1948
• Roman Ingarden, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, Kraków 1973
• Z. Lissa, Nowe szkice o estetyce muzycznej, Kraków 1975
• L.B. Meyer, Emocja i znaczenie w muzyce, Kraków 1974
• M. Piotrowski, Autonomiczne wartości muzyki, Poznań 1984
• K. Regamey, Treść i forma w muzyce, Warszawa 1933
• K. Regamey, Próba analizy ewolucji w sztuce, Kraków 1973
• J.W. Reisss, Problem treści w muzyce, Kraków 1922
• W. Stróżewski, Dialektyka twórczości, Kraków 1983
• Strawiński, Poetyka muzyczna, Kraków 1980
Formy muzyczne
• M. Podhajski, Formy muzyczne, Warszawa 1991, Warszawa 2013
• J.M. Chomiński, Formy muzyczne, Kraków 1984
• Frączkiewicz, Formy muzyczne, Kraków 1988
• Muchenberg, Pogadanki o muzyce, Kraków 1991
• Chodkowski (red.), Encyklopedia muzyki, Warszawa 2001
CZĘŚĆ PRAKTYCZNA
• Mszał z czytaniami, Katowice 1999.
• J. Siedlecki, Śpiewnik kościelny, wyd. XLI, Kraków 2015, 2016, 2017.
• Obrzędy sakramentu małżeństwa, Katowice 1996.
• Liber usualis. Missae et officii. Romae-Tornaci 1923.
• J. Waloszek (red.), Psallite Domino sapienter, Opole 2004.
• K. Gałuszka, Uwielbiajmy Pana. Śpiewy liturgii godzin – hymny, Kraków 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: